Bugungi kunda O‘zbekistonda turizmning barcha yo‘nalishlari, jumladan, barqaror turizm jadal rivojlanmoqda. Barqaror turizmning asosiy tamoyili tabiat va mahalliy jamoalar manfaati uchun ongli ravishda sayohat qilishdir. Bu tushuncha butun dunyo uchun dolzarb bo‘lib, O‘zbekistonda ham tobora rivojlanib bormoqda.
Xususan, O‘zbekiston MOSTning “Markaziy Osiyoda barqaror turizm modeli: salohiyatni yaratish, xabardorlikni oshirish, texnologiyalarni joriy etish” loyihasi a’zosi hisoblanadi. Loyiha Markaziy Osiyo mintaqasi davlatlarining sayyohlik salohiyatini oshirishga qaratilgan. U Yevropa Ittifoqi tashabbusi doirasida SWITCH-ASIA dasturi doirasida amalga oshirilmoqda.
Loyihaning strategik maqsadi ekologik xabardorlikni oshirish va Markaziy Osiyo mamlakatlari turizm biznesiga tegishli amaliyot va texnologiyalarni joriy etishdan iborat. Tashabbusni amalga oshiruvchi tashkilot – O‘zbekiston Xususiy sayyohlik tashkilotlari uyushmasi (XSTU).
MOSTning asosiy maqsadi O‘zbekiston, Tojikiston va Qozog‘istonda barqaror turizmning yangi va maqbul tuzilgan modelini ilgari surishdan iborat. Mazkur tashabbus mahalliy madaniy meros va an’anaviy qadriyatlarni asrab-avaylash va mustahkamlash, atrof-muhitni muhofaza qilishga xizmat qiladi.
Loyiha doirasida Xorazm, Buxoro, Samarqand viloyatlari va Toshkent shahrida sayyohlik biznesi vakillarini xabardor qilish maqsadida treninglar, seminarlar va davra suhbatlari tashkil etildi. Seminarlarda 730 dan ortiq sayyohlik korxonalari vakillari ishtirok etishdi:
– “Mehmonxona biznesi vakillarini barqaror turizm marketingi bo‘yicha o‘qitish”;
- "Yashil texnologiyalar";
- “O‘zbekiston Respublikasida turizm sohasida barqaror rejalashtirish va atrof-muhitni muhofaza qilish”;
– “Turizm sohasida barqaror rejalashtirish va atrof-muhitni muhofaza qilish muammolarini aniqlash”;
– “Yangi ufqlar: yashil texnologiyalar sohasida hamkorlikni kengaytirish. Ekologik sertifikatlash.
Yevropa Ittifoqining moliyaviy ko‘magida SWITCH-ASIA dasturi va MOST loyihasi doirasida sayyohlik tashkilotlariga uslubiy yordam ko‘rsatildi. “Barqaror turizm sohasida qonunchilik bazasini takomillashtirish borasidagi siyosat bo‘yicha tavsiyalar”, “Markaziy Osiyo mamlakatlari uchun Yevropa Ittifoqining turizm sohasidagi ilg‘or tajribasini tatbiq etish”, suv, energiya, qayta ishlash va energiya xulq-atvori, shuningdek, umuman olganda qanday qilib mas'uliyatli sayohatchi bo'lish haqidagi “Barqaror isteʼmol va undan oqilona foydalanish bo‘yicha yo‘riqnomalar” nashr etildi.
Shuningdek, 2023-yil 27-mart kuni Toshkent shahrida “Barqaror turizm modelini ishlab chiqish – turizm salohiyatini oshirish yo‘li” mavzusidagi xalqaro konferensiya bo‘lib o‘tdi.
Anjumanda 160 dan ortiq mutaxassislar, xususan, xalqaro ekspertlar, MOST loyihasi hamkorlari – Iraklion taraqqiyot agentligi (Krit, Gretsiya), European Profiles S.A. (Gretsiya), APINTECH (Kipr), Latviya qishloq turizmi assotsiatsiyasi, yakuniy benefitsiarlar ishtirok etdi. Bundan tashqari, Yevropa Ittifoqi granti – O‘zbekiston Xususiy sayyohlik tashkilotlari uyushmasi, Yevrosiyo sayyohlik uyushmasi (Qozog‘iston), Tojikiston sayyohlik tashkilotlari uyushmasi, shuningdek, turizm sohasi vakillari, mahalliy va xorijiy OAV ham qatnashdi.
