Ko‘pchilik odamlar daholar aynan daho bo‘lib tug‘iladi, deb hisoblaydi. Amaliyot esa aksini ko‘rsatadi. Yangilik dasturlarida aqliy salohiyati yuqori bo‘lgan bolalar haqidagi xabarlar tez-tez paydo bo‘lmoqda. Buning hech qanday hayratlanarli joyi yo‘q. Agar miyasining har ikkala yarimsharini rivojlantirsa, har qanday bola o‘qish yo ijodiyotda aqlbovar qilmas yutuqlarga erishishi mumkin. Bunda unga qiyosi yo‘q fan — mental arifmetika yordam beradi.
Qanday qilib mental arifmetika bolani dahoga aylantiradi?
Ma’lumki, faqat 5 foiz odamgina o‘zini turli sohalarda ko‘rsatib, hayotda o‘zi xohlagan cho‘qqilarga chiqa oladi. Qolgan 95 foiz odam o‘z oldiga faqat maqsad qo‘yadi, lekin hech qachon ularga yeta olmaydi. Bunga sabab, bu odamlar miyasining chap yarimshari o‘ng yarimshariga nisbatan tezroq rivojlanadi. Mantiqiy fikrlash borasida tengi yo‘q hisoblangan bu kishilar tabiat in’om etgan ichki hissiyot va tasavvurdan foydalanmaydi.
Mental arifmetika miyaning har ikkala yarimsharlari bir xilda rivojlanishiga imkon beradi. 2000 yil avval Yaponiyada paydo bo‘lgan bu fandan ko‘zlangan maqsad — hisob-kitob (abakuse) bo‘yicha arifmetika hisoblash yordamida butun aqliy salohiyatni faollashtirishdir.
Mental arifmetika mayda motorika va aniq arifmetik harakatlar yordamida chap yarimsharni rivojlantirishga ko‘mak beradi. O‘ng yarimshar o‘ng va chap qo‘llarni ishlatish, “xayol” (tasavvur)dagi ish davomida harakatga keladi. Mashg‘ulotlar samarasi o‘laroq bolada faollik va tashabbuskorlik jihatlari o‘sadi. Bola charchashdan to‘xtaydi, maktabdagi darslarni oson o‘zlashtiradi, ijodiy va texnik to‘garaklarga qiziqish bilan qatnaydi, xorijiy tillarni tez o‘rganadi. Bundan tashqari, bolada mustaqillik, o‘ziga ishonch va yetakchilik sifatlari shakllanadi.
Ta’lim jarayonining o‘ziga xosligi
O‘qib-o‘rganishning erta-kechi bo‘lmaydi. Lekin, tan olib aytish kerakki, mental arifmetika ko‘proq 4—16 yosh oralig‘idagi bolalarga mos keladi. Bu vaqtda bolaning miyasi nisbatan qayishqoq va katta hajmdagi axborotni qayta ishlashga moyil bo‘ladi. Eng asosiysi, mental arifmetikani o‘rganish jarayonini osonlashtirishdir.
Abakusedan tashqari, mashg‘ulotlar jarayonida gadjetlar uchun maxsus platformalardan ham foydalaniladi. Ular o‘tilgan mavzuni takrorlash va uy vazifalarini bajarish uchun ishlab chiqilgan. Toshkentdagi Smartum bolalarni rivojlantirish markazi eng yaxshi bilimlar va jahonning turli burchaklaridagi olimlarning amaliyotlarini o‘zida jamlagan individual platforma va eksklyuziv metodikaga ega.
O‘zbekistondagi ilk mental arifmetika maktabi Nigora Mahmudova rahbarligi ostida ish olib bormoqda. Yosh va muvaffaqiyatli ayol, g‘amxo‘r ona Nigoraxon mamlakatdagi bolalar ta’limiga hissa qo‘shish orzusini ro‘yobga chiqara olganlardan. U homiladorlik vaqtida mental arifmetikaga qiziqib qolgan. Farzandi dunyoga kelgach, Toshkentda yangi formatdagi ta’lim muassasasini ochish g‘oyasi bilan yongan. Nigora qisqa vaqt ichida hozir ko‘pchilikning tiliga tushgan o‘quv markazini taqdim etib, faoliyatini oldinga yuritishga muvaffaq bo‘ldi. Hozir Toshkent bo‘ylab Smartum’ning 5 filiali ishlamoqda, ularda 297 bola ta’lim olyapti. O‘qituvchilar tarkibi 9 nafar malakali pedagoglardan iborat. Smartum’ning filiallari Mirobod, Yunusobod, Chilonzor tumanlarida, Sergeli va Bodomzorda joylashgan bo‘lib, poytaxtning turli burchaklarida istiqomat qilayotgan bolalar uchun ta’lim olish imkonini beradi.
Markazning maqsadi — har bir bola o‘zining takrorlanmas ekanini his qilib, o‘z qobiliyatlarini rivojlantirishga imkon berishdir. Smartum’dagi mutaxassislar kompleks ko‘mak ko‘rsatadi. Ular barcha savollarga javob beradi, eng yaqin ofisga yetib olishda yordam ko‘rsatadi. Siz +998-93-544-11-16, +998-93-544-11-17 telefon raqamlariga qo‘ng‘iroq qilishingiz yoki saytda sizga qayta qo‘ng‘iroq qilishlarini so‘rashingiz kifoya!
Siz hali ham dahoni voyaga yetkazish haqida orzu qilyapsizmi? Yo‘li oddiy — farzandingizni o‘qishga Smartum’ga bering!
Reklama huquqi asosida
Izoh (0)