• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12857.35
    • RUB163.45
    • EUR14672.81
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +28°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Iqtisodiyot

    Avtomobil sanoatida ulkan to‘ntarish: Teslafikatsiya jarayoni qanday kechmoqda?

    Pandemiya avtomobil kompaniyalarining global ta’minot zanjirlarini buzib tashladi. Avtomobil ishlab chiqaruvchi kompaniyalar elektrlashtrish, kompyuterlashtirish va ta’minot zanjirlarini yangilash maqsadida katta o‘zgarishlarni boshdan kechirmoqda. The Economist nashri avtomobil sanoatidagi o‘zgarishlarni tahlil qildi.

    Foto: The Economist

    Foto: The Economist

    So‘nggi yillarda avtomobil kompaniyalari o‘z e’tiborini ishlab chiqarish jarayonidan ko‘ra ko‘proq yetkazib berish tizimini boshqarish va ehtiyot qismlarini yig‘ishga qaratmoqda. 

    Kompaniyalar har tarafdan elektromobil ishlab chiqaruvchi Tesla’ga o‘xshashga harakat qilmoqda. Biroq avtomobillarning Teslafikatsiyasi keskin o‘zgarishlarga sabab bo‘lishi mumkin.

     

    Tesla’ning sanoat tizimi bir qarashda Silikon vodiysini eslatib yuboradi. Kompaniyada ishlab chiqarish AQSH va Xitoydagi zavodida amalga oshiriladi. Zavodlarda to‘liq tizimli ishlab chiqarish amalga oshiriladi.   

    Tesla litiy konchilari va grafit yetkazib beruvchilar bilan yaqinda shartnomalar tuzdi va o‘tgan oy Braziliyaning tog‘-kon giganti Vale bilan nikel sotib olish bo‘yicha kelishuvni tasdiqladi. 

    Reja litiyning katta qismini, kobaltning yarmidan ko‘prog‘ini va nikelning uchdan bir qismini to‘qqizta tog‘-kon kompaniyasidan to‘g‘ridan to‘g‘ri sotib olishdan iborat. Kompaniya ushbu minerallardan o‘zining “gigazavod”larida foydalanadi. 

    Bundan tashqari, Tesla o‘zining motorlari va ko‘plab elektronikalarini ishlab chiqaradi. Bu unga xarajatlar va texnologiya ustidan ko‘proq nazorat qilish imkonini beradi. 

    Zavodda yarimo‘tkazgichlar ham tayyorlanadi va Tesla boshqa avtomobil kompaniyalariga qaraganda yarimo‘tkazgich ishlab chiqaruvchilar bilan yaqinroq aloqaga ega. 

    Bu unga global chiplar tanqisligini raqobatchilarga qaraganda osonroq yengib o‘tishga yordam berdi. Tesla’ning dasturiy ta’minot muhandislari ushbu chiplarda ishlash uchun markazlashtirilgan hisoblash arxitekturasini yaratdi.

    Kompaniya direktori Ilon Mask dillerlik asosidagi savdo modellaridan ham voz kechib, uning o‘rniga o‘zining Tesla do‘konlarini ochdi.

     

    Tesla’ning 850 mlrd dollarlik bozor kapitallashuvi undan keyingi to‘qqizta eng yirik avtomobil ishlab chiqaruvchilari yig‘indisiga teng. Aynan shu raqamlar raqobatchilarni Ilon Mask kompaniyasiga taqlid qilishga undamoqda. 

    Ko‘plab avtomobil kompaniyalari Tesla’ning muvaffaqiyatini takrorlash uchun konlar va mineral yetkazib beruvchilariga sarmoya kiritmoqda. 

    Hatto Volkswagen o‘z zavodida batareya ishlab chiqarish quvvatini yaratib ulgurgan. U Germaniyadagi zavodi uchun 2 mlrd yevro ajratdi va 2030-yilgacha Yevropada 6 ta akkumulyator zavodini qurishni rejalashtirgan. 

    Bu kabi rejalar odatda kamdan kam amalga oshiriladi. Aksariyat kompaniyalar maxsus ishlab chiqaruvchilar bilan hamkorlik qilishni afzal ko‘radi. 

    Yetkazib beruvchilar va Qualcomm, Nvidia kabi chip dizayni bilan shug‘ullanuvchi kompaniyalar bilan aloqa o‘rnatish Tesla singari maxsus “kremniy” yaratish imkonini beradi.

     

    Shu tariq avtomobil kompaniyalari ko‘proq texnik jihatlarga e’tibor qaratmoqda va bir qancha Apple hamda Microsoft kabi kompaniyalarda ishlagan yetakchi mutaxassislarni o‘z tomoniga og‘dirib olmoqda. 

    Tesla’ga o‘xshashga harakat qilayotgan avtomobil kompaniyalari orasida Volkswagen yaqqol ajralib turibdi. Kompaniya keyingi 5 yil ichida o‘zining to‘liq tizimini yaratish uchun 30 mlrd yevro sarmoya kiritmoqchi.  

    Savdoga kelsak, tashkil etilgan avtomobil firmalari dillerlik tizimidan voz kechish niyatida emas. U xizmat ko‘rsatishda foydali funksiyalarni bajaradi.

    Kompaniyalar Tesla’ga yetib olish uchun nafaqat yetkazib beruvchi tarmoqlarni, balki boshqaruv tizimini ham soddalashtirishi kerak bo‘ladi. 

    Bularning barchasi minglab kompaniyalar, millionlab ishchilar va milliardlab xarajatlarni o‘z ichiga olgan butun dunyo bo‘ylab sanoat uchun ulkan to‘ntarishdir. 