Joriy yilning 29-mart kuni Samarqand shahrida “Ipak yo‘li” xalqaro turizm va madaniy meros universitetida Xalqaro konferensiyaga bag‘ishlangan tadbirlar doirasida Loyiha hamkor tashkilotlari vakillari bilan uchrashuv tashkil etildi.
Yig‘ilishda O‘zbekiston Xususiy sayyohlik tashkilotlari uyushmasi raisi Gulchehra Isroilova, Gretsiya Qishloq xo‘jaligi vazirligi bosh kotibi Papayanidis Dimitris, shuningdek, MOST loyihasining Gretsiya, Kipr, Latviya kabi davlatlari hamkor tashkilotlari vakillari, Qozog'iston va Tojikiston vakillari qatnashdilar. Tomonlar barqaror turizm modelini rivojlantirish, turizm sohasiga “yashil” texnologiyalarni joriy etish masalalarini muhokama qildilar.
Shuningdek, turizm sohasi vakillariga texnik yordam ko‘rsatildi, energiya/suv sarfini hisoblagichlar, shuningdek, ichki sharoitlarni qayd etish va monitoring qilish uchun sensorlar bilan ta’minlandi.
Turar joy binolari “aqlli” hisoblagichlar – Shelly 3EM (professional uch fazali elektr hisoblagich) va Shelly H&T (Wi-Fi’li namlik va harorat sensori) bilan jihozlangan. Ularni o'rnatish turar joy ob’yektlari va sayyohlik kompaniyalari rahbarlarining iltimosiga binoan bepul ravishda Hotel Carbon Change Initiative (HCMI) tashabbusi bilan amalga oshirildi.
Bundan tashqari, atrof-muhitni sertifikatlashda ma'lumotlarni boshqarish uchun dasturiy ta'minot texnologiyalari joriy etildi, GSTC (Global Sustainable Tourism Council) mezonlari va raqobatbardoshlikni oshirish uchun yashil xaridlar, Atrof-muhitni boshqarish tizimi, HCMI (Mehmonxona uglerodini o'lchash tashabbusi), CSR (Korporativ ijtimoiy mas'uliyat), ISO 14001:2015 kabi standartlar bo'yicha ekosertifikatlash bo'yicha treninglar tashkil etildi.
Mehmondo‘stlik industriyasiga ekodasturlarning joriy etilishi turizm tashkilotlariga nafaqat atrof-muhitga g‘amxo‘rlik qilish va tabiiy resurslardan oqilona foydalanish imkonini beradi, balki ularni rag‘batlantirishning kuchli marketing “yashil” vositasidir.
Ekosertifikatning mavjudligi mehmonxona biznesi imijiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi, mehmonlarning sodiqligini oshirishga xizmat qiladi. Shu sababli, turoperatorlar va sayyohlar hamkorlik uchun bunday mehmonxonalarni tanlash imkoniyatini oshiradi, bu esa qo'shimcha daromad olish imkonini beradi.
Bundan tashqari, Loyiha doirasida keng ko‘lamli PR-kampaniya o‘tkazildi. Barqaror turizm va yashil texnologiyalarga bo‘lgan qiziqishni oshirish maqsadida barqaror turizm haqida maʼlumot beruvchi teledasturlar efirga uzatildi, mamlakatimizning yetakchi ommaviy axborot vositalarida maqolalar chop etildi, lotereya va viktorinalar o‘tkazildi.
Barqaror turizm tushunchasi nihoyatda muhim. Resurslardan oqilona foydalanish, tabiatga ehtiyotkorlik bilan munosabatda bo'lish va madaniy merosni asrab-avaylashni doimo yodda tutish kerak.
Shubhasiz, O‘zbekiston turizm industriyasi o‘z rivojini davom ettiradi va sayyohlar soni tez sur’atlar bilan oshadi. Barqaror turizmning vazifasi bugungi sayohatchilar va turizm industriyasi vakillarida eko-odatlarni shakllantirishdan iborat bo‘lib, ular kelajakda turizm industriyasining muvaffaqiyatli hayoti uchun uzoq muddatli bo‘ladi.
Reklama huquqi asosida.
Izoh (0)