• Profilga Kirish
  • 1751972643_633.png 1751972643_245.png 1751959824_218.svg 1751959824_520.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12634.34
    • RUB162.37
    • EUR14821.34
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +28°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    O‘zbekiston

    Avtomobil sanoatida O‘zbekiston Yaponiyadan nimalarni o‘rganishi kerak?

    O‘zAda Yaponiyaning Nissan Motor Co. Ltd kompaniyasining Xalqaro narxlarni belgilash bo‘limi mutaxassisi Ravshanbek Mamajonovning maqolasi e’lon qildi. Ushbu maqolada xalqaro mutaxassisning O‘zbekiston avtomobil sanoatida Yaponiyadan nimalarni o‘rganishi kerakligi haqidagi fikrlari o‘z aksini topgan.

    Foto: Google Images

    Foto: Google Images

    1930-yillarda Yaponiya avtomobil bozori to‘liq Ford hamda General Motors kabi Amerika firmalari qo‘lida edi. Lekin hech kim bu davrda tasavvur ham qilmagan, yarim asrdan keyin Yaponiyaning milliy firmalari dunyo bozorining asosiy o‘yinchisiga aylanadi, deb.

    Hatto 40-yillarning oxirlarida ham Yaponiya banki hamda Transport vazirligidagi rasmiylar Yaponiyada avtomobil sanoatini rivojlantirish samarasiz fikr ekanini, bu davlat o‘zining cheklangan resurslarini boshqa sohalarni rivojlantirishga sarf qilishini aqlliroq fikr bo‘lishini ta’kidlashgan. Ammo, 1980-yilda Yaponiya avtomobil ishlab chiqarish hajmi bo‘yicha dunyoning barcha mamlakatlarini ortda qoldiradi!

    Buni quyidagi jadvalda ko‘rishingiz mumkin:

    Foto: O‘zA

    Foto: O‘zA

    Xo‘sh, yaponlar bunday natijaga qanday erishishdi? Hozirga qadar buni o‘rganish uchun juda ham ko‘p ilmiy izlanishlar olib borilgan va quyida asosiy omillarni o‘rganib chiqamiz. Bunda Michael Kusumanoning yapon avtomobil sanoati tarixiga bag‘ishlangan kitobidan keng foydalandim. Undan keyin O‘zbekiston uchun foydali nuqtalarga ham to‘xtalib o‘tamiz.

    Yaponiya avtomobilsozligini o‘sishiga sabab bo‘lgan omillar:

    Davlatning mahalliy ishlab chiqaruvchilarni tashqi raqobatdan himoya qilishi va moliyaviy ko‘magi. Yuqorida aytib o‘tganimdek, 30 yillarda Yaponiya avtomobil bozorida Amerika firmalari hukmronlik qilgan. Mahalliy ishlab chiqaruvchi firmalar kam, bori ham chet el biznesi bilan raqobatga kirisha olmagan. Buni tushunib yetgan hukumat chet el avtomobillari importiga yuqori soliqlar belgilash kabi usullar bilan bozordagi ularning savdosini qiyinlashtirgan. Maqsad mahalliy ishlab chiqaruvchilarni himoya qilish edi. 1926-1935 yillarda Ford hamda JM asosan avtomobillarni Yaponiyada yig‘ish orqali yapon bozorining 95 foizi egallagan. Lekin 1936 yilgi qonun bilan hukumat chet el firmalarini hayotini qiyinlashtiradi va 1938 yilda yuqoridagi ikki chet el firmalari Yaponiya bozorini tark etgandan so‘ng yapon firmalari bozorni 100 foiz nazoratiga oladi.

    Urushdan keyingi yillarda Nissan, Toyota hamda Isuzu’ning barchasi bankrot holatida bo‘lgan va yuqorida aytib o‘tganimizdek, Yaponiya banki (Bank of Japan) vakillari kabi rasmiylar avtomobil ishlab chiqarish sanoatidan voz kechishga chaqirgan. Lekin Tashqi savdo va Sanoat vazirligi avtomobil sanoati po‘lat ishlab chiqarish kabi boshqa sohalarni ham rivojlanishiga turtki bo‘ladi, degan fikr bilan mazkur uchta firmani katta qarzlar orqali bankrotlikdan chiqib olishiga yordam beradi.

