2022 йил учун Ўзбекистондаги иккиламчи автомобиль бозорининг таҳлили ўтказилди. Бу ҳақда «Дарё»га Иқтисодий тадқиқотлар ва ислоҳотлар маркази хабар берди.
Таҳлил шуни кўрсатдики, 10 та сотувга қўйилган маҳаллий автомобиллар 4-5 та сотувга қўйилган хорижий автомобилга тўғри келади. Йил давомида иккиламчи бозорда электромобилларнинг улуши деярли икки баравар кўпайди.
Иккиламчи автомобиль бозорининг (эски автомобиллар) 70 фоизи Ўзбекистонда ишлаб чиқарилган автомобиллар ҳиссасига тўғри келади.
Бозорнинг беш баравар кам улуши ёки умумий бозорнинг қарийб 13 фоизи ВАЗ (Lada) автомобиллари, яна 2,5 фоизи «ГАЗ» автомобиллари ва 2 фоизи Hyundai автомобиллари ҳиссасига тўғри келади.
Бу йилги эътиборга молик жиҳат — бу BYD электромобиллар улушининг ўсиши. Бу 2021 йилда 0,1 фоизни ташкил этган бўлса, 2022 йилда 1,2 фоизга етди. Умуман олганда, иккиламчи бозорда электромобилларнинг улуши 2021 йилда 0,4 фоиздан 2022 йилда 2,28 фоизгача ўсди.
2022 йилда Ўзбекистонда иккиламчи автомобиль бозорининг тузилиши:
Бу йил энг кўп сотилаётган автомобиллар Lacetti, Cobalt, Spark, Damas, Nexia 2, Nexia 3 ва «ВАЗ 2106» бўлиб, бу автомобилларнинг умумий улуши сотилган автомобиллар умумий сонининг 48 фоизини ташкил қилади.
Шу билан бирга, ушбу автомобиллар орасида харидорларнинг сотувлари қуйидагича бўлинган:
- Lacetti (3-позиция) — 5,2 фоиз;
- Cobalt (4-позиция) — 4,9 фоиз;
- «ВАЗ» (Lada) 2106 — 4,1 фоиз;
- Spark (2-позиция) — 3 фоиз.
Турли хил моделларда ишлатилган автомобилларнинг ўртача нархи
2022 йилда иккиламчи бозорда автомобиллар нархи ўтган йилнинг шу даврига нисбатан ўртача 12—15 фоизга ошди.
Шу билан бирга, турли хил автомобиль моделларининг нархи турлича ўзгарган:
- Damas нархи ўртача — 15 фоизга;
- «ВАЗ» (Lada) 2106 — 12 фоизга;
- Lacetti — 16 фоизга;
- Spark — 18 фоизга;
- Cobalt — 20 фоизга;
- Nexia — 18 фоизга;
- Malibu 2 — 7 фоизга ошди.
Хорижий автомобиллар орасида нархларнинг энг катта ўсиши KIA Carnival автомобиллари — 12 фоиз, Lada Vesta — 18 фоиз ва Hyundai Sonata — 6 фоизни қайд этилди.
2021—2022 йилларда ишлатилган автомобиллар нархларининг ўзгариши:
Сотувга қўйилган автомобилларнинг эскиришини баҳолаш
Эконометрик моделлаштириш усули натижаларига кўра, бошқа барча кўрсаткичларнинг тенглиги (бир хил маркадаги, позиция ва ишлаб чиқарилган йилидаги автомобилларни таққослашда), бир йил ичида автомобилнинг амортизацияси (эскириши) таннархнинг ўтган йилга нисбатан ўртача 3 фоиз пасайишига олиб келади.
Шу билан бирга, таҳлиллар шуни кўрсатдики, турли автомобиль моделлари турлича ўзгаради. Масалан:
- Damas йилига ўртача — 2,5 фоиз;
- Lacetti (3-позиция) — 3 фоиз;
- Nexia — 2,4 фоиз;
- Spark (2-позиция) — 3,2 фоиз,
- Cobalt (4-позиция) — 3,9 фоиз;
- Malibu 2 — 5,9 фоизга ўзгарган.
Бундан ташқари, 2022 йилда автомобиль бозорида автомобиль ишлаб чиқаришнинг ўртача йили 2011 йилни ташкил этди, бу ўртача 11 ёшга тўғри келади.
Худди шундай, 2021 йилда бу кўрсаткич 2008 йилни, 2020 йилда эса 2007 йилни ташкил этди. Бу ўртача 13 ёшга тўғри келади.
Бу шуни кўрсатадики, иккиламчи бозорда автомобиллар ёшармоқда, бу нисбатан янги автомобилларни қайта сотиш сонининг кўпайиши билан боғлиқ.
Сотувга қўйилган автомобиль километрини баҳолаш
Ҳисоб-китобларга кўра, иккиламчи бозорда автомобилларнинг ўртача юриш масофаси йилига 22 131 километрни ташкил қилади. Ҳисоблаш учун 2012 йилдан кейин ишлаб чиқарилган автомобиллардан фойдаланилган.
Бундан ташқари, автомобилларнинг йиллик юриш масофасининг тақсимоти ўрганилиб, натижада Ўзбекистонда автомобиль эгаларининг 60 фоизи йилига ўртача 22 минг километргача, 20 фоизи — 22 мингдан 30 минг километргача, қолган 20 фоизи — 30 мингдан 100 минг километргача ҳаракатланиши аниқланди.
Ушбу натижалар асосида ҳайдовчиларнинг учта асосий гуруҳи аниқланди. Автомобиль эгаларининг кўпчилиги биринчи гуруҳга тайинланган, бу ерда бир кунлик масофа 60 километрдан ошмайди ва машина асосан шаҳар бўйлаб ҳаракатланади ҳамда ўз эҳтиёжлари учун фойдаланилади.
Иккинчи гуруҳга кунига 82 километргача бўлган автомобиль эгалари ҳар куни шаҳар четидан ишлаш/ўқиш учун келадиган/кетадиган автомобиль эгалари ёки шаҳар такси ҳайдовчилари киради.
Ҳайдовчиларнинг 3-гуруҳи кунига 274 километргача йўл юради, бу гуруҳга шаҳар ва шаҳарлараро такси ҳайдовчилари киради.
Бундан ташқари, иккиламчи бозорда автомобилларнинг ўртача йиллик масофаси ҳудудга қараб ўзгаради.
Ҳудудлар орасида Сирдарё вилоятида 29,6 минг км, Андижон вилоятида 27,4 минг км, Жиззах вилоятида 27 минг км, Фарғона вилоятида 26,8 минг км ва Тошкент вилоятида 25,5 минг км. автомобиль эгалари энг юқори масофа кўрсаткичларига эга.
Тошкент шаҳрида сотувга қўйилган автомобилларнинг ўртача масофаси йилига 22 минг километрдан 23,2 минг километргача, иккиламчи автомобиль бозорининг 38 фоизи шу ҳудудга тўғри келади.
Изоҳ (0)