• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12910.15
    • RUB159.78
    • EUR14660.77
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Iqtisodiyot

    Xitoy avtomobillari UzAuto monopoliyasiga barham beradimi?

    Global Voices portalida O‘zbekiston monopoliyasi nihoyat tugashi mumkinligi haqida maqola chiqdi. “Daryo” buni e’tiboringizga havola qiladi. 

    Foto: Bloomberg

    Xitoyning jahon avtomobilsozlik sanoatidagi ta’siri jadal sur’atlar bilan o‘sib bormoqda, O‘zbekiston ushbu tendensiyani boshdan kechirgan so‘nggi davlatlardan biri bo‘lib, “Bir kamar, bir yo‘l” tashabbusining eng yorqin muvaffaqiyatlaridan bo‘lishi mumkin.

    Xitoy global avtomobil eksport bozorida dominant o‘yinchi bo‘lish yo‘lida sezilarli yutuqlarga erishmoqda. 

    2022-yilda u Germaniyani ortda qoldirib, hajmi bo‘yicha dunyodagi ikkinchi yirik avtomobil eksportchisiga aylandi. 

    Xitoyning BYD avtomobil ishlab chiqaruvchisi Tesla’dan ko‘ra ko‘proq elektrlashtirilgan avtomobillar sotdi va 2022-yilda eksport hajmi 307 foizga o‘sdi. 

    Shuningdek, kompaniya xorijda zavodlar tashkil etishni rejalashtirmoqda va tez orada Osiyo va Yevropaga avtomobillar yetkazib berish orqali Yaponiyani quvib o‘tmoqchi. Uning strategik bozorlaridan biri O‘zbekiston hisoblanadi. 

    Xitoy brendi ostidagi gibrid va elektromobillar haqiqatan ham Toshkent ko‘chalari manzarasining bir qismiga aylandi. 

    Yaqinda O‘zbekistonning “O‘zavtosanoat” davlat kompaniyasi BYD Auto kompaniyasi bilan mahalliy sharoitda avtomobillar ishlab chiqarish, dvigatellar, elektromotorlar va akkumulyatorlar ishlab chiqarish bo‘yicha hamkorlikni e’lon qildi. 

    70 dan ortiq shu’ba korxonalari va 27 000 dan ortiq ishchi kuchiga ega UzAuto Markaziy Osiyodagi eng yirik avtomobil xolding kompaniyasi hisoblanadi.

    O‘zbekistonda avtomobil ishlab chiqarishni mahalliylashtirishga qaratilgan harakat mamlakat ishlab chiqarish sektorini rivojlantirish bo‘yicha kengroq strategiyaning bir qismidir. 

    2022-yilda 35 millionga yaqin aholisi bo‘lgan (Markaziy Osiyoda eng ko‘p) O‘zbekiston Xitoydan eng ko‘p avtomobil import qilgan. 

    Pekin jahon avtomobil sanoatida o‘z qamrovini kengaytirishda davom etar ekan, “O‘zavtosanoat” bilan hamkorlik kabi kelishuvlar kengayishi mumkin.

    Xitoyning raqobatbardosh ustunligi: yashil va arzonroq

    O‘zbekiston bozoriga BYD’dan tashqari Xitoyning boshqa avtomobil brendlari ham kirib kelmoqda, bu esa o‘zbekistonlik iste’molchilar orasida Xitoyning elektr va gibrid avtomobillariga qiziqish ortib borayotganidan dalolat beradi. 

    Exeed 2023-yil boshidan O‘zbekistonda avtomobillar ishlab chiqarishni yo‘lga qo‘yishni rejalashtirmoqda, Chery esa bozorga to‘rtta avtomobil modeli bilan kirib bo‘lgan. 

    Bundan tashqari, Xitoy bilan hamkorlikda “UzFoton” qo‘shma korxonasi tashkil etilib, o‘rta sig‘imli yuk avtomobillari va mikroavtobuslar ishlab chiqariladi. 

    Xitoyning yana bir markasi — Oshan avtomobili ham O‘zbekistonda yig‘ilib sotiladi, uning narxi 13 000 dan 30 000 AQSH dollarigacha baholanadi.

