• Profilga Kirish
  • 1751972643_633.png 1751972643_245.png 1751959824_218.svg 1751959824_520.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12305.8
    • RUB152.56
    • EUR14389.17
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +28°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Iqtisodiyot

    Avtomobil sanoatida ulkan to‘ntarish: Teslafikatsiya jarayoni qanday kechmoqda?

    Pandemiya avtomobil kompaniyalarining global ta’minot zanjirlarini buzib tashladi. Avtomobil ishlab chiqaruvchi kompaniyalar elektrlashtrish, kompyuterlashtirish va ta’minot zanjirlarini yangilash maqsadida katta o‘zgarishlarni boshdan kechirmoqda. The Economist nashri avtomobil sanoatidagi o‘zgarishlarni tahlil qildi.

    Foto: The Economist

    Foto: The Economist

    So‘nggi yillarda avtomobil kompaniyalari o‘z e’tiborini ishlab chiqarish jarayonidan ko‘ra ko‘proq yetkazib berish tizimini boshqarish va ehtiyot qismlarini yig‘ishga qaratmoqda. 

    Kompaniyalar har tarafdan elektromobil ishlab chiqaruvchi Tesla’ga o‘xshashga harakat qilmoqda. Biroq avtomobillarning Teslafikatsiyasi keskin o‘zgarishlarga sabab bo‘lishi mumkin.

     

    Tesla’ning sanoat tizimi bir qarashda Silikon vodiysini eslatib yuboradi. Kompaniyada ishlab chiqarish AQSH va Xitoydagi zavodida amalga oshiriladi. Zavodlarda to‘liq tizimli ishlab chiqarish amalga oshiriladi.   

    Tesla litiy konchilari va grafit yetkazib beruvchilar bilan yaqinda shartnomalar tuzdi va o‘tgan oy Braziliyaning tog‘-kon giganti Vale bilan nikel sotib olish bo‘yicha kelishuvni tasdiqladi. 

    Reja litiyning katta qismini, kobaltning yarmidan ko‘prog‘ini va nikelning uchdan bir qismini to‘qqizta tog‘-kon kompaniyasidan to‘g‘ridan to‘g‘ri sotib olishdan iborat. Kompaniya ushbu minerallardan o‘zining “gigazavod”larida foydalanadi. 

    Bundan tashqari, Tesla o‘zining motorlari va ko‘plab elektronikalarini ishlab chiqaradi. Bu unga xarajatlar va texnologiya ustidan ko‘proq nazorat qilish imkonini beradi. 

    Zavodda yarimo‘tkazgichlar ham tayyorlanadi va Tesla boshqa avtomobil kompaniyalariga qaraganda yarimo‘tkazgich ishlab chiqaruvchilar bilan yaqinroq aloqaga ega. 

    Bu unga global chiplar tanqisligini raqobatchilarga qaraganda osonroq yengib o‘tishga yordam berdi. Tesla’ning dasturiy ta’minot muhandislari ushbu chiplarda ishlash uchun markazlashtirilgan hisoblash arxitekturasini yaratdi.

    Kompaniya direktori Ilon Mask dillerlik asosidagi savdo modellaridan ham voz kechib, uning o‘rniga o‘zining Tesla do‘konlarini ochdi.

     

    Tesla’ning 850 mlrd dollarlik bozor kapitallashuvi undan keyingi to‘qqizta eng yirik avtomobil ishlab chiqaruvchilari yig‘indisiga teng. Aynan shu raqamlar raqobatchilarni Ilon Mask kompaniyasiga taqlid qilishga undamoqda. 

    Ko‘plab avtomobil kompaniyalari Tesla’ning muvaffaqiyatini takrorlash uchun konlar va mineral yetkazib beruvchilariga sarmoya kiritmoqda. 

    Hatto Volkswagen o‘z zavodida batareya ishlab chiqarish quvvatini yaratib ulgurgan. U Germaniyadagi zavodi uchun 2 mlrd yevro ajratdi va 2030-yilgacha Yevropada 6 ta akkumulyator zavodini qurishni rejalashtirgan. 

    Bu kabi rejalar odatda kamdan kam amalga oshiriladi. Aksariyat kompaniyalar maxsus ishlab chiqaruvchilar bilan hamkorlik qilishni afzal ko‘radi. 

    Yetkazib beruvchilar va Qualcomm, Nvidia kabi chip dizayni bilan shug‘ullanuvchi kompaniyalar bilan aloqa o‘rnatish Tesla singari maxsus “kremniy” yaratish imkonini beradi.

     

    Shu tariq avtomobil kompaniyalari ko‘proq texnik jihatlarga e’tibor qaratmoqda va bir qancha Apple hamda Microsoft kabi kompaniyalarda ishlagan yetakchi mutaxassislarni o‘z tomoniga og‘dirib olmoqda. 

    Tesla’ga o‘xshashga harakat qilayotgan avtomobil kompaniyalari orasida Volkswagen yaqqol ajralib turibdi. Kompaniya keyingi 5 yil ichida o‘zining to‘liq tizimini yaratish uchun 30 mlrd yevro sarmoya kiritmoqchi.  

    Savdoga kelsak, tashkil etilgan avtomobil firmalari dillerlik tizimidan voz kechish niyatida emas. U xizmat ko‘rsatishda foydali funksiyalarni bajaradi.

    Kompaniyalar Tesla’ga yetib olish uchun nafaqat yetkazib beruvchi tarmoqlarni, balki boshqaruv tizimini ham soddalashtirishi kerak bo‘ladi. 

