• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12831.81
    • RUB163.75
    • EUR14606.45
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +23°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    O‘zbekiston

    “Vafli” chizig‘i. U nima va qanday qo‘llaniladi?

    Norma’da texnika fanlari nomzodi Bahodir Qayumovning Toshkent shahrida sinov tariqasida qo‘llanilayotgan “vafli” chiziqlari haqidagi maqolasi e’lon qilindi. Quyida ushbu maqola e’tiboringizga havola etiladi.

    Foto: Toshkent shahar IIBB matbuot xizmati

    Foto: Toshkent shahar IIBB matbuot xizmati

    “Vafli” chizig‘i yoki “vaflisimon” chiziq — chorraha chegaralari ko‘rsatilgan diagonal chiziqli to‘rsimon ko‘rinishdagi sariq rangli yo‘l chizig‘i.

    Bu turdagi yo‘l chizig‘i bizga Rossiya tajribasidan kirib keldi. Rossiya Yo‘l harakati qoidalaridagi “Vafli” chizig‘ini qo‘llash to‘g‘risidagi band 2018-yil 28-apreldan kuchga kirgan. Rossiyada bunday chiziqqa 1.26 raqami berilgan. 1.26 chizig‘i mustaqil ravishda yoki 1.35 “Chorraha uchastkasi” yo‘l belgisi bilan birga qo‘llaniladi. O‘z navbatida, ushbu yo‘l belgisi “vafli” chizig‘isiz qo‘llanmaydi.

    Yangi chiziq svetoforlar bilan tartibga solinadigan, tez-tez tirbandliklar yuzaga keladigan chorrahalarda qo‘llaniladi.

    “Vafli” chizig‘ining funksiyasi — ko‘ndalang yo‘nalishdagi harakatlanishga to‘sqinlik tug‘diradigan tirbandlik yuzaga kelganda kirish taqiqlanadigan chorraha uchastkasini ifodalash. Ushbu chiziq Yo‘l harakati qoidalarida (YHQ) belgilangan holatlarda o‘ng yoki chap tomonga burilishni taqiqlamaydi.

    Tayyorgarlik ishlari yakuniga yetganda “vafli” chizig‘i Toshkent shahridagi 25 ta chorrahada chiziladi.

    Qanday holat bu chiziq talabini buzish hisoblanadi va bu qoidabuzarlik qanday qayd etiladi?

    Ushbu chiziq qoidalarining buzilishi quyidagicha ifodalanadi. Ketayotgan yo‘nalishingizda oldinda tirbandlik yuzaga kelgan, siz “vafli” chiziqli uchastkaga kirdingiz, transport vositalari harakatlanishini kutib to‘xtab turibsiz, biroq qizil chiroq yonguniga qadar sariq rangli chiziqlardan chiqishga ulgurmadingiz. Siz ko‘ndalang yo‘nalishdagi harakatlanishga to‘sqinlik tug‘diryapsiz, demakki, YHQ talablarini buzdingiz.

    Boshqacha aytganda, transport vositasi chorrahaning shunday chiziq chizilgan qismiga kirib, svetoforning qizil chirog‘i yonguniga qadar uni tark etishga ulgurmasa, jarima qo‘llaniladi. Qoidabuzarliklar asosan avtomatik rejimda ishlaydigan fotovideo qayd etish majmui orqali qayd etiladi. Yo‘ldagi kamera, hatto siz svetoforning qizil chirog‘i yonganda “vafli” chizig‘ining oxirida bo‘lib, harakatlanishga to‘sqinlik tug‘dirmagan bo‘lsangiz ham, qoidabuzarlikni qayd etadi. O‘zbekiston YHQga muvofiq:

    • Haydovchi tirbandlik tufayli majburiy to‘xtab, ko‘ndalang yo‘nalishdagi transport vositalarining harakatlanishiga to‘sqinlik tug‘diradigan bo‘lsa, chorraha yoki qatnov qismlari kesishmasiga kirishi taqiqlanadi.
    YHQning amaldagi tahririda boshqa haydovchilarga to‘sqinlik tug‘diradigan bo‘lsa, chorrahaga kirish taqiqlanadi. Biroq ushbu qoida ko‘pincha e’tiborga olinmaydi va katta chorrahalarda tez-tez tirbandliklar yuzaga keladi, bunda transport vositalari hech qaysi tomonga harakatlana olmaydi.

