Havas brendining biznesning moliyaviy ko‘rsatkichlari bilan bog‘liq bo‘lmagan mustaqil nomoddiy aktiv sifatida ko‘rsatkich qiymati 112 000 000 AQSH dollarini tashkil etdi.
3-4 may kunlari Toshkentda O‘zbekiston marketing assotsiatsiyasi tomonidan tashkil etilgan “Brand’24 Awards International” mukofoti topshirildi. Bir qator marketing tadqiqotlari natijasida havas diskounter brendi bir nechta sertifikatlarga sazovor bo‘ldi. Uyushma kompaniyaning mamlakat chakana sektorini rivojlantirishga qo‘shgan hissasini alohida qayd etib oʼtdi va Havasʼni rasmiy ravishda O‘zbekistonning eng yirik 341 do‘konni birlashtiruvchi savdo tarmog‘i deya atadi.
Taqdirlash doirasida O‘zbekiston marketing assotsiatsiyasi mamlakatda mahalliy brend qiymatining birinchi rasmiy baholaridan birini o‘tkazdi. Tahlil natijalariga ko‘ra, Havas Food MChJga tegishli Havas diskont tarmog‘ining brendi 112 million AQSh dollariga baholangan.
Baholash kompaniyaning moliyaviy ko‘rsatkichlari yoki operatsion aktivlarini hisobga olmaganda, faqat nomoddiy aktiv sifatida brendning o‘ziga tegishli. U O‘zbekiston marketing assotsiatsiyasi tomonidan ishlab chiqilgan metodologiya bo‘yicha “Gafurov, Kardash & Partners” konsalting kompaniyasi ishtirokida o‘tkazildi. Hisob-kitoblar daromad prognozi, royalti stavkasi, kelajakdagi pul oqimlarini diskontlash, iste‘molchilarning xabardorligi, ishonchi va sadoqati kabi parametrlarni hisobga oldi.
Tashkilotchilarning fikriga ko‘ra, bu O‘zbekiston chakana savdosida birinchi marta Ommaviy segmentdagi brend rasmiy bozor bahosini oldi.
Havas mamlakatdagi eng yirik diskontlash tarmog‘idir
Havas tarmog‘i 2018 yilda tadbirkor Fatxulla Sodiqov tomonidan tashkil etilgan. Bugungi kunda u O‘zbekistondagi diskounterlar formatidagi eng yirik chakana tarmoq hisoblanadi. 2025-yil mart holatiga ko‘ra, kompaniya asosan Toshkent va Toshkent viloyatida 341 ta do‘konni boshqaradi.
Havas modeli mavjud kundalik mahsulotlarga e‘tibor qaratgan holda “uy oldi do‘koni” formatida qurilgan. Assortimentning katta qismi o‘z brendlarining mahsulotlari (STM) bilan ifodalanadi, bu sizga narxlarni ushlab turish va sifatni nazorat qilish imkonini beradi.
“Brand’24 Awards International”da taqdim etilgan tadqiqot natijalariga ko‘ra, 2024-yilda Havas brendini tan olish darajasi 90 % ni tashkil etdi. Nps iste‘molchilarning sodiqlik indeksi 70% ni tashkil qiladi va takroriy xaridlar ulushi 60 % ga yetdi.
Xususiy sektor uchun yangi amaliyot
Brendni rasmiy baholash O‘zbekistonning xususiy sektorida hali ham kam uchraydigan hodisa. Mutaxassislarning fikricha, Havas ishi boshqa kompaniyalar uchun, ayniqsa chakana savdo va FMCG sektorida namuna bo‘lishi mumkin.
Mustaqil brend reytingiga ega bo‘lish kompaniyaga banklar, investorlar va biznes sheriklar bilan muzokaralar olib borishda qo‘shimcha vositalarni taqdim etadi. Bundan tashqari, u obro‘ — e’tibor va brend xabardorligi kabi nomoddiy aktivlarning shaffofligi va boshqarilishini oshiradi.
Bu bozor uchun nimani anglatadi?
Chakana savdo raqobatining kuchayishi fonida brend qiymati muhim omilga aylanmoqda. Havas ishi shuni ko‘rsatadiki, hatto chegirma segmentida ham brend mustaqil bozor qiymatiga ega bo‘lishi mumkin. Bu umuman nomoddiy aktivlarga bo‘lgan munosabatni o‘zgartirishi va mamlakatda brendlarni baholash institutining rivojlanishini rag‘batlantirishiga olib kelishi mumkin.
Reklama huquqi asosida
Izoh (0)