    Bularning barchasi minglab kompaniyalar, millionlab ishchilar va milliardlab xarajatlarni o‘z ichiga olgan butun dunyo bo‘ylab sanoat uchun ulkan to‘ntarishdir. 

    Yetkazib berish zanjirlarini qayta tiklash ko‘p vaqt va pul sarflashni talab etadi va muvaffaqiyatsizlik xavfi ham mavjud. 

    Hukumatlar va kasaba uyushmalari yuqori maoshli ish o‘rinlarini yo‘qotishidan norozi bo‘ladi. Biroq kompaniyalar o‘z resurslari va ko‘nikmalarini qanday qilib eng yaxshi tarzda ishlatish haqida o‘ylamoqda. 

    Teslafikatsiya davri o‘ta o‘zgaruvchan bo‘lishi kutilmoqda.

    13.06.2022, 19:42   Izoh (0)   23528
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Rossiya iqtisodiyoti tiklanishni boshladi, lekin oddiy aholi inflyatsiyadan aziyat chekmoqda

    13.06.2022, 17:00

    Sabab va oqibat: energiya inqirozi global iqtisodiyotni qanday o‘zgartirdi?

    13.06.2022, 16:32

    Hindiston rupiysi rekord darajada pastlab, global xavf ostida qoldi

    13.06.2022, 13:56

    Qanday qilib Yaponiya valyutasi 20 yil ichidagi eng zaif darajaga tushib ketdi?

    13.06.2022, 11:25

    Sanksiyalar sabab Rossiyadagi kompaniyalar qariyb 60 mlrd dollar yo‘qotdi

    12.06.2022, 17:54

    O‘zbekiston va shamol energiyasi: u qanday ishlaydi, nega mamlakat hoziroq unga o‘tishi zarur?

    11.06.2022, 18:03
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Soy Bo‘yi: Orzular ro‘yobga chiqadigan sohil bo‘yidagi uy 


    Market Yandex Go O‘zbekistonning yana sakkiz hududida ishga tushdi


    Kelajak – bugungi qilgan harakatingiz samarasidir. O‘zingizga ishonch esa har qanday yutug‘ingizning boshlanishi 


    Rockstar Gaming Festival 2025: O‘zbekistonda yorqin his-tuyg‘ular, xursandchiliklar va kibersport


    Kredit olish kerakmi: moliyaviy yordam yoki qarz tuzog‘i?


    Imzo Glass mahsulotlari Buyuk Britaniyaga eksportga yuborildi


    Mobiuz Andijon, Namangan va Farg‘ona viloyatlarida 5G ning yangi imkoniyatlarini ochmoqda


    BI Group O‘zbekistonda turar joy binosining zilzilabardoshligini ochiq sinovdan muvaffaqiyatli o‘tkazdi


    “Dunyodagi eng ingichka 3D egri ekranli smartfon” unvoniga ega Ginnes rekordchisi: O‘zbekistonda rasman taqdim etildi


    “Trastbank” kichik biznesni rivojlantirish uchun 1 mlrd so‘mgacha kredit taklif etadi


    “Biznesni rivojlantirish banki” 1 trln 273 mlrd so‘mlik ipoteka krediti ajratdi


    Beeline Uzbekistan Farg‘ona vodiysidagi yuzlab aholi punktlarini yuqori tezlikdagi aloqa bilan ta’minladi


    APEX — moliyaviy boshqaruv uchun qulayliklar bitta ilovada 


    TENET: O‘zbekiston Mustaqilligi kuni sharafiga Stellar Residence apartamentlariga eksklyuziv shartlar 


    Accor Toshkentda Swissôtel Tashkent ochilishini nishonlamoqda, shveysariya uslubidagi hashshamatni O‘zbekiston poytaxtiga olib kelmoqda

     

    Tavsiya etamiz

    “Temir intizom, po‘lat tana va qo‘rquv bilmas qalb”. Insoniyat tarixidagi eng qudratli maxsus qo‘shinlar qaysilar edi?

    26 avgust, 20:10

    Yadro urushidan ham xavfli: insoniyatga tahdid solayotgan 5 ta yirik talafot

    26 avgust, 13:53

    O‘zbekiston, Qirg‘iziston, Qozog‘iston va Tojikistondagi xususiy maktablarda o‘qish narxi qancha?

    25 avgust, 18:35

    Yahudiylarning “Tarixiy vatan” va “Buyuk Isroil” haqidagi puch da’volari: Falastin aslida kimga tegishli?

    23 avgust, 13:22
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Toshkent viloyatida xotinini tosh bilan urib o‘ldirgan erkakka hukm o‘qildi

    O‘zbekiston | 26 avgust, 23:31

    Banklarda muammoli kreditlar ulushi bir yilda 1,7 trln so‘mga ko‘paydi

    O‘zbekiston | 26 avgust, 23:30

    Turkiya transport vaziri 225 km/soat tezlikda mashina haydagani uchun jarimaga tortildi

    O‘zbekiston | 26 avgust, 22:55

    Xiaomi ovozli boshqaruvga ega “aqlli” suv isitgichni taqdim etdi

    Dunyo | 26 avgust, 22:40

    Donald Tramp Vladimir Putinga bosim o'tkazadigan vaqt keldi — WSJ

    Dunyo | 26 avgust, 22:25

    Toshkentda 4 ta mashina ishtirokida YTH sodir bo‘ldi

    O‘zbekiston | 26 avgust, 22:15
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.