Aprel oyida Rossiyaning ko‘plab aviakompaniyalari o‘z reyslarini to‘liq yoki qisman bekor qildi. Iyundan boshlab ichki aviaqatnovlarning ayrimlari yana amalga oshirila boshlaydi. Biroq aviaparvozlar avvalgidek bo‘lmaydi, deb yozmoqda Recode’ga asoslanib Meduza. Samolyotlarda yo‘lovchilar uchun yangi qoidalar ishlab chiqiladi, havo laynerlari salonida jiddiy o‘zgarishlar bo‘ladi, shuningdek, sayohatchilar aeroportlarda vaqtini avvalgidek chog‘ o‘tkaza olmasligi mumkin.
Odamlar samolyotda nisbatan kamroq parvoz qiladi. Bunga aviaparvozlarning avvalgiga nisbatan qimmatlashishi sabab bo‘ladi. Dollar Flight Club arzon chiptalar servisi 2021-yilda bitta aviachiptaning narxi 35 foizga tushib ketishi, biroq 2025-yilga borib bilet ikki baravar qimmatlashishi mumkinligini taxmin qilmoqda.
Samolyotdagi buyumlar, tashqi jismlar bilan kontaktga kirishish kamayadi. AQShdagi to‘rtta aeroport yuklarni o‘zaro muloqotsiz topshirishni sinovdan o‘tkazmoqda: buning uchun yuklarni avvaldan ro‘yxatdan o‘tkazish lozim, passajir bagajni olish uchun kelganda jarayonni QR-kod bilan tasdiqlaydi. Aeroportlarda almisoqdan qolgan ro‘yxatga olish terminallari o‘rnida sensor ekranga barmoq bosish talab qilinadigan, odam yuzini skanerlab yoki ovoz orqali uning shaxsini aniqlash texnologiyalaridan foydalanish boshlanishi mumkin. NEC korporatsiyasining ma’lum qilishicha, inson yuzini skanerlash orqali uning shaxsini aniqlash texnologiyasi odamlar tibbiy niqob taqqan holatida ham ishlaydi. Yangi texnologiya turnaqator navbatlarni kamaytiradi va yo‘lovchilarning aeroportda bo‘lish vaqtini ham qisqartiradi.
Yo‘lovchilarning salomatligi nazoratga olinadi. Tekshirish hududida katta ehtimol bilan faqat isitma o‘lchab turiladi (bu hozir ham bajarilmoqda). Lekin endi faqat ushbu ish bilan cheklanib qolmasdan qon bosimi va yurak pulsi ham tekshirilishi mumkin. Bunda yo‘lovchilarning o‘zi navbatda turmasdan mustaqil ravishda sog‘lig‘i haqida xabar qilishi ko‘zda tutilgan. Masalan, Clear kompaniyasi Health Pass (salomatlik pasporti) tizimini ishlab chiqdi, bunda sayohatchilar o‘z sog‘lig‘i haqidagi ma’lumotlarni, jumladan, oxirgi marta topshirgan tahlillar natijasini taqdim qilib ma’lumotni tasdiqlaydi. G‘oyaga ko‘ra odamlar ushbu xizmatdan foydalanib, QR-kodni maxsus kioskda skanerdan o‘tkazib navbatda turmay ish bitira olishi ta’minlanadi.
Samolyotlar ham o‘zgaradi. O‘rtadagi o‘rindiq bloklanadi, tibbiy niqob taqish majburiy bo‘ladi, ekonom klassda uchganlar navbatlarning oldini olish uchun biznes klassdan avval samolyotdan tushiriladi — bu ham reallikka aylanishi mumkin. Eng qiziq tomoni bu — yangi turdagi samolyot saloniga kiritilayotgan dizaynerlik o‘zgarishlari bo‘lishi kutilmoqda. Masalan, o‘rindiqlar orasi va salondagi qatorlarga plastmassadan qilingan shaffof qalqonlar qo‘yilishi. Ayrim aviakompaniyalar samolyot ichidagi materiallarni o‘zgartirmoqchi. Bu haqda Collins Aerospace Interiors’ning mahsulotlar va savdodan keyingi xizmat ko‘rsatish masalalari bo‘yicha vitse-prezidenti Grant Vest ma’lum qilgan. Hozir uning jamoasi patogen mikroorganizmlarni siqib qo‘ya oladigan materiallar, jumladan, bir martalik foydalanishga mo‘ljallangan buyumlar ustida bosh qotirmoqda.
Pandemiya davrida avialiniyalar cheklab qo‘yildi yoki parvozlarning ayrimlarida bortda oziq-ovqat va ichimliklar iste’mol qilishga cheklovlar qo‘yildi. Masalan, American Airlines ekonom klassda alkogol mahsulotlari sotuvini to‘xtatdi (taqiq birinchi klassga taalluqli emas). AQShning Delta aviakompaniyasi esa yo‘lovchilarga ichimliklar orasidan faqat shisha idishdagi suvni taklif etmoqda.
Aeroportlar endi ko‘ngilochar markazdek faoliyat olib bormaydi. So‘nggi yillarda aeroportlarga milliardlab dollarlar sarflanar — do‘konlar, restoranlar va boshqa ko‘ngilochar joylar barpo qilinardi. Umuman olganda, yo‘lovchilarning aviaparvozlar bo‘yicha xizmatlardan ko‘proq foydalanishi va ko‘proq mablag‘ sarflashi uchun sharoitlar yaratilardi. Pandemiya sabab aeroportlar hududidagi savdo maydonchalari asta-sekin yo‘qola boshlaydi.
Izoh (0)