• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12910.15
    • RUB159.78
    • EUR14660.77
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Dunyo

    Elektromobillar qanday qilib dunyoni egallamoqda?

    Sayyoramizning kelajagi haqida qayg‘urayotganlar ko‘payib bormoqda. Ular nafaqat iqlim o‘zgarishi va boshqa ekologik tahdidlardan qo‘rqishadi, balki atrof-muhitni asrash uchun ham o‘z hissalarini qo‘shishga harakat qilishadi. Buning ko‘plab usullari mavjud — chiqindilarni alohida yig‘ishdan tortib, yosh daraxtlarni ekishgacha.

    Eng samaralilaridan biri bu avtomobilingizni ichki yonuv dvigatelini elektromobilga almashtirishdir. Agar bu ommaviy miqyosda sodir bo‘lsa, global isishga sabab bo‘ladigan ifloslantiruvchi moddalarning atmosferaga chiqarilishini kamaytirish mumkin bo‘ladi. Biroq ekologik tozalik elektr motorli avtomobillarning yagona afzalligi emas — ularni saqlash arzonroq, qulayroq va xavfsizroq.

    Buni ko‘pchilik bilmasa kerak — birinchi elektromobil ichki yonuv dvigatelli avtomobildan ancha oldin paydo bo‘lgan. Elektr dvigatelli birinchi harakatlanuvchi model vengriyalik ixtirochi Jedlik Anyos tomonidan 1828-yilda yaratilgan va benzin bilan ishlaydigan birinchi avtomobil 1870-yilda Venada paydo bo‘lgan. Keyinchalik, bu ikkala yo‘nalish parallel ravishda rivojlangan, elektr va benzinli transport vositalari taxminan bir xil haydash xususiyatlariga ega edi, ammo o‘ta murakkab zaryadlash jarayoni tufayli elektromobillar orqaga chekinishga majbur bo‘ldi. 

    1970-yillarda global energetika inqirozi sharoitida yoqilg‘i narxi keskin ko‘tarilgan paytda elektromobillarga qiziqish biroz ortdi. Ammo 1980-yillarning boshlarida neft bozoridagi vaziyat o‘zgardi va shaxsiy transportni elektrlashtirish jarayoni pasaya boshladi.

    21-asrda elektromobillar yana mashhur bo‘la boshladi — neft mahsulotlarining narxlari barqaror o‘sishi va texnologiyaning rivojlanishi tufayli ichki yonuv dvigatelli avtomobildan hech qanday kam bo‘lmagan elektromobillarni ishlab chiqarish imkoni paydo bo‘ldi. 2008-yilda Amerikaning Tesla Motors avtomobil kompaniyasi o‘zining birinchi elektromobilini chiqardi, keyin Nissan, BMW, Mitsubishi va Chevrolet kabi Yevropa, Amerika va Yaponiyaning yetakchi kompaniyalari mahsulotlarni elektr tortishga aylantirish jarayoniga qo‘shilishdi.

    Dunyoning ko‘plab yetakchi avtomobil ishlab chiqaruvchilari 2023-yil Myunxenda bo‘lib o‘tgan IAA Mobility 2023 ko‘rgazmasida ishtirok etdi, u yerda elektromobillar kelajagi yana bir bor markaziy o‘rinni egalladi.

    Volkswagen, Mercedes va BMW kabi nemis avtomobil brendlari o‘z yurtlarida yuqori natijalarni ko‘rsatishsa-da, so‘nggi paytlarda elektromobil yo‘nalishida xalqaro miqyosdagi sotuv bo‘yicha pastroq o‘rinlarni egallashdi.

    Sababi ular xalqaro ichki yonuv dvigatellari ustida ishlashni davom etishmoqda. Ammo Tesla va Xitoy bozori yetakchisi BYD kabi ko‘proq ixtisoslashgan kompaniyalar oldinga chiqishdi.

    Quyidagi rasmda 2023-yilning birinchi yarmida brend bo‘yicha global elektr avtomobillar sotuvi ifodalangan.

    2023-yilning birinchi yarmida faqatgina BYD deyarli 1,2 million dona elektr transport vositalarini (shu jumladan, plug-in gibridlarini) sotdi, bu BMW, Volkswagen va Mercedes avtomobillarining umumiy hajmidan qariyb ikki baravar ko‘p. Volkswagenni Xitoyda 1-raqamli avtomobil brendi sifatida ortda qoldirgan kompaniya endi Yevropani egallamoqda. 2023-yilning yanvar va iyul oylari orasida kompaniya xorijda 92 469 ta elektromobil sotdi, bu esa 2022-yildagi umumiy ko‘rsatkichdan yuqori.

    O‘zbekiston miqyosida esa oxirgi uch oyda import qilingan elektromobillarning qiymati 400 million dollardan oshdi. Bojxona qo‘mitasi matbuot xizmati ma’lumotlariga ko‘ra, 2023-yilning yanvar oyidan noyabrgacha O‘zbekiston hududiga 22 500 mingta elektromobil olib kirildi. 2022-yilning shu davriga nisbatan import hajmi 6 baravardan ortiq o‘sdi, respublikaga yetkazib berilgan yo‘lovchi elektr transport vositalarining umumiy qiymati taxminan 580 million dollarni tashkil etdi.