    Bunday vaziyatning sabablaridan biri – fotovideo qayd etish kameralari o‘rnatilmagan chorrahalarda YHQning 97-bandida keltirilgan qoidabuzarlikni aniq qayd etishning imkoni yo‘qligida.

    Tirband chorrahalarga kirayotgan va boshqa transport vositalari uchun to‘sqinlik tug‘diradigan haydovchilarni tez-tez uchratish mumkin.

    Bundan buyon, O‘zbekistonda ushbu yangilikni joriy etish tashabbusi bilan chiqqanlarning fikricha, “vafli” chizig‘i yo‘l kamerasi bilan birgalikda bunday haydovchilarni tartibga chaqiradi, axir tirband chorrahaga kirib jarimaga tushgandan ko‘ra, bir necha daqiqa kutib, keyin yo‘lda davom etgan afzalroq.

    Shu bilan birga, O‘zbekistonda yo‘l harakatini tashkil etish amaliyotida “vafli” chizig‘i joriy etilguniga qadar, fikrimizcha, bir qator tashkiliy va texnik masalalar hal etilishi lozim.

    1. YHQga o‘zgartirishlar kiritish va ularga “vafli” chizig‘ini qo‘shish.
    2. Rossiyadagi 1.35 “Chorraha uchastkasi” yo‘l belgisiga o‘xshash, yangi yo‘l belgisi ishlab chiqish va uni YHQga kiritish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Sababi tungi vaqtda, ayniqsa kuzgi-qishki va bahorgi mavsumda, noxush ob-havo sharoitida (qor, yomg‘ir) “vafli” chizig‘ini ko‘rish va anglash qiyin bo‘ladi.
    3. “Vafli” chizig‘i chizilishi rejalashtirilayotgan shahar ko‘chalaridagi har bir murakkab chorrahada sinchkovlik bilan harakat yo‘nalishlari (o‘ngga, to‘g‘riga, chapga) va transport oqimi tarkibi bo‘yicha transport oqimini hisobga olish va tarkibini tahlil qilish zarur. Chapga buriladigan oqim katta bo‘lganda, uning uchun svetoforning qo‘shimcha seksiyasini o‘rnatish zaruratini ko‘rib chiqish kerak.
    Shuningdek haydovchilar oldindan mo‘ljallab harakat qilishlari uchun svetoforning ushbu seksiyasiga taymer o‘rnatish yoki yashil chiroq o‘chishidan oldin miltillovchi rejim nazarda tutilishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. Aks holda, aybdor bo‘lmagan holda (yo‘lovchilarni va to‘g‘riga yoki o‘ngga harakatlanayotgan ro‘paradan kelayotgan transport vositalarini o‘tkazib yuborish oqibatida) chorrahada turib qolish kabi qoidabuzarliklar ko‘payadi. Yoki “vafli” chizig‘ida turib qolishdan xavfsiraganlik tufayli, svetoforning har gal yashil ishorasi yonganda 3—5 ta transport vositasi o‘rniga chapga faqat 1—2 ta transport vositasi burilishga ulguradi, bu esa chorrahaga kirishda tirbandlikni yuzaga keltiradi.
    1. Chapga buriladiganlar uchun vafel chizig‘ida turib qolish xatarini kamaytirishning yana bir yo‘li – aynan chorrahada burilishni taqiqlash, bunda to‘g‘riga yurishga, keyin orqaga qayrilib, o‘ngga burilishga imkon berish kerak bo‘ladi.