    Bundan tashqari, Xitoyning Jetour, Geely, Haval, Hongqi, XPeng, Changan, Dongfeng kabi elektromobil kompaniyalarining boshqa brendlari O‘zbekistonda o‘z dilerlik markazlari va savdo ofislarini ochgan. 

    O‘zbekistonlik iste’molchilarni xitoylik elektromobillarni tanlashga undayotgan asosiy omillar ularning arzonligi, uzoq masofani boshqarishi va foydalanish qulayligidir.

    Xitoy Yevropa brendlari bilan raqobatlashmasdan, o‘z e’tiborini an’anaviy avtomobillardan elektromobillarga o‘tkazib, avtomobilsozlik sanoatini rivojlantirish bo‘yicha samarali strategiyani qabul qildi. 

    Natijada, Xitoy kompaniyalari raqobatbardosh ustunlikka ega bo'lib, rivojlanayotgan bozorlardagi mamlakatlar bilan yaqinroq aloqalar o‘rnatmoqda. 

    Ushbu kengayish Xitoy va qadimgi Ipak yo‘li bo‘ylab boshqa mamlakatlar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalarni mustahkamlashga qaratilgan Pekinning “Bir kamar, bir yo‘l” tashabbusi bilan ham mos keladi.

    Nihoyat ichki monopoliyaga qarshi 

    O‘zbekiston avtomobil bozorida shu paytgacha sobiq General Motors Uzbekistan brendi bo‘lgan UzAuto tomonidan ishlab chiqarilgan Chevrolet avtomobillarining turli modellari yetakchilik qilib kelgan. 

    Xorijiy avtomobillarni import qilishda yuqori bojxona va aksiz solig‘i bo‘lgani sababli mahalliy ishlab chiqaruvchi uchun haqiqiy raqobat mavjud emas. 

    Darhaqiqat, bojxona to‘lovlari avtomobilning dastlabki qiymatining taxminan 120 foizini tashkil qiladi.

    Mamlakatda GM Uzbekistan’ga ekspluatatsiya qiluvchi UzAuto Motors 1994-yildan buyon avtomobilsozlik sanoatining asosiy ishtirokchisi bo‘lib kelmoqda. 

    U bozor ulushining qariyb 95 foizini tashkil qiladi va yiliga qariyb 280 mingta avtomobil ishlab chiqarish quvvatiga ega. 

    Davlatdan bir qator soliq imtiyozlari olgan bo‘lsa-da, (2021-yilning birinchi yarmida 177,6 million dollar miqdoridagi soliq imtiyozlari olingan), UzAuto bu imkoniyatlardan isteʼmolchilarga foyda keltirishda unumli foydalana olmadi.

    Darhaqiqat, UzAuto avtomobillari o‘zbek isteʼmolchilari uchun eksport narxiga nisbatan ancha yuqori narxlarda sotilmoqda va kompaniya to‘liq bo‘lmagan avtomobillarni sotish, kechikib yetkazib berish va qo‘shimcha to‘lovlar undirish kabi turli amaliyotlar bilan shug‘ullanib, o‘zining monopol mavqeini suiisteʼmol qilganlikda ayblangan. 

    Turli guruhlar tomonidan o‘zgarishlar bo‘yicha ko‘plab chaqiriqlarga qaramay, UzAuto ishida jiddiy o‘zgarishlar kuzatilmadi. 

    Bozordagi vaziyatni va O‘zbekistonda aholi sonining o‘sib borayotganini hisobga olsak, UzAuto yetarlicha avtomobillar bilan ta’minlay olmaydi — arzon avtomobillarga talab kuchli.

    UzAuto kompaniyasining Xitoyning BYD avtomobil ishlab chiqaruvchi kompaniyasi bilan hamkorlikda O‘zbekistonda elektromobillar ishlab chiqarishga qaror qilgani mamlakat avtomobil sanoatida e’tiborga molik ishdir. 

    Shu bilan birga, elektromobillar sektori davlat monopoliyasining yangi shakliga aylanishi mumkinligidan xavotir bor. 

