Ko‘plab badiiy asarlar boshida barcha voqea va qahramonlar to‘qima ekanligini, o‘xshashliklar esa tasodifiy ekanini eslatib o‘tishadi. Biroq “Ertak — yolg‘on, ammo unda ibrat bor”. Quyida koreys doramalarining nimaga ishora qilishi va nima haqida hikoya qilishini anglashga harakat qilamiz.
Barcha teng bo‘lgan muhabbat
Ko‘plab tomoshabinlar koreys romantik doramalarini sevib tomosha qiladi, chunki ularda chin muhabbat har qanday tengsizlikni yo‘qqa chiqaradi. Yosh tafovuti, kambag‘allik yoki boylik, odam yoki jin bo‘lishi — bularning barchasi samimiy tuyg‘ular oldida ahamiyatsiz. “Sirli bog‘”, “Biznes taklifi”, “Vorislar”, “Iblis”, “To‘qqiz dumli tulki afsonasi” va boshqa ko‘plab doramalardagi qahramonlarni albatta baxtli qiladigan sevgi haqidagi ertakka ishonish juda yoqimli. Chiroyli qahramonlar va romantik sahnalar bilan birgalikda, bunday hikoyalar tomoshabinlar qalbini zabt etadi.
Ammo qizig‘i shundaki, aynan shu hikoyalar doirasida ertak doimiy ravishda shafqatsiz voqelik bilan to‘qnashadi. Badavlat ota-onalar o‘g‘lining kambag‘al qiz bilan uchrashishiga qarshi chiqadi, kumixo o‘zining g‘ayritabiiy kelib chiqishi tufayli sevgilisi uchun xavfli bo‘lib qoladi, atrofdagilar qahramonlarning yosh farqini muhokama qilishadi. Aynan mana shunday holatlar vaqt o‘tishi bilan eng ko‘p g‘ashga tegadigan bo‘lib qoladi, chunki ular qahramonlarning ertakdagi baxtiga xalaqit beradi, sehrni yo‘qqa chiqaradi va bizni haqiqatga qaytaradi — yirik kompaniyalarning boy rahbarlari o‘zlariga o‘xshagan nufuzli shaxslar bilan muloqot qiladigan va uchrashadigan dunyoga.
Bu, ayniqsa, mavqe juda muhim ahamiyatga ega bo‘lgan Janubiy Koreya uchun dolzarb. Shu bilan birga, to‘qnashuvda doimo ertak g‘alaba qozonishi kerak, aks holda odamlar tanqid ostiga olinadi. “Qizil yurak” va “Yigirma besh, yigirma bir” seriallarining yakunlari buning isbotidir. Ko‘pchilik hozirgi kunda koreys doramalarida go‘zal va qudratli sevgi mavzusi tobora ikkinchi o‘ringa tushib borayotganini ta’kidlaydi, chunki syujetlar tobora hayotiyroq va jiddiyroq, qahramonlar esa aqlli bo‘lib bormoqda. Shunga qaramay, koreys romantik ertaklari hamon yaratilmoqda, ammo bu sohada Xitoy tobora ko‘proq hukmronlik qila boshladi.
Oilaviy mojaro
Oila mavzusi turli janrdagi koreys seriallarida doimiy ravishda ko‘zga tashlanadi va koreys jamiyatining ko‘plab jihatlarini aks ettiradi. “Onamning dugonasining o‘g‘li” va “Shifokorlar inqirozda” seriallarida ota-onalarning farzandlari orqali o‘z orzularini ro‘yobga chiqarishga urinishlari tasvirlangan. Ularga faxrlanish uchun vosita kerak, shu orqali o‘zlari ham jamiyatning muvaffaqiyatli va nufuzli a’zolariga aylanmoqchi, bunda hatto voyaga yetgan farzandlarining manfaatlari e’tiborga olinmaydi.
Shuningdek, kambag‘al oilalarning boylar oldidagi ehtiromini ham kiritish mumkin. Biroq boy qarindoshlarning qanchalik nochor ekanligiga doir doimiy hazillarga ham e’tibor qaratish lozim. Bu holat “Ko‘z yoshlar malikasi” serialida bosh qahramon oilasi qishloqqa, qahramonning ota-onasi yoniga ko‘chishga majbur bo‘lganida juda yaxshi aks ettirilgan.
Xiyonat va boshqa oilaviy sirlar ko‘plab dorama syujetlarining doimiy ishtirokchilari hisoblanadi. Shuning uchun dorama qahramonlari tez-tez “biz chindan ham oilamizmi?” degan savolni o‘zlariga berishlari taajjublanarli emas. Bu o‘rinda kompaniya va hokimiyat uchun ichki kurash hamma narsadan ustun turadigan turli oilalarini eslash mumkin.