    2. YHQning 102-bandiga zid holatni bartaraf etish lozim, ushbu bandga muvofiq svetoforning ruxsat etuvchi ishorasida chorrahaga kirgan haydovchi, undan chiqishdagi svetofor ishorasidan qat’i nazar, belgilangan yo‘nalishda harakatini davom ettirib chiqib ketishi kerak. Biroq chorrahada haydovchining harakatlanayotgan yo‘lida joylashgan svetoforlar oldida to‘xtash chiziqlari (yoki 5.33 yo‘l belgisi) bo‘lsa, u har bir svetofor ishorasiga amal qilishi shart.
    3. “Vafli” chizig‘i chizilgan chorrahalarda svetoforning yashil chirog‘i albatta taymer bilan jihozlanishi lozim. Shunda haydovchilar “vafli” chizig‘i chizilgan joydan o‘tishga qancha vaqt qolganini, o‘tishga ulguradilarmi yoki turib qolish va jarimaga tushish xavfi bor-yo‘qligini baholay oladilar.
    4. Maydoni va joylashishi imkon beradigan chorrahalarda o‘ngga buriladigan transport vositalari uchun alohida yo‘laklar jihozlash /qurish/ lozim, bu esa harakatlanish uchun sharoitlarni yaxshilaydi va chorrahadan o‘tishni osonlashtiradi (qisman chorrahani yuklanishini kamaytiradi).
    5. “Vafli” chizig‘ini joriy etishdan oldin tuzilishi, murakkabligi va transport oqimlari yo‘nalishlar bo‘yicha taqsimlanishi turlicha bo‘lgan bir nechta chorrahalarda uni 6—12 oy davomida sinab ko‘rish lozim. “Vafli” chizig‘i joriy etilguniga qadar va undan keyingi natijalarni (o‘tkazish qobiliyati, avariya holatlari, bir transport vositasining chorraha hududida o‘rtacha to‘xtab qolishi yoki o‘tib ketish vaqti ko‘rsatkichlari) sinchkovlik bilan tahlil qilish kerak. Faqat ushbu tahlil natijalari asosida ko‘cha-yo‘l tarmoqlarida “vafli” chizig‘ini keng qo‘llash to‘g‘risida yakuniy qaror qabul qilish mumkin.
    “Vafli” chizig‘i puxta tayyorgarliksiz joriy etiladigan bo‘lsa, unda bu:
    • chorrahalardagi harakat xavfsizligi va o‘tkazish qobiliyatini oshirish, shuningdek ulardagi tirbandlikni kamaytirish kabi kutilayotgan natijalarga olib kelmasligi mumkin;
    • dastlabki bosqichda qo‘llaniladigan jarimalar sonining keskin oshishiga, keyin esa (bundan xavfsiragan haydovchilarning ehtiyotkorligi tufayli) — “vafli” chiziqli chorrahalarga kiradigan ko‘chalarda tirbandliklarning ko‘payishiga va oqibatda haydovchilarning noroziligi keskin oshishiga olib kelishi mumkin.

    Mavzuga doir:

    • Toshkentning bir nechta chorrahalarida “Vafli chiziqlari” tashkil etilmoqda
    • Toshkent chorrahalarida yana bir yo‘l chizmasi sinovdan o‘tkaziladi

    26.11.2019, 21:26   Izoh (0)   51160
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Toshkentdagi xonadonda sodir bo‘lgan yong‘inda uy egasining o‘g‘li yonib ketdi

    26.11.2019, 21:10

    Mahalliy kengashlarga ayrim turdagi soliqlarni to‘lash muddatini uzaytirish vakolati berildi

    26.11.2019, 20:55

    “Daryo” oqshomi: Pasporti bo‘yicha erkak bo‘lib qolgan qashqadaryolik ayol, totalizatorlardan ogohlantirgan Musulmonlar idorasi, AQSh elchixonasining o‘zbekistonli...