    UzAuto’ning hukumatga potensial ta’siri import qilinadigan elektromobillar uchun soliqlarning oshishiga olib kelishi mumkin, bu esa kelajakda boshqa kompaniyalarning raqobatini yanada qiyinlashtiradi.

    Turli ijtimoiy tarmoqlarda 100 000 dan ortiq obunachiga ega bo‘lgan taniqli o‘zbekistonlik bloger Umid G‘ofurov o‘z kanalida quyidagi bayonotlar bilan bu kelishuv haqida o‘z fikrlarini bildirgan:

    BYD mashinasining egasi sifatida aytishim mumkin, sifat bo‘yicha bu eng yaxshi kompaniyalardan biri. Hamkorlik uchun aynan BYD tanlangani yaxshi bo‘libdi.

    Ammo, agar bu kelishuv boshqa elektromobillar importiga salbiy ta’sir qilsa, bu juda yomon. Biz monopoliyadan charchadik.

    O‘zbekiston poytaxti Toshkentda misli ko‘rilmagan jadal sur’atlar bilan urbanizatsiya va yangi qurilishlar kuzatilmoqda. Uning oqibatlaridan biri havo sifatining sezilarli darajada yomonlashishi, asosan, avtomobil chiqindilari bilan ifloslanishidir. 

    2021-yilgi Jahon havo sifati bo‘yicha hisobotda Toshkent PM2.5 ning o‘rtacha yillik kontsentratsiyasi yoki sog‘liqqa jiddiy zarar yetkazishi mumkin bo‘lgan to‘xtab qolgan zarrachalar eng ko‘p zarar ko‘rgan shaharlar orasida 10-o‘rinda ekanligini ko‘rsatdi.

    O‘zbekiston hukumati bu sog‘liq uchun xavfni jiddiy qabul qilmoqda. Prezident Mirziyoyev 2022-yil dekabr oyida “Yashil iqtisodiyotga o‘tish va yashil o‘sishni ta’minlash bo‘yicha 2030-yilgacha bo‘lgan davrda Harakatlar rejasini” ishlab chiqish to‘g‘risidagi farmonni imzolagan edi.

    Bu avvalgi chora-tadbirlarga qo‘shimcha bo‘ladi: 2019-yildan boshlab import qilinadigan elektr transport vositalari uchun bojxona to‘lovi va aksiz solig‘i bekor qilindi. Bundan tashqari, zararli chiqindilarni kamaytirish va yashil iqtisodiyotni rivojlantirishni qo‘llab-quvvatlash maqsadida mamlakatda elektromobillar ishlab chiqarishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risidagi hukumat qarori qabul qilindi.

    Shuningdek, 2025-yilga kelib elektromobillar uchun infratuzilma sezilarli darajada kengayadi. Barcha yangi qurilgan savdo markazlari, ko‘ngilochar va dam olish maskanlari mehmonxonalar va infratuzilma obyektlarida zaryadlash shoxobchalari majburiy bo‘ladi va ularning soni kamida 2 500 taga yetkaziladi. 

    Xitoy avtomobillari eksporti va xorijda ishlab chiqarishning jadal kengayishi “Bir kamar, bir yo‘l”ning global muvaffaqiyat hikoyalaridan biridir. Bu Pekin uchun uzoq vaqtdan beri ustuvor bo‘lib kelgan Xitoy avtomobillarini chet elda markalashga yordam beradi.  

    Foto: Bloomberg

    Xitoyning mamlakatlar va tarmoqlar bo‘yicha taʼsirini o‘rganish bo‘yicha jahon Xitoy indeksi shuni ko‘rsatadiki, O‘zbekistonda Xitoy asosan texnologiya va huquqni muhofaza qilish sohalarida faoldir. 

    O‘zbekistonlik isteʼmolchilar uchun Xitoyning avtomobilga egalik qilishda amaliy yechimlar keltirayotgani, balki havo ifloslanishiga qarshi kurashda, davlat monopoliyalari va korrupsiya madaniyatini bilvosita o‘zgartiradi.

