KPMG xalqaro auditorlik kompaniyasi ekspertlarining maʼlumotlariga ko‘ra, so‘nggi 5 yil ichida O‘zbekistonda e-commerce bozori 5 barobardan ziyod o‘sib, Markaziy Osiyodagi eng tez rivojlanayotgan bozor mavqeini mustahkamladi. Sanoatning faol o‘sishi davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash choralari va Internet foydalanuvchilari ulushining ko‘payishi, shuningdek, yirik milliy o‘yinchi, o‘z fintex- va logistika infratuzilmasiga ega Uzum Market marketpleysining paydo bo‘lishi bilan bog‘liq.
2022-yilda xalqaro ekspertlarning hisob-kitoblariga ko‘ra, O‘zbekistonda Internet-savdo bozori hajmi qariyb 311 million dollarni tashkil etgan bo‘lsa, 2027-yil oxiriga kelib u 1,8-2,2 milliard dollargacha oshadi, e-commerce ulushi esa riteylning umumiy hajmida 2,2% dan 9-11% ga oshadi. Kelgusi yillarda tahlilchilar internetning kirib borishi (2022-yildagi 77% dan 2023-yilda 87% gacha) va yosh aholining katta qismi tufayli e-commerce platformalaridan foydalanuvchilar sonining ko‘payishini taxmin qilmoqdalar. Shu vaqtning o‘zida, YAIMning o‘sishi va odamlarning odatlariga bevosita taʼsir ko‘rsatadigan urbanizatsiya tendensiyasi tufayli onlayn buyurtmalar chastotasi ham oshadi.
E-commerce pozitsiyalarini mustahkamlashda davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash muhim rol o‘ynaydi: KPMG hisobotida qayd etilganidek, “Elektron tijorat to‘g‘risidagi qonun”, “Raqamli O‘zbekiston 2030” strategiyasi, “Elektron tijoratni rivojlantirish strategiyasi” ni qabul qilish, shuningdek, it-kompaniyalarga ko‘proq imkoniyatlarga ega bo‘lish imkonini beruvchi IT-parkni yaratish sohani rivojlantirishda muhim bosqich bo‘ldi va o‘sish potensiali.
KPMG tahlilchilarining taʼkidlashicha, qulay fintex-servislarini joriy etish va ularning marketpleys bilan sinergiyasi O‘zbekistonda mavjud bo‘lgan bozor mavqeini oshirish va mustahkamlash uchun imkoniyatlardan biridir, - deydi Uzum kompaniyalar guruhining strategiya va M&A direktori Nikolay Seleznev.
- Bu bizning tajribamizni tasdiqlaydigan global tendensiyaning bir qismidir - bugungi kunda Uzum Market buyurtmalarining qariyb 13% Uzum Nasiya orqali muddatli to‘lovga olinadi. Uzum Bank va Click bilan keyinchalik integratsiya tufayli biz o‘zbekistonliklarga buyurtmalarni to‘lash uchun yanada qulay variantlarni taqdim eta olamiz, bu esa butun mamlakat bo‘ylab logistika infratuzilmasini rivojlantirish
bilan birga Uzum Marketga o‘sish templarini saqlab qolish va bozorda yetakchilik mavqeini mustahkamlash imkonini beradi.
KPMG tahlilchilarining fikriga ko‘ra, O‘zbekistonda e-commerce bozorini rivojlantirish uchun asosiy to‘siqlar – bu logistika va IT-infratuzilmasining, shuningdek qulay va ishonchli raqamli moliyaviy servislarning etishmasligidir. Logistika va moliyaviy infratuzilmani rivojlantirayotgan Uzum Market kabi yirik milliy o‘yinchilarning paydo bo‘lishi bozor rivojiga sezilarli taʼsir ko‘rsatadi va mavjud cheklovlarni yengib o‘tishga imkon beradi. Investorlar ushbu sektorning ulkan salohiyatidan xabardor va ochilayotgan imkoniyatlaridan foydalanishga intilishadi, ZoodMall va WildBerries kabi xorijiy kompaniyalarning bozorga chiqishi shundan dalolat beradi.
Sheriklik huquqi asosida
Izoh (0)