    26.11.2019, 20:42

    Samarqandda yuz bergan YTHda Tojikiston fuqarosi halok bo‘ldi

    26.11.2019, 20:25

    Andijon hokimi Shuhratbek Abdurahmonov 15 ming so‘mga talabalar oshxonasida tushlik qildi

    26.11.2019, 20:08

    Shavkat Mirziyoyev Tatariston prezidentini qabul qildi

    26.11.2019, 19:59
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    UCMG Amsterdamda bo‘lib o‘tayotgan Money 20/20 Europe xalqaro fintech ko‘rgazmasida O‘zbekiston nomidan ishtirok etadi


    Yangi ufqlar: Centrum Air haftasiga ikki marta Toshkentdan Bishkekka parvozlarni amalga oshiradi


    UZTELECOM "Muruvvat" tarifini taqdim etadi: Atigi 25 000 so‘m evaziga g‘amxo‘rlik va e’tibor bilan boyitilgan aloqa


    O‘zbekiston qishloq xo‘jaligi mahsulotlari Yevropaga yo‘l olmoqda


    Zamonaviy Haval Jolion endi 0% muddatli to‘lov shartida 


    Kapitalbank va Visa O‘zbekiston terma jamoasining JCH-2026 saralash o‘yinini BAAda tantanali ravishda ochishdi


    Navoiy innovatsiyalar universiteti — kelajagingizni kafolatlaydigan zamonaviy ta’lim maskani! 


    Tenge Bank Tenge24 ilovasida yangi raqamli avtokreditini e’lon qildi


    Sello Ecosystem Farg‘ona, Andijon va Namanganda Sello Summer Fest yorqin festivalini o‘tkazdi


    Mobiuz "Mehribon" imtiyozli tarif rejasini taqdim etdi


    Suv — bebaho neʼmat: Agrobankdan fermerlar uchun yangi metodik to‘plam


    AVO’dan yangi omonat: yillik 25% gacha — 6 oyda orzuingizni amalga oshiring


    Toshkentda xalqaro fintex-hodisa — Visa Cashless Forum 2025 bo‘lib o‘tdi 


     Coca-Cola jamg‘armasi va Global atrof-muhit va texnologiyalar jamg‘armasi (GETF) “Aylanma iqtisodiyot kelajagi uchun hamkorlik bitimi (PACT)” ni e’lon qilganligi haqida ma’lum qildi


     ADM Jizzakh Jizzaxda joylashgan 5-ixtisoslashtirilgan muassasa tarbiyalanuvchilari ehtiyoji uchun avtobus taqdim qildi

     

    Tavsiya etamiz

    Chumchuqlarga yem bo‘lgan burgutlar. “O‘rgimchak to‘ri” operatsiyasi Rossiya uchun qanchaga tushadi?

    4 iyun, 18:49
    Audio Icon

    Qurib qolgan ko‘chatlar, millionlar shamolga uchdimi?

    4 iyun, 15:03

    Feldmarshalga almashtirilmagan Stalinning zurriyoti — “dohiy” nega o‘g‘lini urushga yuborgan edi?

    3 iyun, 21:10

    Ko‘zi o‘tkir, qulog‘i sezgir temir qushchalar. Razvedkachi dronlarning “katta akalari”

    3 iyun, 20:40
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Hindistonda dunyodagi eng baland temiryo‘l ko‘prigi ochildi (video)

    Dunyo | 6 iyun, 23:00

    Qozog‘iston harbiylarini Buyuk Britaniyada o‘qitadi

    Dunyo | 6 iyun, 22:00

    Superliga. Qoldirilgan bahsda “Xorazm” “Qizilqum”ni yirik hisobda mag‘lub etdi

    Sport | 6 iyun, 21:10

    Rossiyada IELTS topshirganlar qamalishi mumkin

    Dunyo | 6 iyun, 21:00

    Shavkat Mirziyoyevni Qurbon hayiti bilan kimlar tabrikladi?

    O‘zbekiston | 6 iyun, 19:57

    Ukraina “O‘rgimchak to‘ri”ga o‘xshash yangi operatsiyalarga tayyorlanmoqda — The Washington Post

    Dunyo | 6 iyun, 19:30

    Germaniya yuzlab migrantlarni mamlakatga kiritmadi

    Dunyo | 6 iyun, 18:50

    Ukrainalik bolalar dam olish va reabilitatsiya uchun Toshkentga keldi (foto)

    O‘zbekiston | 6 iyun, 17:46
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.