    02.03.2023, 17:36   Izoh (1)   16989
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (1)

    Kirish
    1. boydedayev1996@gmail.com / 02.03.2023, 21:24

      az avtoga atom boba kelib tushsayam mayli edi

      Javob berish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

     O‘zbekiston non narxi eng arzon 5 mamlakat qatoriga kirdi

    02.03.2023, 12:43

    QQSning pasaytirilishi narxlar tushishiga olib kelmadi. Bunga nima sabab bo‘lmoqda?

    02.03.2023, 10:02

    “Turkistonbank” bankrot deb e’lon qilindi

    01.03.2023, 17:50

     Fevralda oylik inflyatsiya 0,5 foiz bo‘ldi

    01.03.2023, 15:06

    Yevropa Ittifoqining 11 ta davlati atom energetikasini mustahkamlash uchun birlashmoqda

    28.02.2023, 21:25

    Yevropa Ittifoqi yashil iqtisodiyotda xodimlar taqchilligiga duch kelmoqda

    28.02.2023, 20:10
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    CHERY bilan o‘z orzungizni amalga oshiring: barcha modellar uchun boshlang‘ich to‘lov pasaytirildi! 


    HONOR kompaniyasi HONOR 400 Lite smartfonini taqdim etdi. Qiziq, u nimasi bilan lol qoldira oladi?


    InfinBANK Global Money Week 2025 da ishtirok etdi


    Ziffler‘dan katta taqdimot: yangi qiyofa, zamonaviy dizayn va aqlli maishiy texnikalar


    OKMK 2,3 milliard dollar kredit mablag‘larini jalb qildi va 125 million dollar moliyaviy xarajatlarni iqtisod qildi


    Coca-Cola 139 yillik ilhom, ajoyib kashfiyotlar, mashhur kampaniyalar va butun dunyo sevib qolgan ta’mni taqdim etmoqda 


    Kapitalbank 2024-yilgi Brand Awards International mukofotiga sazovor bo‘ldi


    Mobiuz “MazzaFest”da yangi “Mazza” va “Mazza 2.0” tarif rejalarini taqdim etadi


    Moliyaviy firibgarlik: murakkab sxemalar bo‘yicha sodda tushunchalar 


    Siberian Wellness — O‘zbekistonda 15 yil


    Silk Avia Shahrisabzga ko‘proq parvoz qiladi


    Uklonda taksi haydovchilari uchun katta tadbir o‘tkazildi!


    UZCARD SHERDOR premium kartasi endi MKBANKda mavjud


    Parvoz — katta shahar xarakteriga ega qulay biznes-klass turar joy


    Moliyaviy savodxonlik maktab ostonasidan boshlanadi

     

    Tavsiya etamiz

    “Ular o‘z vatani mustaqil bo‘lishi uchun kurashgan edi” — Turkiston legionining ayanchli tarixi

    8 may, 15:09

    Rashidov, gazli ichimliklar zavodi, Qizil maydon. 9-may — Toshkent tarixidan fotolavhalar

    7 may, 14:40

    Fazoviy poyganing boshlanishi — Gagarinning parvozi yolg‘on bo‘lganmi?

    6 may, 18:00
    Audio Icon

    “Qurolli qushchalar”. O‘zbekistonda ishlab chiqarilayotgan dronlar haqida

    5 may, 21:10
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Anchelotti “Real” boshqaruvini qachon tark etishi ma’lum bo‘ldi

    Sport | 9 may, 23:38

    Superliga. “Dinamo” “Surxon”ni mag‘lub etib, turnir jadvalida kuchli uchlikka kirib oldi

    Sport | 9 may, 22:35

    AQSH byudjeti taqchilligi yil boshidan beri 196 mlrd dollarga ko‘paydi

    Dunyo | 9 may, 22:05

    Fransiyada ikki general hokimiyatni tanqid qilgani uchun ishdan olindi

    Dunyo | 9 may, 21:35

    “Liverpul” “Real”ning qaroridan norozi bo‘ldi

    Sport | 9 may, 21:12

    NATO Kiyevga tinchlik shartnomasining bir qismi sifatida a’zolikni va’da qilmaganini bildirdi

    Dunyo | 9 may, 20:35

    Superliga. Vodiy derbisida “Neftchi” ustun keldi

    Sport | 9 may, 20:21
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.