• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12904.51
    • RUB161.99
    • EUR14575.64
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +27°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Dunyo

    Elektromobil akkumulyatorlari qanday utilizatsiya qilinadi?

    Vazirlar Mahkamasining qaroriga ko‘ra, shu yilning 1-mayidan boshlab O‘zbekistonda elektromobillar utilizatsiyasi uchun yig‘im undirish joriy etiladi.

    Utilizatsiya yig‘imi miqdori

    • ishlab chiqarilgan muddatidan boshlab 3 yildan ortiq bo‘lmagan elektromobillar uchun BHMning 120 baravari (45 mln so‘m);
    • ishlab chiqarilgan muddatidan boshlab 3 yildan ortiq bo‘lgan elektromobillar uchun BHMning 210 baravari (78 mln 750 ming so‘m) etib belgilanadi.

    Butun dunyoda elektr transport vositalarining soni ortib borayotgan bir paytda ularning akkumulyatorlarini utilizatsiya qilish, eng muhimi, bu jarayonni to‘g‘ri amalga oshirish kun tartibiga chiqayotgani hech kimga sir emas. Quyida elektromobillarning akkumulyatorlarini utilizatsiya qilish usullari haqida so‘z boradi.

    Foto: Google Images

    Nima uchun akkumulyatorlarni qayta ishlash muhim?

    Elektr avtomobil akkumulyatorlarida litiy, nikel, kobalt va mis kabi qimmatbaho metallar mavjud. Ularning qazib olinishi yuqori xarajatlar talab etishdan tashqari, atrof-muhitga salbiy ta'sir ham ko'rsatadi. Akkumulyatorlarni qayta ishlash nafaqat ekologik xavflarni kamaytiradi, balki qimmatli resurslarni qayta ishlab, yangi materiallarni qazib olish zaruratini kamaytiradi.

    Qayta ishlash jarayoni qanday amalga oshadi?

    Akkumulyatorlarni qayta ishlashning bir necha usullari mavjud. Eng keng tarqalganlardan biri gidrometallurgiya bo'lib, metallarni olish uchun akkumulyatorlar kimyoviy moddalar eritmasiga botiriladi. Bu usul litiy va boshqa elementlarni sof shaklda olish imkonini beradi, bu esa ularni yangi akkumulyatorlar ishlab chiqarishda qayta ishlatishni osonlashtiradi.

    Yana bir usul - pirometallurgiya. Bu holatda, akkumulyatorlar yuqori haroratgacha isitiladi, bu esa metallarni boshqa materiallarning qoldiqlaridan ajratib olish imkonini beradi.

    Bu jarayon, shuningdek, kobalt va nikel kabi resurslarni bozorga qaytarish imkonini beradi va uni istiqbolli sohaga aylantiradi.

    Biroq, elektromobil akkumulyatorlarini qayta ishlash murakkab va qimmat jarayondir. Qayta ishlash kompaniyalari infratuzilmani qurish va texnologiyani takomillashtirish zarurati kabi qator muammolarga duch kelmoqda.

    Foto: Google Images

    Akkumulyatorlarni qayta ishlashga mo‘ljallangan biznes model

    Circular Energy Storage kompaniyasi prognozlariga ko'ra, 2030-yilga kelib, qayta ishlashga mo'ljallangan elektr transport vositalarining hajmi o'n barobardan ko'proq o'sishi kutilmoqda.

    2022-yilda akkumulyatorning ishlash muddati taxminan 11,3 GVt/soatga kamaydi. 2030-yilga kelib bu ko‘rsatkich 138 GVt/soatgacha ko‘tarilishi kutilmoqda. Bu taxminan 1,5 million elektromobilga teng.

    Elektr avtomobil akkumulyatorlari 10 yil yoki undan ko'proq vaqt xizmat qilishi mumkin. Mutaxassislar 2040-yilga kelib, yangi elektr transport vositalarida ishlatiladigan akkumulyator materiallarining 40 foizi qayta ishlangan zaxiralardan olinishini taxmin qilishmoqda.

