1938-yilning 4-oktabri — nafaqat o‘zbek adabiyoti yo madaniyati, balki butun O‘zbekiston tarixidagi eng mash’um sanalardan biri. Shu kuni Toshkentda millat daholari — Abdurauf Fitrat, Abdulla Qodiriy va Abdulhamid Cho‘lpon otib tashlangan edi. “Daryo” ushbu uch ulug‘ mutafakkir xotirasiga hurmat ramzi sifatida ularning yillar o‘tsa-da o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan jurnalistik materiallarini butun oktabr oyi davomida har kuni qayta e’lon qilib boradi.
Istatistikaning ko‘rsatishicha
Yubileyimiz munosabati bilan
Istatistikasi bor bir millat oynasi bor bir qavm demakdir. Oynangiz qo‘lingizda bo‘lsa, shubha yo‘qki, diydori sharifingiz sayxonidagi barcha qing‘ir-qiyshuqliklarni ko‘rarsiz.Istatistika degan narsa xalqimizning tushiga ham kirmagan, ya’ni millati najibamiz1 bunday ne’mati ajibadan mahrum bo‘lsa-da, ammo bu o‘runda holi hoziramizning istatistikasidan ba’zi bir nimarsalarni “yumaloq-yassi” qilmoqchidirmiz-da! Ko‘b yaxshi gap.
Mamlakatimizda nima bor, hayvonlar ijtimo‘idan2 ham foydalik bir hisob tuzub bo‘lurmi, deguchi sassiq takalar balki bor chiqar. Bu gap bir tomondan nechog‘liq to‘g‘ri bo‘lsa, ikkinchi tomondan shunchalik egridir. Negaki, hayvonlar ijtimo‘i degan jumlaning ifodasi omdir. Basharti umuman Turkiston hayvonlari ko‘bchiligini “ho‘kuz” deb aqida qilinsa-da, ular haqidag‘i hisob-u kitoblarni foydasizga chiqarilsa; ikkinchi tomondag‘i shu ho‘kuzlar yetakchisi bo‘lib ko‘ringan va o‘zlarini dono va donishmand olg‘an devsiyrat3, to‘ng‘uznamo, maymun qiliq, quyonsifat, bo‘ri kelish, tulki misol, ilon shuvish, baqa mijoz… afandilarning haqlariga xiyonat qilg‘an bo‘lurmiz.
Demak, biz shu keyingi tasqaralar to‘g‘risida ijmolan4 bo‘lsa-da, bir istatistika jadvali tuzmakchidirmiz. Ma’lumki, bizning jamoat xodimi bo‘lib tanilg‘an kishilarimiz bir necha qismg‘a bo‘linadirlar:
- Siyosiyunlar.
- Muallimlar.
- Muharrirlar.
- Ziyoli yoshlar.
3789 bosh siyosiyun; bulardan to‘qson foizining bor-yo‘qlig‘i hech kimning ham ko‘ngliga kelmaydir, besh foizi tullakdan chiqmag‘an makiyon5, uch foizi mushkiliki6 ularga qanday hukm berishdan “Muxtasarul-viqoya”7 ham ojizdir, bir foizi haybarakalla8, bir foizi xom chuchvara.
Mana bu hisobdan shu ehtiyoj his qilinardirki, to‘qsonni yo‘qsong‘a chiqarib qo‘yish, makiyonlarni uyurga qo‘shish, mushkillarni omolojeniye usuli bilan bir yog‘liq qilish9, haybarakallachilarga hubbulmulk10berish, xom chuchvaralarni qaynag‘an suvga solub olish kerakdir. Zeroki, tajribalarni ko‘rsatishicha, bizdagi yurak og‘rig‘i kasali shu xom chuchvaralardandir.
Butun o‘lkadag‘i muallimlar soni 17 855 dir. Bulardan 57 foizi eski go‘ng (bularni yerga solinsa-da, tappi qilinsa-da, musta’iddirlar)11, 17 foizi yangi axlat, o‘n foizi palag‘da, sakkizi poynak12, oltisi moyak13, uchi puchak, birining o‘ndan birisi sarak14, qolg‘ani ko‘rakda turmayturg‘an pachoqdir. Shuning uchun “Bo‘lmag‘anga bo‘lishma” qabilida ochilg‘an o‘rta maktablar “Dorul-egov”lardan chiqub kelgan mullabachchalarni odam aftiga olishqa, buning uchun qirq sakkiz sinflik tahririyalar15 ochishqa va shundan so‘ng asosini boshlashqa mukallafdirlar16.
