Қуйида ўтган асрнинг бир нечта фильмларида ишлатилган атрибутларни ёдингизга соламиз.
2170-сонли КМ трамвай
“Учрашув жойини ўзгартириб бўлмайди”, “Покровский дарвозаси” ва “Уста ва Маргарита” фильмларида суратга тушган.
70-80 йилларда режиссёрлар қирқинчи ва эллигинчи йиллар воқеалари тасвирланган бир нечта фильмларни суратга олишган. 30 йилларда қурилган афсонавий 2170-сонли КМ трамвайи эса ўша даврлар муҳитини етказишга ёрдам берган. Дастлаб у мунтазам Москва йўналишларида фойдаланилган. 1979 йилда мазкур трамвай “Учрашув жойини ўзгартириб бўлмайди” совет фильмининг қаҳрамонига айланади — иккинчи эпизодда Жеглов ва Шарапов ундан ўғрини тортқилаб туширишади.
“Покровский дарвозаси” фильмида Хоботов ва Людочка айнан шу трамвайга чиқади, 1994 йилдаги “Уста ва Маргарита” фильми воқеалари ҳам мазкур трамвай билан бошланади.
“Персей ва Пегас” бронза ҳайкали
“Ишдаги ишқ”, “Махфий топшириқ”, “Ширли-мирли”, “Бриллиант қўл” ва “Баҳорнинг ўн етти лаҳзаси” фильмларида ишлатилган.
Бу ҳайкал француз ҳайкалтароши Эмил Луи Пиколл (оригинали 1888 йилда яратилган) ишининг нусхаси бўлиб, илмий муассасалар ва бадавлат одамларнинг уйларини безаган, вазни эса 25 килограмм. “Ишдаги ишқ”дан Новоселцев статистика идораси ходимига туғилган кунига совға сифатида берилган бу отни зўрға кўтарганини эсланг. Ўшанда актёрнинг пешонасида тер пайдо бўлиб, реквизитнинг оғирлигини тасдиқлайди.
Айтганча, суратга олиш пайтида ҳайкалнинг кичик бир қисми синган. Фильм ижодкорлари пластилин ёрдамида ёпиштириб, кейинроқ отни реставрацияга юборишади.
“Махфий топшириқ”да ҳайкал залда, “Баҳорнинг ўн етти лаҳзаси”да — Шеллэнбергнинг уйида туради. “Бриллиант қўл” фильмида эса Горбунков сотувчига: “Сизда худди шу ҳайкалнинг қанотсизи борми?” деб сўрайди ва томошабинларга от яқиндан кўрсатилади.
Грознийнинг кийимлари
1945 йилда Сергей Эйзенштейннинг “Иван Грозний” фильми чиқади. Фильм устида ишлашдан олдин бош қаҳрамон учун махсус кийим тикилган, уни дастлаб рассом Всеволод Воиновга ёрдам берган театр ва кино рассоми Лидия Наумова яратган.
Кейин Грознийнинг ҳашаматли костюми Леонид Гайдайнинг “Иван Василевич касбини ўзгартиради” (1973) фильмида ишлатилади.
Мушук-ақчадонлар
Бу ёқимтой чинни мушуклар “I операцияси” фильми учун яратилган. Қўрқоқ уларни сотади, кейинчалик уйқу дорили рўмолчани қўллаш орқали қурбонларни ухлатишни машқ қилади.
Фильм суратга олиб бўлингач, ақчадонлар чанг босиб қолган бўлса-да, улардан бирига “Бўлиши мумкин эмас” фильмида иш топилади. Уни 30 йилларда Завитушкиннинг квартирасида кўриш мумкин, бир йил ўтгач эса 1976 йилда яна ўша реквизитга дуч келамиз — “Сен меники, мен сеники” картинасида. Саккиз йил ўтгач, мушук Владимир Меншовнинг “Севги ва каптарлар” фильмида пайдо бўлади. Фильмда у Василий Кузякиннинг уйидаги печка устида туради.
Суратга олиш ишларидан қолган мушук-ақчадонларнинг аниқ сони номаълум, аммо улардан бири “Мосфильм” музейида хавфсиз ва бутун сақланмоқда.
Бахмал кўйлак
Тилларанг нақшли қора кўйлак “Сомонхонадаги ит” ва “Тақводор Марта” фильмларида намойиш этилган. Аввал уни графиня Диана де Беллефлор (Маргарита Терехова), кейин эса доня Инес (Екатерина Райкина) кийган.
Айтганча, костюм дизайнерларининг иши томошабинларда катта таассурот қолдирган бўлса-да, мода тарихчиси Александр Василевнинг таъкидлашича, XVII аср даври мутлақо ақл бовар қилмайдиган тарзда тасвирланган, чунки ўша пайтда либослар бунчалик очиқ бўлмаган.
Тож
“Оддий мўжиза”да деярли барча реквизитлар қўлдаги бор материаллардан ясалган ёки омборлардан топилган, шунинг учун тож кўз қорачиғидек сақланган. Бундан ташқари, “Оддий мўжиза”дан бир йил олдин улар худди шу атрибут ишлатилган “31 июнь” мусиқий фильмини суратга олишган.
Қизиғи шундаки, иккинчи фильмни суратга олиш ишлари “Оддий мўжиза”дан кўп ўтмай бошланган, шу сабабли актёрлар тож кийиш учун навбат кутишларига тўғри келган. Баъзи эпизодларда қироллар тожсиз ҳам суратга олинган.
Рицарлик совути
Режиссёр Леонид Квинихидзе ўзининг “31 июнь” фильми учун Леонид Гайдайдан рицарлик совутини олиб туради — Гайдай уни “Иван Василевич касбини ўзгартиради” комедиясида ишлатган.
Изоҳ (0)