• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12618.63
    • RUB160.83
    • EUR14516.47
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +31°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Markaziy Osiyo

    O‘rta koridor Yevrosiyo bozorlarini qayta shakllantira oladimi?

    Markaziy Osiyoning iqtisodiy landshaftini qayta belgilashi mumkin bo‘lgan harakat doirasida O‘rta koridor tashabbusi Xitoy va Yevropa bozorlari o‘rtasidagi aloqani sezilarli darajada yaxshilashga tayyor. Ushbu ulkan loyiha mintaqalarni avtomobillar, temiryo‘llar va dengiz yo‘llarining keng tarmog‘i orqali bog‘lashga intiladi, savdoni potensial ravishda oshirish va iqtisodiy o‘sishni tezlashtirish imkonini beradi. O‘zbekiston va Qozog‘iston yetakchilik qilgan holda, tashabbus 2030-yilgacha savdo oqimini uch barobarga oshirish va sayohat vaqtini ikki baravar qisqartirish, bu davlatlarni markaziy iqtisodiy chorrahalarga aylantirishni maqsad qilgan.

    Foto: Flectone.ru

    Jahon banki turli hukumatlar va ko‘p tomonlama tashkilotlar bilan birgalikda koridor salohiyatini maksimal darajada oshirish bo‘yicha saʼy-harakatlarni kuchaytirmoqda. Rejalashtirilgan yangilanishlar mintaqaning logistika asosini o‘zgartirib, uni hal qiluvchi iqtisodiy kuchga aylantirishi kutilmoqda.

    Mintaqaviy savdoni rivojlantirish uchun strategik ishlanmalar

    1. Olmaota aylanma temiryo‘li (Qozog‘iston): Hozirda Olmaota viloyati jiddiy logistika muammolariga duch kelmoqda, bu yerda yuk poyezdlari dizeldan elektrovozga o‘tishi kerak, bu esa yuk oqimiga to‘sqinlik qiladi. Yangi aylanma temiryo‘lning qurilishi ushbu tirbandlikni bartaraf etish, Qozog‘iston bo‘ylab yuk tashishni tezlashtirish va O‘rta koridorning umumiy samaradorligini oshirishga qaratilgan.

    2. Qozog‘iston-O‘zbekiston temiryo‘li aloqasi: Qozog‘iston va O‘zbekiston o‘rtasidagi mavjud temiryo‘l infratuzilmasi chegara o‘tish joylarida uzoq kutish vaqtlari tufayli amalga oshmayapti, bu esa yuklarni uzoqroq va samarasiz yo‘nalishlarga olib borishga majbur qilmoqda. Ikki mamlakat o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri temiryo‘l aloqasi operatsiyalarni soddalashtiradi, tranzit vaqtlarini keskin qisqartiradi va logistika samaradorligini oshiradi.

    3. Aqtau portidagi yangilanishlar (Qozog‘iston): Iqlim o‘zgarishi Kaspiy dengizidagi suv sathining pasayishiga olib keldi, bu esa Aqtau portidagi ishlarga taʼsir qildi. Ushbu portni yangilash uning O‘rta koridorda muhim tugun sifatidagi rolini saqlab qolish uchun juda muhimdir. Uning obyektlarini samarali kranlar va temiryo‘lga o‘rnatilgan jihozlar bilan modernizatsiya qilish ushbu muhim savdo yo‘li bo‘ylab tovarlarning tez harakatlanishini osonlashtirishni taʼminlaydi.

    Ekspert fikrlari

    Outpost Eurasia kompaniyasining siyosat bo‘yicha bosh maslahatchisi Oleg Abdurashitov ushbu tashabbusning har tomonlama afzalliklari va strategik ahamiyatini taʼkidladi. “O‘rta koridor tashabbusi shunchaki iqtisodiy tashabbus emas, bu anʼanaviy, siyosiy jihatdan nozik yo‘nalishlarni chetlab o‘tuvchi strategik harakatdir. Joriy geosiyosiy qo‘zg‘olonlardan oldin bo‘lgan bu yo‘nalish so‘nggi paytlarda anʼanaviy yo‘nalishlardagi uzilishlar tufayli juda katta ahamiyatga ega”, — deya tushuntirdi Abdurashitov.