Bunga “Chaebol oilasining kenja o‘g‘li” doramasi ajoyib namuna bo‘ladi. Shuningdek, “Bizning uyimiz” yoki “Mukammal oila” kabi oilaviy trillerlar ham bor. Ularda qahramonlar faqat barcha sirlar oshkor bo‘lgandan keyingina haqiqiy oilaga aylanishadi. Doramalarda oilaviy mavzular juda keng yoritilgan bo‘lib, har qanday didga mos hikoyalarni topish mumkin.
Siyosat, zo‘ravonlik va qasos
Ko‘pincha bir-biriga bog‘liq bo‘lgan uchta mavzu: siyosat, zo‘ravonlik va qasos. Maktabdagi zo‘ravonlik shunday og‘riqli nuqtaki, bu yilning o‘zida “Piramida o‘yini”, “Iyerarxiya” va “Bezoridan yuqori sinf o‘quvchisiga aylangan yigit” kabi doramalarda aks ettirildi. Ularning barchasida nafaqat maktab bezorilarining qurbonlarni xo‘rlashini, balki ota-onalarning o‘z farzandlari ruhiyatini juda murakkab usullar bilan ezishini ham ko‘ramiz.
Aynan shu holat ko‘pincha tajovuzkorlikka sabab bo‘ladi. Tabiiy ravishda, zo‘ravonlik jismoniy va ruhiy jarohatlarga olib keladi, insonni o‘ziga berkinib olishga majbur qiladi yoki unda zolimlardan o‘ch olish ishtiyoqini uyg‘otadi.
Koreyalik siyosatchilar yoki siyosatchi bo‘lishga intilayotganlarga nisbatan juda qattiq munosabat mavjud. U yerda vazir lavozimiga emas, balki qamoqxonaga munosib bo‘lgan shaxslar ko‘plab uchraydi.
Koreys seriallari mualliflari xalqqa doimo siyosatchilarni diqqat bilan kuzatish va ularning faoliyatini nazorat qilish zarurligini eslatib turishadi, chunki bu nufuzli odamlar odatda faqat o‘z manfaatlarini o‘ylashadi va yo‘llaridagi har qanday to‘siqni bartaraf etishga tayyor. “Shahar ovchisi” serialida buni yaqqol ko‘rish mumkin, unda Li Min-ho rolini ijro etgan qahramon butun hokimiyat tepasidagilarning kirdikorlarini fosh qilishi kerak.
Tarixiy seriallarda ham qahramonlar tez-tez qasos oladigan “ablah” siyosatchilar ko‘p uchraydi. “Oliyjanob” qasoskorlar haqidagi ko‘plab hikoyalarda bitta umumiy g‘oya bor: “ayrimlarning loqaydligi boshqalarning jazosiz qolishiga sabab bo‘ladi”. Bu esa bizni ko‘plab seriallarda ko‘tarilgan yana bir mavzuga olib keladi.
Ish, tirikchilik va hayotdagi o‘rni
Ish bu — doramalarda doimo ko‘tariladigan yana bir muhim ijtimoiy mavzu. Bir tomondan, muvaffaqiyatga erishish uchun ko‘p mehnat qilish juda yaxshi g‘oya, biroq boshqa tomondan, muvaffaqiyatsizlikka ham tayyor turish juda muhim. Muvaffaqiyat va jamoatchilik e’tirofiga erishish uchun toliqtiruvchi poyga, nufuzli lavozimga doimiy intilishlar va og‘ir ish sharoitlari — bu sodir bo‘lmasligi mumkin bo‘lgan yorug‘ kelajak uchun o‘ziga nisbatan zo‘rlik qilishdir.
Ko‘plab doramalar aynan shunday holatlarni ko‘rib chiqadi: odamlar o‘z ahvolini qayta baholay boshlaydi yoki barcha sa’y-harakatlari hech qanday natija bermagan, katta kuch va asablari behuda sarflangan vaziyatlarga duch keladi. Afsuski, hayotda ham, doramalarda ham ko‘pchilik bunday vaziyatdan chiqolmaydi. Ammo ko‘plab badiiy asarlar yorug‘ kelajakka umid beradi, shuning uchun ularda qahramonlar chiqish yo‘lini topib, boshqalarga namuna bo‘ladi. Bunga “Hech narsani hal qilishni xohlamayman” doramasi ajoyib misol bo‘ladi.
Koreys doramalarida o‘z o‘rnini topishga ko‘p e’tibor qaratiladi. Ba’zi qahramonlar, Li Bo-yon bosh rolni ijro etgan “Agentlik” doramasidagi kabi o‘zlarini isbotlashga intiladi. Boshqalar esa vaqt o‘tib, o‘zlari istagan joyda emasliklarini anglab yetadi va nimanidir o‘zgartirish uchun kuch topadi. Ayrimlari esa yoqtirmagan ishlarida qolishni afzal ko‘radi. Ammo ko‘pincha final sahnalarida qahramonlar uyg‘unlikka erishganlarini va Li Son Gyun hamda Li Ji In (Ayyu) ishtirok etgan “Mening boshlig‘im” doramasidagi kabi yorqin kelajakka umid bilan boqayotganlarini ko‘ramiz.
Izoh (0)