Kino olamda o‘z kasbining ustasi bo‘lish uchun shu sohada tahsil olish shart emasligini isbotlagan mashhurlar ham bor. Quyida kasbiy ma’lumotga ega bo‘lmasa-da, dunyo bo‘ylab mashhurlikka erishgan rejissorlar haqida so‘z boradi.
Kristofer Nolan
Kristofer Nolanning otasi reklama menejeri, onasi esa styuardessa bo‘lgan. Rejissor “2001: Kosmik Odissey” va 1977-yilda namoyish etilgan “Yulduzlar jangi”. Kristofer otasining kamerasi bilan qisqa metrajli filmlar suratga ola boshladi, shuning uchun u “Yulduzlar jangi” asosida “Koinot jangi” loyihasini suratga oldi. Kristofer dekoratsiya sifatida oziq-ovqat mahsulotlari va hojatxona qog‘ozidan foydalangan va raketaning uchishini NASA’da ishlagan amakisi yuborgan videodan suratga olgan. U katolik maktabiga kirganidan so‘ng 8 mm lik plyonkada filmlar suratga olishni davom ettirdi. Balki, Kristofer kino bilan bog‘liq bo‘lgan mutaxassislikka kirishni xohlagandir, ammo otasi uni oddiyroq kasbga o‘qishga majbur qilgan. Biroq bu Nolanning professional kinorejissor bo‘lish istagini to‘xtata olmadi va vaqt o‘tib u operator, ssenariy muallifi va turli korporatsiyalarda reklama roliklari rejissori sifatida ishlay boshladi va shundan so‘ng u o‘z filmlarini suratga oldi.
Nolan birinchi bor “Esla”, keyin esa “Nufuz” filmidan keyin ijodida tanaffus qildi. Keyingi bir necha yil ichida Kristofer Nolan “Qora ritsar” va “Muqaddima” trilogiyasini boshqargan va uning so‘nggi filmlari “Dyunkerk”, “Dalil” va “Oppengeymer” loyihalari tomoshabinlarning e’tirofiga sazovor bo‘lgan.
Stenli Kubrik
Stenli Kubrik shifokorlar oilasida tug‘ilgan va shuning uchun u boshqalardan ajralib turgan, chunki Stenli hududida uning oilasi juda badavlat oilalardan biri edi.
Kubrik bolaligida suratkashlik va shaxmatga qiziqib qolgan. Rejissorning otasi o‘g‘liga shaxmat o‘ynashni o‘rgatgan. O‘smirlik chog‘ida uning fotografiyaga bo‘lgan muhabbati yanada kuchaydi va u AQSH shaxmat federatsiyasiga a’zo bo‘ladi.
Sevimli mashg‘ulotlari, shuningdek, filmlarga bo‘lgan muhabbati tufayli Kubrik ko‘pincha maktabga bormas edi va yaxshi universitetga kira olmasdi, chunki urushdan keyin qaytib kelgan askarlar ko‘plab o‘rinlarni egallardi.
Stenli 1951-yilgacha fotografiya bilan shug‘ullandi va keyin buni qisqa metrajli filmlar suratga olish bilan davom ettirdi. U do‘sti bilan bir nechta suratlarni suratga oldi va bu biznesga bir yarim ming dollar sarfladi.
Kubrik o‘zining qisqa metrajli filmi uchun 4 ming olganida, hayotini kino bilan bog‘lashi va hatto kerakli ma’lumotga ega bo‘lmasa ham, yaxshi pul topishi mumkinligini tushundi.
Dastlabki bir necha yil ichida Stenli qisqa metrajli filmlar suratga oldi va birinchi badiiy filmini suratga olganida, u muvaffaqiyatsizlikni boshdan kechirdi, chunki kinokartina kassada muvaffaqiyatsizlikka uchradi.
Keyinchalik Kubrik yana bir nechta muvaffaqiyatsizlikni boshdan kechirdi va faqat “Spartak” filmi bilan u moliyaviy jihatdan muvaffaqiyatli film yaratishi mumkinligini ko‘rsata oldi.
Kventin Tarantino
Kventin Tarantinoning turmush o‘rtog‘i filmlarga muhabbat uyg‘ota oldi. U tez-tez Kventinni kinoteatrga olib borar va uyda turli loyihalarni ko‘rsatardi. Ajrashishdan keyin ham Tarantinoning filmlarga bo‘lgan qiziqishi so‘nmadi, aksincha o‘sib bordi va u hatto 14 yoshida o‘z ssenariysini ham yozdi. Onasi uni o‘qiganida, o‘g‘lining ustidan kuldi, bu uni juda xafa qildi. Keyinchalik Kventin unga kinoda ishlab topadigan pulning bir sentini ham bermayman, deb qasam ichdi. Tarantino keyingi bir necha yilni sarson-sargardonlikda o‘tkazdi, biroq u har doim hayotdan nimani xohlashini bilar edi. Kventinning tanishlari uni bilishar edi, chunki u yaxshi filmlarni tavsiya qilardi va shuning uchun video prokatning mahoratli xodimi aylangandi.
Taxminan 1987-yilda Tarantino aktyorlik mashg‘ulotlariga qatnasha boshladi, u yerda rejissor bo‘lishiga yordam bergan insonlar bilan uchrashdi. Uning birinchi jiddiy filmi “Aqldan ozgan itlar” loyihasi bo‘lib, film kichik budjetga qaramay, xitga aylandi. Kventin bu loyihaga atigi 3 ming dollar sarflagan.
Shundan so‘ng Tarantino bir nechta ssenariy yozdi, ulardan birini sotdi va bu asosida “Tug‘ma qotillar” loyihasi chiqdi. U, shuningdek “Tezlik” va “Qora libosdagi odamlar” filmlariga rejissorlik qilish taklifini oldi, ammo hayotining bir necha oyini “Jinoiy asar”ga bag‘ishlash uchun loyihalarni rad etdi.
Jeyms Kemeron
Jeyms Kemeron oddiy oilada tug‘ilgan, oddiy maktabda o‘qigan, kollejga borib, u yerda fizikani o‘rgangan, so‘ngra ingliz tilini o‘rganishga qaror qilgan. Biroq u kollejni tashlab, yuk mashinasi haydovchisi va farrosh bo‘lib ishga kirdi, bo‘sh vaqtlarida esa o‘z hayotini kino bilan bog‘lashni rejalashtirgan talabalar bilan ssenariylarni yozdi va ishini o‘rgandi.
Jeyms “Yulduzlar jangi” filmini ko‘rganida, rejissor bo‘lishni xohlayotganini tushundi va shundan so‘ng o‘zini to‘liq filmga bag‘ishlash uchun yarim kunlik ishlarini tashladi. Moslashish uchun Kemeron prodyuser yordamchisi, miniatyura modellari ishlab chiqaruvchisi, postanovkachi-rassom, maxsus effektlar bo‘yicha texnik va dizayn maslahatchisi bo‘lib ishlagan.
Jeymsning birinchi filmi “Piranya 2” dahshatli bo‘lib chiqdi va tez orada u birinchi rejissorni loyihani tark etishga majbur qilgan prodyuser bilan mojarolar tufayli ishga diqqatini jamlay olmasligini tushuntirdi. Jeymsning karyerasidagi burilish nuqtasi u uxlab yotganida sodir b‘ldi. U bemor edi va tushida qotil robot uning o‘ljasini ta’qib qilayotganini ko‘rdi. Tez orada bu orzu “Terminator” filmining suratga olinishiga sabab bo‘ldi.
Izoh (0)