Quyida o‘tgan asrning bir nechta filmlarida ishlatilgan atributlarni yodingizga solamiz.
2170-sonli KM tramvay
“Uchrashuv joyini o‘zgartirib bo‘lmaydi”, “Pokrovskiy darvozasi” va “Usta va Margarita” filmlarida suratga tushgan.
70-80-yillarda rejissyorlar qirqinchi va elliginchi yillar voqealari tasvirlangan bir nechta filmlarni suratga olishgan. 30-yillarda qurilgan afsonaviy 2170-sonli KM tramvayi esa o‘sha davrlar muhitini yetkazishga yordam bergan. Dastlab u muntazam Moskva yo‘nalishlarida foydalanilgan. 1979-yilda mazkur tramvay “Uchrashuv joyini o‘zgartirib bo‘lmaydi” sovet filmining qahramoniga aylanadi — ikkinchi epizodda Jeglov va Sharapov undan o‘g‘rini tortqilab tushirishadi.
“Pokrovskiy darvozasi” filmida Xobotov va Lyudochka aynan shu tramvayga chiqadi, 1994-yildagi “Usta va Margarita” filmi voqealari ham mazkur tramvay bilan boshlanadi.
“Persey va Pegas” bronza haykali
“Ishdagi ishq”, “Maxfiy topshiriq”, “Shirli-mirli”, “Brilliant qo‘l” va “Bahorning o‘n yetti lahzasi” filmlarida ishlatilgan.
Bu haykal fransuz haykaltaroshi Emil Lui Pikoll (originali 1888-yilda yaratilgan) ishining nusxasi bo‘lib, ilmiy muassasalar va badavlat odamlarning uylarini bezagan, vazni esa 25 kilogramm. “Ishdagi ishq”dan Novoseltsev statistika idorasi xodimiga tug‘ilgan kuniga sovg‘a sifatida berilgan bu otni zo‘rg‘a ko‘targanini eslang. O‘shanda aktyorning peshonasida ter paydo bo‘lib, rekvizitning og‘irligini tasdiqlaydi.
Aytgancha, suratga olish paytida haykalning kichik bir qismi singan. Film ijodkorlari plastilin yordamida yopishtirib, keyinroq otni restavratsiyaga yuborishadi.
“Maxfiy topshiriq”da haykal zalda, “Bahorning o‘n yetti lahzasi”da — Shellenbergning uyida turadi. “Brilliant qo‘l” filmida esa Gorbunkov sotuvchiga: “Sizda xuddi shu haykalning qanotsizi bormi?” deb so‘raydi va tomoshabinlarga ot yaqindan ko‘rsatiladi.
Grozniyning kiyimlari
1945-yilda Sergey Eyzenshteynning “Ivan Grozniy” filmi chiqadi. Film ustida ishlashdan oldin bosh qahramon uchun maxsus kiyim tikilgan, uni dastlab rassom Vsevolod Voinovga yordam bergan teatr va kino rassomi Lidiya Naumova yaratgan.
Keyin Grozniyning hashamatli kostyumi Leonid Gaydayning “Ivan Vasilyevich kasbini o‘zgartiradi” (1973) filmida ishlatiladi.
Mushuk-aqchadonlar
Bu yoqimtoy chinni mushuklar “I operatsiyasi” filmi uchun yaratilgan. Qo‘rqoq ularni sotadi, keyinchalik uyqu dorili ro‘molchani qo‘llash orqali qurbonlarni uxlatishni mashq qiladi.
Film suratga olib bo‘lingach, aqchadonlar chang bosib qolgan bo‘lsa-da, ulardan biriga “Bo‘lishi mumkin emas” filmida ish topiladi. Uni 30-yillarda Zavitushkinning kvartirasida ko‘rish mumkin, bir yil o‘tgach esa 1976-yilda yana o‘sha rekvizitga duch kelamiz — “Sen meniki, men seniki” kartinasida. Sakkiz yil o‘tgach, mushuk Vladimir Menshovning “Sevgi va kaptarlar” filmida paydo bo‘ladi. Filmda u Vasiliy Kuzyakinning uyidagi pechka ustida turadi.
Suratga olish ishlaridan qolgan mushuk-aqchadonlarning aniq soni noma’lum, ammo ulardan biri “Mosfilm” muzeyida xavfsiz va butun saqlanmoqda.
Baxmal ko‘ylak
Tillarang naqshli qora ko‘ylak “Somonxonadagi it” va “Taqvodor Marta” filmlarida namoyish etilgan. Avval uni grafinya Diana de Belleflor (Margarita Terexova), keyin esa donya Ines (Yekaterina Raykina) kiygan.
Aytgancha, kostyum dizaynerlarining ishi tomoshabinlarda katta taassurot qoldirgan bo‘lsa-da, moda tarixchisi Aleksandr Vasilyevning ta’kidlashicha, XVII asr davri mutlaqo aqlbovar qilmaydigan tarzda tasvirlangan, chunki o‘sha paytda liboslar bunchalik ochiq bo‘lmagan.
Toj
“Oddiy mo‘jiza”da deyarli barcha rekvizitlar qo‘ldagi bor materiallardan yasalgan yoki omborlardan topilgan, shuning uchun toj ko‘z qorachig‘idek saqlangan. Bundan tashqari, “Oddiy mo‘jiza”dan bir yil oldin ular xuddi shu atribut ishlatilgan “31-iyun” musiqiy filmini suratga olishgan.
Qizig‘i shundaki, ikkinchi filmni suratga olish ishlari “Oddiy mo‘jiza”dan ko‘p o‘tmay boshlangan, shu sababli aktyorlar toj kiyish uchun navbat kutishlariga to‘g‘ri kelgan. Ba’zi epizodlarda qirollar tojsiz ham suratga olingan.
Ritsarlik sovuti
Rejissyor Leonid Kvinixidze o‘zining “31-iyun” filmi uchun Leonid Gaydaydan ritsarlik sovutini olib turadi — Gayday uni “Ivan Vasilyevich kasbini o‘zgartiradi” komediyasida ishlatgan.
Izoh (0)