Matbuotimizning qon tomiri bo‘lg‘an muharrir va shoirlar soni… (bay-bay-bay; pishti kabob, pishti!..) Oqmirzakarim aytar erdiki: “San xoro-o-o ban xoro”. Shunga o‘xshash man ham aytamanki, “Biz xoro-o-o, muharrir va shoir xoro!” To‘g‘risi jim-jimu tuya ko‘rdingmi, yo‘q; yopig‘liq qozon yopig‘liq!
Munavvar ziyolilarimizning soni agarda istiloh topub17 o‘qushni eblasangiz 1900, 7000, 8000, 500 000 dir. Ochiqroq ta’bir qilg‘anda, “Hisobda ham yo‘q, kitobda ham yo‘q!” deb shunday sonlik hisobqa aytadirlar. Bu o‘rtoq madrasada sig‘ayi mubolag‘ani18 ko‘prak iste’mol qilg‘an ekan, deb balki mandan kularsiz. Lekin bu hisob mubolag‘a emasdir. Chunki bizning munavvarlarimizning har birisida ming emas o‘n ming hayvoni notiqning aqli, fikri, sezgusi, da’vosi va boshqa lash-lushi bordir. Mana shundan onglang‘an bo‘lsa kerakki, bizning so‘zimiz puch emas, kuchdir.
- Bu munavvarlarimizning asosiy mashg‘uliyatlari quyidag‘i rejada ko‘rsatiladir:
- O‘n besh foiz yoshlarning asosiy g‘oyalari ichkulukka;
- Yigirma besh foizning yaratilish sabablari o‘rus va boshqalarning fohishalariga;
- Yigirma besh foizning tug‘ilishi soch o‘sdirib, xina qo‘yub, yangi mo‘da kiyim bilan birga oqishqa;
- O‘n foizi quruq mahmadanagarchilikka;
- Qolg‘an yigirma besh foizning g‘oyalari NEPga chin o‘g‘ul bo‘lmoqqadir.19
Julqunboy
“Mushtum”, 1924-yil 8-aprel, 25-son 2-3-betlar.
Izohlar
1 Najib — hurmatli, mo‘tabar.2 Ijtimo‘ — guruh, to‘da, poda.
3 Devsiyrat — devga o‘xshash, yo‘g‘on-elpi.
4 Ijmol — qisqa, muxtasar.
5 Foydasiz, hosilsiz demoqchi.
6 Mushkil — xunasa.
7 “Muxtasarul-viqoya” — faqih Burxoniddin al-Marg‘inoniyning (vafoti 1197) “Hidoya” nomli fiqh asariga yozilgan sharh kitobi, muallifi Ubaydulla ibn Mas’ud al-Mahbubiy.
8 Haybarakalla — laganbardor, mansabparast.
9 Yoshartirish; bu yerda erkaklashtirish lozim demoqchi.
10 Hubbulmulk — mansabparastlik.
11 Mustaid — loyiq, munosib.
12 Poynak — darz; yirtiq.
13 Moyak — asl emas, yaroqsiz.
14 Sarak — butun, sinmagan tuxum.
15 Tahrir — tuzatish.
16 Mukallaf — vazifador, burchli.
17 Istiloh — termin, atama.
18 Sig‘ai mubolag‘a — oshirib-toshirish, ko‘pirtirish.
19 “Harbiy kommunizm” siyosati yoki uning bir oz yengil nusxasi bo‘lgan “Yangi iqtisodiy siyosat” davri, umuman olganda, Turkiston xalqining ijtimoiy-iqtisodiy turmush tarziga yot bir tartib edi. Muallif bu yerda shaxsiy foydalarini ko‘rib, lekin umumiy zararni ko‘rmay, bu siyosatni targ‘ib qilib yurgan ayrim turkistonlik to‘tiqush ziyolilarimizdan kinoya qilib o‘tadi.
20 E’loni iflos — singanligini, yaroqsizligini e‘lon qilish (masalan siyosiy maydonda).
21 “Adamu vujud” — bor-yo‘qligi, o‘lik-tirigi.
Izoh (0)