2025-yilda raqamli texnologiyalar sohasida yana bir shov-shuvli yil bo‘lishi kutilmoqda. Sun’iy intellektning rivojlanishi, ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilari ko‘payishi va onlayn xizmatlar kengayishi bu jarayonning asosiy turtkilaridir. Shu munosabat bilan, We Are Social va Meltwater kompaniyalari hamkorligida tayyorlangan Digital 2025 global hisoboti e’lon qilindi.

Hisobotda raqamli texnologiyalar va internet sohalaridagi o‘zgarishlar, trendlar va o‘sish ko‘rsatkichlari haqida ma’lumot berilgan. Unga ko‘ra, bugungi kunda Yer yuzida 8,20 milliard odam yashaydi, bu o‘tgan yilning shu davriga nisbatan 70 million kishiga ko‘p. Aholining 5,78 milliard nafari yoki 70,5 foizi mobil telefondan foydalanadi. Hozirda butun dunyo bo‘ylab foydalaniladigan mobil telefonlarning deyarli 87 foizi smartfonlarga to‘g‘ri keladi.
2025-yil boshida jami 5,56 milliard kishi internetdan foydalanadi, buning natijasida qamrov darajasi 67,9 foizni tashkil etdi. 2024-yil davomida internet foydalanuvchilari 136 millionga oshdi, biroq 2025-yil boshida 2,63 milliard kishi ta’minotsiz qolmoqda.
Odamlar nega internetdan foydalanmoqda?
Global ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilari soni 5,24 milliardga yoki Yer aholisining 63,9 foiziga teng. “Ma’lumot topish” 2025-yil boshida internetga kirish uchun yagona eng katta motivatsiya bo‘lib qolmoqda. Katta yoshli internet foydalanuvchilarining 62,8 foizi bu asosiy sabablaridan biri ekanini ta’kidlagan.
Biroq hozirda har 10 nafar internet foydalanuvchisidan 6 nafardan ko‘pi “do‘stlar va oila bilan aloqada bo‘lish” eng yuqori raqamli motivatsiya ekanini aytmoqda.
Eng muhimi, 16 yoshdan 34 yoshgacha bo‘lgan internet foydalanuvchilari orasida internetga kirishning asosiy sababi ijtimoiy muloqot bo‘lib, bu 55 va undan katta yoshdagi internet foydalanuvchilari orasida uchinchi o‘rinni egallaydi.
Yoshlarning ijtimoiy aloqani o‘zlarining eng muhim raqamli ehtiyoji sifatida ko‘rsatishlari raqamli qurilmalar va xizmatlar kelajagi uchun muhim ahamiyatga ega.
Yosh odamlarning ko‘ngilochar yoki yangiliklar qidirishi internetga murojaat qilish ehtimolini belgilashda muhim rol o‘ynaydi. Bunda yoshlar video va musiqaga ko‘proq ahamiyat berishsa, keksa avlod dolzarb masalalarga ko‘proq e’tibor qaratadi.
“Biror ishni qanday bajarishni o‘rganish” va “yangi g‘oyalar yoki ilhom topish” internetga kirishning yana bir muhim sababi bo‘lib qolmoqda. Bu raqamli muhitda kontent yaratishda ishtirok etayotgan har bir kishi uchun muhimdir. Quyida yosh bo‘yicha foydalanuvchilarning internetga kirishi sababi keltirilgan:
So‘nggi oylarda butun dunyo internetda o‘tkazayotgan vaqt miqdori ham asta-sekin ko‘payib bormoqda. GWI’ning so‘nggi tadqiqotlari shuni ko‘rsatmoqdaki, katta yoshli internet foydalanuvchilari kuniga o‘rtacha 6 soat 38 daqiqani internetga sarflaydi.
Bu aslida o‘tgan yili shu paytda xabar qilingan ko‘rsatkichdan 2 daqiqa kam, ammo oraliq davrdagi barcha o‘rtacha ko‘rsatkichlardan yuqori.
Ammo odamlarda har kuni ma’lum soatlar bor va ular allaqachon uyg‘oq hayotlarining taxminan 40 foizini raqamli qurilmalar va xizmatlar bilan faol shug‘ullanishga sarflamoqda.
Dunyo bo‘ylab televizor ko‘ruvchilar kamaydi
Dunyodagi internet foydalanuvchilari har kuni o‘rtacha 3 soat 13 daqiqa televizor tomosha qiladi. Bu vaqtga an’anaviy televideniye, striming platformalari va yozib olingan teleko‘rsatuvlarni tomosha qilish ham kiradi.
Taqqoslash uchun, bu ko‘rsatkich o‘tgan yili shu paytda xabar berilgan kunlik o‘rtacha ko‘rsatkichdan 7 daqiqa ko‘p (+3,8 foiz), ammo ikki yil avvalgi shu davrdagi qiymatdan kuniga taxminan 10 daqiqa (-5 foiz) kam.
Shunisi qiziqki, odamlar har kuni televizor ko‘rgandan ko‘ra internetda ikki baravar ko‘proq vaqt sarflaydi. Ammo teleko‘rsatuvlar va filmlarni namoyish etish ham kundalik internet vaqtining muhim qismini tashkil etadi va har 10 kishidan 3 nafari televizorlar orqali ulangan kontentga ham kiradi.
Eng muhimi, internet televideniyeni “o‘ldiradi” degan da’volarga qaramay, internet foydalanuvchilarining 97,5 foizi har oy kamida bitta televideniyeni ko‘radi.
55 yoshdan 64 yoshgacha bo‘lganlar 16 yoshdan 24 yoshgacha bo‘lganlarga qaraganda taxminan 25 foiz ko‘proq televizor ko‘radi.
Izoh (0)