    Bitta elektromobil akkumulyatori tarkibidagi minerallar – birinchi navbatda litiy, kobalt va nikel o‘rtacha 1000 - 2000 yevro turadi. Kelgusi bir necha yil ichida bu materiallar yetishmasligi mumkin, ammo batareyalarning o'zi quvvatni yo'qotmasdan ko'p marta qayta ishlanishi mumkin.

    Altilium Metals texnik direktori Kristian Marstonning so'zlariga ko'ra, elektromobillar ishlab chiqaruvchi har bir kompaniya akkumulyatorlarni qayta ishlash masalasida Xitoyga qaram bo'lishni istamay, o'z ta'minot zanjiriga ega bo'lishni xohlayapti.

    Foto: Google Images

    Hozirgi vaqtda benzinda harakatlanadigan Yevropadagi avtomobillarining 30 foizi chet elda izsiz yo'qoladi - ular yo rivojlanayotgan mamlakatlardagi yangi egalari qo‘liga o‘tadi yoki metallolomga topshiriladi. Shu sababli, avtomobil ishlab chiqaruvchilarning o'zlari har bir sotilgan elektr transport vositalarini doimiy kuzatib borishga harakat qilmoqdalar.

    Xususan, Nissan akkumulyatorlarni nazorat qilish uchun Yaponiyada o‘z elektromobillarini faqat lizingga sotadi. Xitoy elektromobil ishlab chiqaruvchisi Nio kompaniyasi esa mijozlarga akkumulyatorlarni ijaraga berib, ularga egalik huquqini saqlab qoladi.

    Renault ham xuddi shunday biznes modeliga ega. Akkumulyatorlarning ishlash muddati tugagandan so'ng, ishlab chiqaruvchi ularni eng arzon narxda yangi akkumulyatorga almashtirib beradi. Ushbu yondashuv bilan akkumulyatorlar qayta tiklanadi va qayta foydalanishga topshiriladi.

    5 fevral, 16:06   Izoh (0)   9460
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email
    #elektromobil#utilizatsiya#qayta ishlash

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Fransiyada eski avtomobilini utilizatsiya qilganlarga elektrovelosiped uchun 2,5 ming yevro beriladi

    16.04.2021, 12:58

    AQShda “omon qolgan” so‘nggi ZAP Xebra elektrokari bitta smartfon narxida sotildi

    30.08.2021, 19:55

    O‘zbekistonda ishlab chiqariladigan elektromobillarni sotib olganlik uchun yig‘im to‘lash bekor qilinadi

    01.01.2022, 18:07

    O‘zbekiston elektromobillar davriga qanday o‘tmoqda? Narxlar, imtiyozlar va shaxsiy tajriba

    27.01.2022, 08:32

    O‘zbekistondagi davlat idoralarining xizmat avtomobillari bosqichma-bosqich elektromobillarga almashtiriladi

    25.03.2022, 12:23

    O‘zbekiston 2 oyda 228 dona elektromobil import qildi. 2 yil oldin xuddi shu davrda 7 dona edi

    31.03.2022, 20:27

    O‘zbekiston elektromobillarini xarid qilishda olinadigan kredit foizlarining bir qismini davlat qoplab beradi

    24.11.2022, 20:19

    O‘zbekistonda elektromobil va gibrid avtomobillar 2030-yilgacha bojxona bojidan ozod etiladi

    19.12.2022, 20:26

    “Elektromobillarga bojlarni gibrid avtomobillarniki bilan tenglashtirish kerak” — Savdo-sanoat palatasi raisi

    02.08.2024, 09:10

    “Bu tanlovsizlik tovoni” — BYD e2 elektromobili rasmiy narxi bozordagidan qimmatligi eʼtirozlarga sabab bo‘ldi

    12.08.2024, 13:10

    O‘zbekistonda elektromobillar akkumulyatorlari uchun utilizatsiya yig‘imi joriy etilishi mumkin