    Yetkazib berish zanjirlarini qayta tiklash ko‘p vaqt va pul sarflashni talab etadi va muvaffaqiyatsizlik xavfi ham mavjud. 

    Hukumatlar va kasaba uyushmalari yuqori maoshli ish o‘rinlarini yo‘qotishidan norozi bo‘ladi. Biroq kompaniyalar o‘z resurslari va ko‘nikmalarini qanday qilib eng yaxshi tarzda ishlatish haqida o‘ylamoqda. 

    Teslafikatsiya davri o‘ta o‘zgaruvchan bo‘lishi kutilmoqda.

    13.06.2022, 19:42   Izoh (0)   23434
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Rossiya iqtisodiyoti tiklanishni boshladi, lekin oddiy aholi inflyatsiyadan aziyat chekmoqda

    13.06.2022, 17:00

    Sabab va oqibat: energiya inqirozi global iqtisodiyotni qanday o‘zgartirdi?

    13.06.2022, 16:32

    Hindiston rupiysi rekord darajada pastlab, global xavf ostida qoldi

    13.06.2022, 13:56

    Qanday qilib Yaponiya valyutasi 20 yil ichidagi eng zaif darajaga tushib ketdi?

    13.06.2022, 11:25

    Sanksiyalar sabab Rossiyadagi kompaniyalar qariyb 60 mlrd dollar yo‘qotdi

    12.06.2022, 17:54

    O‘zbekiston va shamol energiyasi: u qanday ishlaydi, nega mamlakat hoziroq unga o‘tishi zarur?

    11.06.2022, 18:03
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Suv — bebaho neʼmat: Agrobankdan fermerlar uchun yangi metodik to‘plam


    AVO’dan yangi omonat: yillik 25% gacha — 6 oyda orzuingizni amalga oshiring


    Chirchiqdagi yangi bog‘ - zamonaviy ko‘ngilochar va dam olish maskani ochildi


    Sello Ecosystem Farg‘ona, Andijon va Namanganda Sello Summer Fest yorqin festivalini o‘tkazdi


    Navoiy innovatsiyalar universiteti — kelajagingizni kafolatlaydigan zamonaviy ta’lim maskani! 


    Yangiyo‘lda “Tomorqa maktabi” ochildi


     Coca-Cola jamg‘armasi va Global atrof-muhit va texnologiyalar jamg‘armasi (GETF) “Aylanma iqtisodiyot kelajagi uchun hamkorlik bitimi (PACT)” ni e’lon qilganligi haqida ma’lum qildi


    InfinBLACK - ortiqcha to‘lovlar talab qilmaydigan kredit karta


    Mastercard Digital Uzbekistan 5- xalqaro PLAS-Forumida qatnashdi


    Moliyaviy firibgarliklar: firibgarlar keksalarni qanday aldamoqda 


    O‘zbekiston Milliy banki Xitoy yuani ayirboshlash xizmatini Toshkent shahri va poytaxt aeroportida yo‘lga qo‘ydi


    O‘zbekiston qishloq xo‘jaligi mahsulotlari Yevropaga yo‘l olmoqda


    Centrum Air yozgi yo‘nalish ochadi: Toshkentdan Issiqko‘lga to‘g‘ridan-to‘g‘ri reyslar


    Zamonaviy Haval Jolion endi 0% muddatli to‘lov shartida 


    Hyundai Uzbekistan - foizsiz bo‘lib to‘lash imkoniyati qaytdi!

     

    Tavsiya etamiz

    Chumchuqlarga yem bo‘lgan burgutlar. “O‘rgimchak to‘ri” operatsiyasi Rossiya uchun qanchaga tushadi?

    4 iyun, 18:49
    Audio Icon

    Qurib qolgan ko‘chatlar, millionlar shamolga uchdimi?

    4 iyun, 15:03

    Feldmarshalga almashtirilmagan Stalinning zurriyoti — “dohiy” nega o‘g‘lini urushga yuborgan edi?

    3 iyun, 21:10

    Ko‘zi o‘tkir, qulog‘i sezgir temir qushchalar. Razvedkachi dronlarning “katta akalari”

    3 iyun, 20:40
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Dunyoning eng go‘zal 10 nafar ayol tennischilari

    Layfstayl | 4 iyun, 22:55

    Insofsiz raqobat yoxud ko‘chirmakash “Surxon oshpazi”: xorijiy kompaniya shikoyat bilan chiqdi

    O‘zbekiston | 4 iyun, 22:50

    Samarqandda transformator yonib ketdi

    O‘zbekiston | 4 iyun, 22:45

    Polshada sobiq maxsus xizmat xodimlari siyosatchilarning telefonlarini tinglashda ayblanib qamoqqa olindi

    Dunyo | 4 iyun, 22:25

    Xovos tumani sobiq hokimi Uchqun Kamolov ozodlikdan mahrum etildi

    O‘zbekiston | 4 iyun, 22:05

    Instagram: Hamdam Sobirov 230 ming dollarlik avtomobil xarid qildi, Munisa Rizayeva o‘g‘lining ismini qachon aytadi? Mo‘min Ibrohimovning reklamasi qancha?

    Shou-biznes | 4 iyun, 21:55

    Hindistonda 50 ming nodir kitobdan iborat qadimiy yer osti kutubxonasi topildi

    Dunyo | 4 iyun, 21:44

    Qozog‘istonda vertolyot va dronlar ishlab chiqaruvchi zavod qurilishi rejalashtirilmoqda

    Markaziy Osiyo | 4 iyun, 21:25
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.