    Yo‘lak nafaqat savdo yo‘llarini diversifikatsiya qiladi, balki yetkazib berish muddatlarini sezilarli darajada qisqartirish orqali savdo samaradorligini oshiradi. “Ushbu yo‘lak dengizga chiqish imkoni bo‘lmagan Markaziy Osiyoni mohiyatan jahon bozorlari bilan bog‘lab, tovarlarni tashish uchun turli yo‘nalishlarni taklif etadi. Bu yetkazib berish muddatlarini keskin qisqartiradi — Shimoliy yo‘nalishlar orqali 15 kunga nisbatan O‘rta yo‘lak orqali taxminan 10 kunga qisqaradi”, — deya qo‘shimcha qildi Abdurashitov.

    Tashabbus nafaqat iqtisodiy loyiha, balki geosiyosiy raqobatdan ko‘ra muvozanatli iqtisodiy hamkorlikni rag‘batlantiradigan, jalb qilingan mamlakatlarning iqtisodiy strategiyalariga mos keladigan strategik integratsiya harakatidir. “Mintaqaning merkantilistik iqtisodiy manfaatlaridan kelib chiqqan holda, ushbu loyiha ishtirok etayotgan mamlakatlarning iqtisodiy strategiyalariga mos keladi va bizga uni geosiyosiy raqobat sifatida emas, balki muvozanatli iqtisodiy hamkorlik sifatida ko‘rishga imkon beradi”, — dedi u.

    Abdurashitov, shuningdek, mintaqaviy integratsiya va innovatsiyalar uchun kengroq taʼsirlarni taʼkidlab, “O‘rta yo‘lak” nafaqat tovarlar harakati, balki yanada o‘zaro bog‘langan va tinch Yevrosiyo qitʼasi uchun hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan g‘oyalar va innovatsiyalar almashinuvini ham osonlashtirishini taʼkidladi. “O‘rta koridorning dizayni va u xizmat qiladigan strategik iqtisodiy manfaatlarni hisobga olgan holda, u nafaqat tovarlar, balki g‘oyalar va innovatsiyalar harakatini ham osonlashtiradi, o‘zaro bog‘langan va kamroq ziddiyatli Yevrosiyo qitʼasiga yordam beradi”, — dedi u.

    Loyihaning jadalligi dunyoning eng kam iqtisodiy bog‘langan mintaqalaridan birida uzoq vaqtdan beri mavjud bo‘lgan ulanish muammolarini hal qilishi mumkin, bu esa mintaqaviy savdo dinamikasida sezilarli o‘zgarishlarni keltirib chiqarishi mumkin. “Ushbu loyiha yaratgan jadallik muhim ahamiyatga ega — u dunyoning eng kam iqtisodiy integrallashgan mintaqalaridan birida uzoq vaqtdan beri mavjud bo‘lgan ulanish muammolarini hal qilish uchun yo‘l ochadi va bu mintaqaviy savdo dinamikasida sezilarli o‘zgarishlarni keltirib chiqarishi mumkin”, — deya xulosa qildi Abdurashitov.

    O‘rta koridor tashabbusi shunchaki yangi savdo yo‘li emas, balki Markaziy Osiyoning iqtisodiy va infratuzilmaviy landshaftini o‘zgartirishga tayyor bo‘lgan katalizator bo‘lib shakllanmoqda. Yevropa Ittifoqining yosh energiya elchisi va xalqaro siyosat bo‘yicha maslahatchisi Dimitris Simeonidis ushbu rivojlanayotgan loyihaning chuqur oqibatlari haqida o‘z fikrlari bilan o‘rtoqlashdi.

    Simeonidis tashabbusning strategik mohiyatini taʼkidlab, “O‘rta yo‘lak uzoq yillik moliyalashtirish muammolarini hal qilish va Markaziy Osiyo iqtisodiyotini diversifikatsiya qilish uchun mukammal imkoniyat yaratadi. Bu nafaqat savdo yo‘li, balki keng ko‘lamli iqtisodiy rivojlanish uchun katalizatordir”, — deya ma’lumot berdi. Uning sharhlari koridorning nafaqat savdo-sotiqni kengaytirish, balki mintaqaviy iqtisodiyotni tubdan qayta shakllantirishdagi rolini taʼkidlaydi.