    30.10.2024, 10:30

    BYD Astana Motors – O‘zbekistondagi BYD brendining birinchi rasmiy dilerlik tarmog‘i yilni ajoyib yangiliklar bilan yakunlamoqda 

    21.12.2024, 10:30

    O‘zbekistonda 11 oyda qancha avtomobil ishlab chiqarilgani ochiqlandi

    22.12.2024, 23:25

    O‘zbekistonga 11 oyda 215 mln dollarlik elektromobil import qilindi

    24.12.2024, 18:20

    Salkam 1 mlrd so‘mga sotilgan avtomobil raqami, yangi yil bayramida 6 kun dam oladigan o‘zbekistonliklar, Islomiy moliyaviy xizmatlar kengashiga a’zo bo‘lgan Marka...

    24.12.2024, 22:43

    O‘zbekistonda ekofaollar uchun imtiyozlar berish rejalashtirilmoqda

    9 yanvar, 11:31

    O‘zbekistonda kimlarga “ekofaol fuqaro” maqomi beriladi?

    12 yanvar, 18:50

    Dekabrda ham ikkilamchi avtomobil bozorida faollik pasaydi — tadqiqot

    16 yanvar, 22:35

    2024-yil yakuniga ko‘ra dunyodagi eng xavfsiz avtomobillar nomi e’lon qilindi

    20 yanvar, 14:55

    Ikkichi milliarderlar: ko‘pchilikni hayratga soladigan 4 ta muvaffaqiyat tarixi

    20 yanvar, 13:42

    Bekhem, Beyonse, Kardashyan va boshqa yulduzlarning eng zo‘r avtomobillari (foto)

    21 yanvar, 15:44

    Xitoy dunyodagi eng katta avtomobil tashuvchi kemasini suvga tushirdi

    22 yanvar, 09:38

    Endi elektromobillar uchun 45 mln so‘mdan 78 mln so‘mgacha utilizatsiya yig‘imi undiriladi

    4 fevral, 23:10
    ×Lightbox Image
     

    Tavsiya etamiz

    Ayol ovchilardan ilg‘or samolyotlarga qadar — Ukraina rus Shahed’larini qanday ovlaydi?

    19 may, 20:10

    “Lend-Liz” yordami sovg‘a bo‘lmagan — Britaniya ikkinchi jahon urushida berilgan yordamni qanday qaytargan edi?

    19 may, 15:00

    “Yovuzlik imperiyasi zaminimizga hech qachon qaytmasligi uchun” — jamoatchilik o‘roq-bolg‘ali qizil bayroq va qora-olovrang lentani taqiqlashni so‘ramoqda

    13 may, 22:22

    Ular doim dunyoda eng yaxshilaridan bo‘lgan — pokistonlik harbiy uchuvchilar haqida

    12 may, 21:30
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Instagram: Aktrisa Muborak Ashurboyeva hozir qanday ko‘rinishda? Munisa Rizayeva muxlisining orzusini amalga oshirdi, Shahlo Ahmedovaga sahnada gul otishdi

    Shou-biznes | 25 may, 22:35

    Medvedev deyarli butun Ukrainani qamrab olgan bufer zonani ko‘rsatdi (video)

    Dunyo | 25 may, 22:17

    Superliga. “Paxtakor” so‘nggi daqiqalarda kiritilgan gol evaziga “Xorazm”dan ustun keldi

    Sport | 25 may, 22:15

    Ukraina va Rossiya asirlar ayirboshlashni yakunladi (foto)

    Dunyo | 25 may, 21:16

    Superliga. “Navbahor” o‘z maydonida yirik hisobda g‘alaba qozondi

    Sport | 25 may, 20:49

    Braziliyada kolaga ruju qo‘ygan erkak organizmidan 35 ta tosh chiqdi (video)

    Dunyo | 25 may, 20:37

    Isroil barcha faol piyoda va zirhli brigadalarini G‘azoga kiritdi

    Dunyo | 25 may, 19:15
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.