    Xitoy elektr transport vositalarining asosiy yetkazib beruvchisi sifatida o‘z o‘rnini saqlab qoldi. 2023-yil boshidan Xitoydan o‘rtacha 21 000 mingta elektromobil olib kirildi. Ikkinchi o‘rinni esa Gonkong egalladi va u yerdan 1 300 ta atrofida elektromobil import qilingan.

    Keyingi o‘rinlarda BAA (150 ta avtomobil), Janubiy Koreya (140 ta), AQSh (135 ta) va Germaniya (125 ta) bormoqda. Foiz miqyosida mamlakatimizga olib kirilgan elektr transport vositalarining umumiy ulushi 100% deb olinsa, 92% elektromobillar Xitoydan olib kelingani oydinlashadi.

    Feruzbek Aliyev 

    04.01.2024, 21:00   Izoh (0)   17250
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Tesla Autopilot funksiyasidagi muammo tufayli ikki milliondan ortiq elektromobilni chaqirib oladi

    14.12.2023, 09:57

    Xitoy kompaniyasi O‘zbekistonda 50 mingdan ortiq elektromobillarni quvvatlash stansiyalarini quradi

    21.12.2023, 15:25

    Xitoyning Anhui Coronet kompaniyasi Xorazmda elektromobillar ishlab chiqarishni yo‘lga qo‘ymoqchi

    28.12.2023, 12:55

    Kongress qarorisiz Ukrainaga boshqa qurol berilmaydi — Oq uy 

    04.01.2024, 20:10

    Eron oliy rahnamosi AQSH bilan ziddiyatga bormaslikka chaqirdi — NYT

    04.01.2024, 19:40

    Shvetsiyada anomal sovuqlik 25 yillik rekordni o‘rnatdi

    04.01.2024, 19:30
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    InfinBANK Global Money Week 2025 da ishtirok etdi


    UZCARD SHERDOR premium kartasi endi MKBANKda mavjud


    Silk Avia Shahrisabzga ko‘proq parvoz qiladi


    Ziffler‘dan katta taqdimot: yangi qiyofa, zamonaviy dizayn va aqlli maishiy texnikalar


    Mobiuz “MazzaFest”da yangi “Mazza” va “Mazza 2.0” tarif rejalarini taqdim etadi


    Siberian Wellness — O‘zbekistonda 15 yil


    Uklonda taksi haydovchilari uchun katta tadbir o‘tkazildi!


    HONOR kompaniyasi HONOR 400 Lite smartfonini taqdim etdi. Qiziq, u nimasi bilan lol qoldira oladi?


    Coca-Cola 139 yillik ilhom, ajoyib kashfiyotlar, mashhur kampaniyalar va butun dunyo sevib qolgan ta’mni taqdim etmoqda 


    Kapitalbank 2024-yilgi Brand Awards International mukofotiga sazovor bo‘ldi


    Moliyaviy firibgarlik: murakkab sxemalar bo‘yicha sodda tushunchalar 


    Parvoz — katta shahar xarakteriga ega qulay biznes-klass turar joy


    Moliyaviy savodxonlik maktab ostonasidan boshlanadi


    OKMK 2,3 milliard dollar kredit mablag‘larini jalb qildi va 125 million dollar moliyaviy xarajatlarni iqtisod qildi


    CHERY bilan o‘z orzungizni amalga oshiring: barcha modellar uchun boshlang‘ich to‘lov pasaytirildi! 

     

    Tavsiya etamiz

    “AQSH yordam bermaganida, g‘alabaga erisha olmasdik” — Ikkinchi jahon urushida SSSR yutug‘ini ta’minlagan yashirin haqiqatlar

    10 may, 15:00

    “Ular o‘z vatani mustaqil bo‘lishi uchun kurashgan edi” — Turkiston legionining ayanchli tarixi

    8 may, 15:09

    Rashidov, gazli ichimliklar zavodi, Qizil maydon. 9-may — Toshkent tarixidan fotolavhalar

    7 may, 14:40

    Fazoviy poyganing boshlanishi — Gagarinning parvozi yolg‘on bo‘lganmi?

    6 may, 18:00
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    O‘zbekistonda “davlat ishi”dagilarga aprelning ikkinchi yarmi uchun qancha maosh to‘langani aytildi

    O‘zbekiston | 10 may, 18:05

    iPhone smartfonlari 10 yil ichida odamlarga keraksiz bo‘lib qolishi mumkin

    Texnologiyalar | 10 may, 17:40

    “Byudjet pulidan o‘qitilgan 74 ming kishi ish bilan taʼminlanmagan”. Deputat Bandlik vazirligi samarasiz ishlayotganini aytdi

    O‘zbekiston | 10 may, 17:18

    O‘zbekistonda yakshanba kuni qaysi hududlarda yomg‘ir yog‘adi?

    O‘zbekiston | 10 may, 17:10

    Sovet kosmik kemasi “Kosmos-482” Hind okeaniga qulab tushdi

    Dunyo | 10 may, 16:45
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.