    Xorij texnologiyasini bevosita ko‘chirib kelish. Milliy mahsulotlarni sifati juda ham past bo‘lgani uchun, hukumat yapon firmalarini mustaqil ravishda yangi avtomobil ishlab chiqarmasdan, xorijiy firmalar bilan hamkorlikka kirishishga rag‘batlantirdi. Nissan Britaniyaning Austin Motors bilan rasmiy hamkorlikka kirishib, Yaponiyada Austin avtomobillarini yig‘ish, keyinchalik mahalliylashtirish va natijada ularning tajribasini o‘zlashtirishga kirishdi. 7 yil davom etgan hamkorlikda Nissan avtomobil va uning qismlarini ishlab chiqarishda xorij tajribasini tezlikda o‘zlashtirishga harakat qildi.

    Foto: Google Images

    Foto: Google Images

    Xorij texnologiyasini bilvosita ko‘chirib kelish. Buning yorqin misoli Toyota tajribasida ko‘rinadi. Bu usul biror bir xorij firmasi bilan rasman qo‘shma korxona yoki shunga o‘xshagan loyihalarga kirishmasdan, ularning texnologiyasini mustaqil ravishda o‘rganib chiqib, o‘zi ishlab chiqarishga harakat qilishdir. Bu usulning yuqoridagi Nissan usulidan ustun ikkita jihati bo‘ldi. Birinchisi shuki, Nissan Austinni rasmiy hamkori bo‘lgani uchun faqat uning usuliga asoslanib ish yuritgan bo‘lsa, Toyota bir paytning o‘zida turli xil yetakchi xorij firmalarini texnologiyasini o‘rganib, faqat yaxshi va o‘ziga to‘g‘ri keladigan joylarini tanlab olib o‘z mahsulotlarini ishlab chiqardi. Ikkinchi ustun jihati, Nissanda hamkorlikning 7 yili davomida Austin injenerlari asosiy rolni o‘ynagani uchun Austin bilan shartnoma tugab hamma ish yaponlarning o‘ziga qolgandan keyin ma’lum muddat texnologik muammolar kelib chiqdi. Toyota doim mustaqil o‘z injenerlariga asoslanib ishlagani uchun unda bunday muammolar paydo bo‘lmadi.

    Doimiy yaxshilash yoki “kaizen”. Dunyo adabiyotlarida “kaizen-doimo yaxshilab, rivojlantirib borish” so‘zi ko‘proq Toyota biznes modeli bilan birga keladi. Yuqorida aytib o‘tganimdek, yapon injinerlari turli xorij firmalarini tajribalarini o‘rganib, ularni faqat yaxshi xususiyatlarini o‘zlarida yanada takomillashtirib qo‘llashga harakat qilishgan. Natijada, nafaqat Toyota, balki boshqa yapon firmalari ham ishlab chiqarish hajmi xorij raqobatchilarinikidan kamroq bo‘lsa-da, ularnikidan pastroq xarajatda ishlab chiqarib, arzonroq narxlarda sotishga va jahon bozorini egallashga erishishdi.

    Ichki raqobatni mavjudligi. Yaponiya bozori uzoq yillar xorij ishlab chiqaruvchilari uchun yopiq bo‘lgan bo‘lsa-da, milliy ishlab chiqaruvchilar soni bir nechtani tashkil etib, ular o‘zaro raqobat orqali turli xil yangiliklarga qo‘l urgan va natijada ishlab chiqaruvchilar ham iste’molchilar ham bundan katta foyda ko‘rgan. Ichki bozorda to‘plangan raqobatlashish tajribasi keyinchalik tashqi bozorda ham muvaffaqiyat qozonish omillaridan biri bo‘lib xizmat qilgan desak to‘g‘ri bo‘lar.

    Qisqa qilib aytganda, avtomobil ishlab chiqaruvchilar o‘zlari qilishi kerak bo‘lgan ishni qoyilmaqom qilib bajarishdi. Shu bilan birga, ularni bu darajaga yetishiga, jamiyatdagi va iqtisodiyotdagi shakllangan muhitning ham o‘rni katta. Xususan, sog‘lom bank-moliya tizimi, imkon qadar erkin iqtisodiy faoliyat ta’minlangan optimal darajadagi davlat va xususiy sektorning munosabatlari shular jumlasidan. Avtomobil sanoati iqtisodiyotning faqat bir qismi bo‘lgani uchun boshqa aloqador sohalar rivojlanmasa, aholi daromadi oshishiga hissa qo‘shmasa, avtomobilchilar o‘zlari qancha harakat qilmasa, ko‘zlangan maqsadga erishish qiyin.