    Yo‘lak bo‘ylab infratuzilmani rivojlantirish salohiyati katta. “Ushbu tashabbus infratuzilmani rivojlantirishda qor to‘pi taʼsiriga olib kelishi mumkin, bunda temiryo‘llarga investitsiyalar energiya infratuzilmasiga va ish o‘rinlarini yaratishga qo‘shimcha investitsiyalar kiritilishiga olib kelishi mumkin, bu mintaqa iqtisodiyotida aks etadi”, deb tushuntirdi Simeonidis. Bunday rivojlanish butun mintaqada barqaror iqtisodiy o‘sish va barqarorlikni qo‘llab-quvvatlash uchun juda muhimdir.

    Simeonidis, shuningdek, koridorning siyosiy afzalliklarini, xususan, anʼanaviy savdo yo‘llari ko‘pincha geosiyosiy keskinliklar botqog‘iga tushib qolgan mintaqada barqarorlikni taʼminlash qobiliyatini taʼkidladi. “Germaniya va Rossiya o‘rtasidagi o‘tmishdagi keskinlik misolida ko‘rsatilgan anʼanaviy savdo yo‘llarining siyosiylashuvi Yevrosiyo savdosini barqarorlashtirish va depolitizatsiya qilish uchun O‘rta yo‘lak kabi muqobil yo‘nalishlar zarurligini taʼkidlaydi”, — dedi u.

    Markaziy Osiyoning noyob geografik va iqlim sharoiti uni qayta tiklanadigan energiya va yashil texnologiyalar sohasida yetakchilik uchun ideal nomzodga aylantiradi. “Markaziy Osiyo keng yer maydoni mavjudligi va yuqori quyosh radiatsiyasini hisobga olgan holda qayta tiklanadigan energiya manbalari va yashil texnologiyalar bo‘yicha yetakchiga aylanish salohiyatiga ega. Bu siljish nafaqat energetika mustaqilligi, balki barqaror rivojlanish uchun ham muhim”, — dedi Simeonidis.

    Bundan tashqari, O‘rta koridor katta xalqaro investitsiyalarni ochish uchun kalit bo‘lishi mumkin. “Mintaqaviy integratsiyani rag‘batlantirish va xalqaro hamkorlikni qo‘llab-quvvatlash orqali O‘rta yo‘lak ushbu ulkan loyihalar uchun zarur bo‘lgan muhim moliyaviy resurslarni ochib, Markaziy Osiyoga o‘zining to‘liq iqtisodiy salohiyatidan foydalanishga va katta energiya xavfsizligiga erishishga yordam berishi mumkin”, — deya qo‘shimcha qildi u.

    Abdurashitov va Simeonidisning bu fikrlari O‘rta yo‘lakning nafaqat iqtisodiy tashabbus sifatidagi muhim mohiyatini taʼkidlaydi – bu strategik, infratuzilmaviy va geosiyosiy siljish bo‘lib, Markaziy Osiyoning jahon bozori bilan o‘zaro munosabatini sezilarli darajada o‘zgartirishi mumkin. Ushbu yangilanishlar davom etar ekan, savdo samaradorligini oshirish va mintaqaviy integratsiya salohiyati istiqbolli ko‘rinadi va bu Markaziy Osiyoni transkontinental logistika sohasida muhim o‘yinchi sifatida joylashtirmoqda.

    23.04.2024, 19:01   Izoh (0)   4790
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    O‘zbekiston xalqaro transport koridorining tashkil etilishida qatnashadi

    16.10.2023, 09:03

    Yirik davlatlar qiziqayotgan loyiha: Transafg‘on koridorining geosiyosiy o‘lchovlari 

    16.03.2024, 20:01

    O‘zbekiston va Qozog‘iston O‘rta koridordan qanday foyda olishi mumkin?

