• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12618.63
    • RUB160.83
    • EUR14516.47
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +32°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Avto

    “Kam pulga haydovchilarni tayyorlovchi avtomaktablar korrupsiyaga yo‘l qo‘yadi” — yo‘l harakati xavfsizligi bo‘yicha mutaxassis

    So‘nggi vaqtlarda ijtimoiy tarmoqlarda haydovchilikka o‘qitish hamda guvohnoma berishda korrupsiya holatiga yo‘l qo‘yilayotgani, qolaversa, yo‘l-transport hodisalari ortib borayotgani keng muhokama qilinmoqda. Prezident Shavkat Mirziyoyev yanvar oyida bo‘lib o‘tgan selektor yig‘ilishida haydovchilik guvohnomasini olish uchun o‘qitish tizimi tubdan takomillashtirilishi bo‘yicha aytib o‘tdi. Davlat rahbari “koronavirusdan emas, avariyalardan ko‘p odam o‘layotganini” ta’kidladi.

    Shuningdek, endilikda haydovchilar huquqbuzarliklari uchun jarima ballari tizimi joriy etiladigan bo‘ldi. Viloyat hokimlari va ichki ishlar boshliqlariga uch oy muddatda hududlarida zamonaviy avtomaktab va imtihon markazlarini tashkil etish bo‘yicha topshiriq berildi.

    “Daryo” haydovchilik guvohnomasini olish tizimi va haydovchilik madaniyati haqida yo‘l harakati xavfsizligi bo‘yicha mutaxassis Abdulaziz Obidjonov bilan suhbatlashdi.

    “Avval ‘prava’ olish uchun amaliy imtihon topshirilganda inson baho qo‘yar edi”

    Yaqinda davlat rahbari tomonidan haydovchilarni tayyorlashga, avariyalarni kamaytirishga oid videoselektor yig‘ilishi o‘tkazildi. Rostan ham bu tizimni tubdan isloh qilish vaqti kelgan edi. Chunki avtomaktablar soni bugungi kunda 1400 ga yaqin bo‘lsa, ularning hammasini sifatli, deb bo‘lmaydi. Ayrim avtomaktablarda ta’lim sifati pastligi uchun YTHlar soni ko‘payib ketdi. Prezidentimiz tomonidan muammoni bartaraf qilish uchun turli xil topshiriqlar berildi. Shu topshiriqlardan asosiysi haydovchilik guvohnomasining shaffofligini ta’minlash, ya’ni inson omili bo‘lmasdan olish tizimi yo‘lga qo‘yilmoqda. Shu tizim asta-sekin ishlashni boshlamoqda.

    Avval haydovchilik guvohnomasini olishda amaliy imtihon topshirilishida insonning o‘zi baho qo‘yar edi. