O‘zbekiston Milliy axborot agentligi — O‘zA Prezident Shavkat Mirziyoyevning 22-dekabrdagi Oliy Majlisga Murojaatnomasi yuzasidan mahalliy va xorijiy kuzatuvchilar, ekspertlarning fikrlarini berib bormoqda.
27-dekabr kuni O‘zAda “Bi-bi-si O‘zbek xizmati”ning muharriri Pahlavon Sodiqning Prezident Murojaatnomasi yuzasidan fikrlari chiqarildi. “Daryo” Britaniyada faoliyat yuritayotgan va O‘zbekiston yangiliklarini diqqat bilan kuzatib boruvchi jurnalistning munosabatini qayta e’lon qiladi.Pahlavon Sodiq: O‘zgarishlar bor, ammo ular orqaga qaytmaydigan nuqtaga yetganicha yo‘q
Prezident Shavkat Mirziyoyevning nutqidan bir kun oldin xabar topdik. Biz buni onlayn muloqot tarzida bo‘ladi, deb kutgandik. Ammo biz kutgan formatda bo‘lmasa-da, Prezidentning nutqi tanqidiyligi va qamrovi jihatidan bizning kutishlarimizdan oshib tushdi. Va, albatta, davomiyligi bilan ham. Mening o‘zim nutqni London vaqti bilan ertalab soat 5:30 dan tomosha qilishni boshladim va nutq boshlanishi bilan “Bi-bi-si”ning ijtimoiy tarmoqlardagi sahifalarida unga havola berdik. “Bi-bi-si”ning o‘n minglab tinglovchilari va mushtariylari O‘zbekiston Prezidentining nutqini jonli efirda tomosha qildi.
Shavkat Mirziyoyevning tanqidiy chiqishlari yangilik emas. Prezident hokimiyatning barcha organlari va boshqaruvning barcha bo‘g‘inlari faoliyatini o‘z chiqishlarida tanqidiy tahlil qilib kelayapti, ammo 22-dekabr kungi Murojaat avvalgilaridan ham tanqidiyroq edi. Bu safar Prezident o‘zini ham ayamadi. “Bir xillar aytishi mumkin, sen 13 yil bosh vazir bo‘lib o‘tirib, shuni bilmaganmisan. Bilganman, lekin juda atrof chatoq bo‘lgan”, — dedi Prezident nutq matnidan chetga chiqib.
Mavzuga doir: “Ahvol chatoq edi”. Shavkat Mirziyoyev muammolarga nega bosh vazirlik vaqtida barham bera olmaganini tushuntirdi (video)
Prezidentning o‘zi ham bunga izoh bergandek bo‘ldi. Mamlakatda “tiyib turish va muvozanat tizimi” ishdan chiqqanligini aytdi. Bu Murojaatning eng muhim jihatlaridan biri edi. Hokimiyatning bir idora qo‘lida jamlangani va ortiq bunga yo‘l qo‘yib bo‘lmasligini ta’kidladi. Ta’kidlabgina qolmay, o‘tirganlarga “buni yodda tutinglar”, deya uqtirdi. Prezident birinchi marta Milliy xavfsizlik xizmatini tanqid qildi. Hozirgacha bu idora tanqidlardan chetda qolib kelayotgandi. Tanqid MXXning tuman, shahar va viloyat boshqarmalariga qaratildi, ammo umumiyat-la, MXX isloh qilinishi kerakligi aytildi. Bu Shavkat Mirziyoyev hokimiyatga kelganidan buyon uning ichki siyosatga doir eng muhim bayonoti edi. Bayonotni aniq qadamlar ta’qib etadimi — hozirda shu muhim. So‘z va ish birligi muhim. Bu kabi tanqidlar marhum Birinchi Prezident boshqaruvining ilk yillarida ham yangragan, ammo amaliyotda mutlaq teskarisi bo‘lgan edi.
Yana bir muhim jihat: Prezident amaldorlarni, ayniqsa, sobiq hukumat mulozimlarining ko‘pchiligini korrupsiya va boshqa jinoiy harakatlarda baralla ayblayapti. Agar Prezident kimnidir jinoyatda ayblasa, tergov va sud idoralari bunga qonuniy baho berishi kerak. Prezident investitsion loyihalarning talon-taroj qilingani haqida gapirdi, ammo aniq raqamlarni keltirgani yo‘q. Gap milliardlab dollar xalq mablag‘lari haqida borayotgan bo‘lishi mumkin. Bu mablag‘lar xalqqa qaytarilishi kerak va jamoatchilik, matbuot buning uchun zarur huquqiy protseduralarni boshlashni talab qilishdan chekinmasligi kerak, nazarimda. Bitta odam, u Prezident bo‘lsa ham, hamma narsani o‘zgartirolmaydi. Jamoatchilik fikri, qo‘llovi, ayniqsa, matbuot va jurnalistlarning faolligi muhim.
Matbuot Prezidentni maqtash bo‘yicha poygaga o‘tib ketmasligi kerak. Prezidentning nutqini tanqidiy tahlil qilishi to‘g‘riroq bo‘ladi, deb o‘ylayman. Ayrimlar Shavkat Mirziyoyevning nutqini Uinston Cherchillning 1946-yildagi Fulton nutqiga qiyosladi. Men bu kabi muqoyasa qilishga shoshmagan bo‘lardim. Cherchillning nutqi “Fulton nutqi”ga aylangunicha oradan bir necha o‘n yil vaqt o‘tgan, bungacha uning o‘zi “shuhratparast” va “hayotdan uzilgan” rahbar, deya iste’foga majburlangan. Faqat vaqt Cherchillning nutqiga baho berdi. Shunga o‘xshab, Shavkat Mirziyoyev Murojaatiga ham eng yaxshi hakam vaqtdir.
Mavzuga doir: “Bugun O‘zbekiston yana bir bor mustaqil bo‘ldi”. Shavkat Mirziyoyev murojaatiga o‘zbekistonliklarning munosabati
22-dekabr kuni meni “Bi-bi-si Jahon xizmati”ning ingliz tilidagi dasturlaridan biriga Shavkat Mirziyoyevning nutqi haqida gapirib berish uchun taklif qilishdi. Boshlovchining birinchi savoli “Kim bu odam, qanday rahbar?”, degan savol bo‘ldi. “Bi-bi-si”ning auditoriyasi katta va bu kabi savol tabiiy edi. Men Shavkat Mirziyoyevni o‘zim bilganimcha ta’rifladim va u o‘zining o‘tmishdoshinikidan farqli boshqaruv uslubini namoyish etishga urinayotganiga urg‘u berdim. Bu muhim edi. Chunki o‘tmishda O‘zbekistondagi siyosiy boshqaruv borasida dunyoda juda ham salbiy fikr shakllangan. Bu fikrni o‘zgartirish uchun Shavkat Mirziyoyev hali bir emas, bir nechta “Fulton nutqlari”ni qilishi kerak bo‘ladi va, bundan ham muhimi, qat’iy siyosiy irodani namoyish etishi lozim bo‘ladi.
Dunyo matbuoti so‘nggi chorak asrda O‘zbekistonda ijobiy o‘zgarishlarni ko‘rmagani bois, Shavkat Mirziyoyev qo‘yayotgan qadamlarni ehtiyotkorlik bilan olqishlayapti. G‘arb jurnalistlari ularni hatto “g‘alati o‘zgarishlar” deb ham ta’riflamoqda. Mana, jahon nashrlarining sarlavhalaridan bir nechtasi: “O‘zbek bahori keldi, ammo yozgacha hali ko‘p bor” (The Economist, 2017-yil, 14-dekabr), “Bir paytlar yopiq va repressiv O‘zbekiston dunyoga ochilmoqda” (The New York Times, 2017-yil, 25-oktabr), “O‘zbekistonga qaytish: iliqlashuv bo‘ladimi?” (BBC News, 2017-yil, 22-noyabr), “Bu O‘zbek bahorimi?” (RFE/RL, 2017-yil, 16-iyul). Jahon matbuoti va jamoatchiligi O‘zbekistondagi o‘zgarishlarni yaqindan kuzatmoqda. Hozirgacha ko‘proq yaxshi niyat va yaxshi bayonotlarni ko‘rayapmiz. O‘zgarishlar bor, ammo ular hali muqarrar, orqaga qaytmaydigan nuqtaga yetganicha yo‘q.
22-dekabr kungi Murojaati bilan Shavkat Mirziyoyev mamlakat ichkarisi va tashqarisidagi jamoatchilikni o‘zgarishlarning samimiyligiga bir qadar ishontirdi. Ammo ishonqiramayotgan, skeptik jamoatchilik ichkarida ham, tashqarida ham bor. Ular aniq qadamlarni kutayapti. Masalan, mamlakat qamoqxonalaridagi siyosiy mahbuslarni ozod qilish, aybsizlarni reabilitatsiya qilish, qiynoqlarga butkul barham berish, so‘z, matbuot va ifoda erkinligini kafolatlash, xorijiy va mustaqil saytlarga qo‘yilgan to‘siqlarni darhol olib tashlash, siyosiy muxolifatga yo‘l berish, din erkinligini kengaytirish, yaqin o‘tmishda yo‘l qo‘yilgan xatolar haqida baralla gapirish va ularga siyosiy baho berish.
Bular ko‘p narsa emas. Inqilob ham emas. Bular normal, taraqqiy qilishni istagan jamiyatning atributlari, xolos. Shavkat Mirziyoyev ham, nazarimda, muammo bormi, hal qilish kerak, degan pragmatik bir mantiqdan kelib chiqayapti. Ortiqcha pafosga berilayotgani yo‘q. Bularning hammasi umid uyg‘otadigan ishoralardir.
Izoh (0)