    18.04.2024, 13:29

    Markaziy Osiyo davlatlari mudofaa xarajatlarini qisqartirdi

    23.04.2024, 12:45

    “Rossiya Markaziy Osiyo davlatlarining asosiy hamkori sifatidagi mavqeini saqlab qoladi” — Manturov

    22.04.2024, 19:41

    Britaniya tashqi ishlar vaziri O‘zbekistonga tashrif buyuradi 

    22.04.2024, 14:18
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Bekobodda "Biznesni rivojlantirish banki"ning  zamonaviy bank xizmatlari markazi ish boshladi


    TENET: “Stellar Residence” apartamentlari 24 oygacha bosqichma-bosqich to‘lov bilan 


    InfinBank pul o‘tkazmalari geografiyasini kengaytirmoqda


    InfinBank Visa kartalari bilan endi WeChat Pay va Alipay orqali to‘lash mumkin


    Acıbadem shifoxonalar tarmog‘ida bolalarda saraton va qon kasalliklarida suyak iligi transplantatsiyasi


    G‘alabadan ilhom, kelajak sari dadil qadam – Jahon chempionatiga yo‘l olgan chempionlar uchun BYD avtomobillari tuhfa etildi


    110% grant va xalqaro amaliyotlar: Central Asian University va AKFA Medline University Hospital rezidentura dasturiga qabul davom etmoqda


    InfinBLACK bilan qadimiy shaharlar bo‘ylab sayohatlar


    Uzbekistan Airways Seulga kunlik aviaqatnovlarni taklif qiladi


    Way II Toshkent xalqaro investitsiya forumida ishtirok etmoqda 


    Buxoro, G‘ijduvon, zindon, misvok va madrasa – 100 savolga 1 javob


    “O‘zbekinvest” EISK AJ va Slovakiyaning EXIMBANKA SR o‘rtasida hamkorlik to‘g‘risida bitim imzolandi


    Hyundai Tucson: 24 oyga bo‘lib to‘lash imkoniyati — qulay, tez, foydali


    Uzbekistan Airways bilan Kuala-Lumpur va Bangkokga sayohatni rejalashtiring


    Mikrokreditbank xalqaro moliya institutlari bilan muhim kelishuvlarga erishdi

     

    Tavsiya etamiz

    Qariyb yarim asrlik mehnat yoxud Eron qanday qilib raketa derjavasiga aylandi?

    18 iyun, 20:05

    Raddiyaga raddiya: “Yuksalish” harakati va “O‘zsuvtaʼminot” AJ bir-birini yolg‘on maʼlumot tarqatishda ayblamoqda

    17 iyun, 00:10

    Eron–Isroil qarama-qarshiligi: urush bosqichma-bosqich qanday avj oldi?

    16 iyun, 14:38

    35 yildan so‘ng topilgan sotqin – urush paytida nemislar tomonga o‘tib ketgan ayol qanday fosh bo‘lgandi?

    14 iyun, 17:20
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Qashqadaryoda uch yoshli bola kombayn ichiga tushib ketdi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 00:20

    Yuridik universitet qoshidagi akademik litseylarning bitiruvchilari suhbat asosida o‘qishga qabul qilinadi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 00:10

    Siydik rangi organizmda kechayotgan o‘zgarish va kasalliklardan xabar beradi

    Salomatlik | 19 iyun, 00:00

    Hujjatli qimmatli qog‘ozlarni yo‘q qilish tartibi belgilandi

    O‘zbekiston | 18 iyun, 23:50

    Andijon va Xorazmdagi noqonuniy hujralarda tahsil olayotgan bolalarga jarohat yetkazilgani aniqlandi

    O‘zbekiston | 18 iyun, 23:30

    “Texnologiya olib kelib, jahon bozoriga sarxil va quritilgan mevalarni eksport qilish salohiyatimiz bor” — prezident

    O‘zbekiston | 18 iyun, 23:28

    Tramp AQSHni Yaqin Sharqdagi yangi mojaroga tortishni istamasligini ta’kidladi

    Dunyo | 18 iyun, 23:10

    Klublar o‘rtasidagi JCH. “Manchester Siti” “Vidad”ni ishonchli hisobda mag‘lub etdi

    Sport | 18 iyun, 23:01
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.