     

     

    01.02.2019, 11:53   Izoh (0)   31647
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Rasul Kusherboyev deputatga bepisand munosabatda bo‘lgan hokimliklarni tanqid qildi

    01.02.2019, 11:20

    Jahon Markaziy banklari 2018-yilda rekord darajada oltin sotib oldi

    01.02.2019, 11:09

    Abdusalom Azizov AQShning CENTCOM qo‘mondonligi bilan uchrashdi

    01.02.2019, 10:36

    Nodirbek Saydullayev “Asaka” banki boshqaruvining raisi etib tayinlandi

    01.02.2019, 10:03

    Mudofaa vazirligi qo‘shinlarida huquqbuzarlikning oldini olish bo‘yicha amalga oshirilgan ishlar to‘g‘risida ma’lumot berildi

    01.02.2019, 09:50

    2019-yil 1-fevraldan O‘zbekiston qonunchiligida nimalar o‘zgaradi?

    01.02.2019, 09:35
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    O‘zbekistonda yangilangan HAVAL H6 rasman ishga tushirildi


    Turizmdagi trendlar 2025: Xitoyda Markaziy Osiyoga – Qozog‘iston, O‘zbekiston, Qirg‘izistonga qiziqish o‘smoqda


    Neo Insurance — sug‘urta bozoridagi raqamli o‘zgarishlarning 2 yillik natijasi 


    Ichkaridan nazar: Imzo fabrikasi qanday ishlaydi?


    Beeline Uzbekistan hududlarda raqamli rivojlanishni jadallashtirmoqda


    Ipotekaga xonadon, sovg‘a sifatida esa — omborxona!


    InfinBANK’dan VISA kartasi endi Swoo Pay ilovasida


    Chiqim va kirim: nazorat sari ilk qadam


    O‘zbekiston Milliy banki xalqaro kapital bozorida 400 mln AQSH dollarlik obligatsiyalarni muvaffaqiyatli joylashtirdi


    “KAFOLAT sug‘urta kompaniyasi” AJning moliyaviy barqarorlik reytingi “Fitch Ratings” tomonidan “Ijobiy” prognozi bilan “B+” darajasida tasdiqlandi


    Centrum Air 25-iyuldan Toshkent — Seul to‘g‘ridan-to‘g‘ri reyslarini boshlaydi 


    Ipak Yo‘li Bankdan Tradeloan: xalqaro bitimlarni moliyalashtirish


    Central Asian University RUR va THE Impact Rankings 2025 xalqaro reytinglarida o‘z mavqeini mustahkamlamoqda


    BI Sad’O Business loyihasida ochiq eshiklar kuni bo‘lib o‘tdi va CHILLA aksiyasi boshlandi


    Kia O‘zbekiston bozorini egallamoqda: 2025-yilning birinchi yarmida rekord darajadagi sotuvlar

     

    Tavsiya etamiz

    Kreml soyasidagi jumboqlar: sirli ravishda vafot etgan rossiyalik tadbirkor va amaldorlar

    10 iyul, 20:40

    Isroilning G‘azodagi qirg‘ini yagona emas: Insoniyat tarixidagi eng yirik genotsidlar qanday sodir bo‘lgandi?

    10 iyul, 19:12

    Patriot: Isroil voz kechgan, Ukraina esa ko‘prog‘iga ega chiqishni istayotgan yarim asrlik tizim haqida nimalar ma’lum?

    8 iyul, 20:45

    “O‘lim sharbati”: SSSRda Stalindan so‘ng ikkinchi qudratli shaxs nomi berilgan qurol qanday paydo bo‘lgandi?

    6 iyul, 15:23
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    AQSHda Trampga qarshi tergovlarga yordam bergan xodimlar ishdan bo‘shatildi

    Dunyo | 12 iyul, 23:50

    “Hech kimdan qo‘rqmayman” — Toshkentda tadbirkor bolalar maydonini egallab oldi, aholi norozi

    O‘zbekiston | 12 iyul, 23:37

    “Barcha zapravkalarda elektr quvvatlagichlar o‘rnatiladi” — transport vaziri Ilhom Mahkamov

    O‘zbekiston | 12 iyul, 23:27

    Hindistonda rossiyalik ayol ikki bolasi bilan changalzorda yashayotgani aniqlandi

    Dunyo | 12 iyul, 23:10

    Abbosbek Fayzullayev va “SSKA” — Rossiya Superkubogi sohibi (video)

    Sport | 12 iyul, 22:42

    Fransiyada Yangi Kaledoniya nomli yangi davlat tuzish to‘g‘risida bitim imzolandi

    Dunyo | 12 iyul, 22:35

    Sun’iy intellekt orqali hayotingizni osonlashtirishning 9 ta usuli

    Layfstayl | 12 iyul, 22:00

    Donald Tramp Klublar o‘rtasidagi JCH finalida qatnashadi

    Sport | 12 iyul, 21:35
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.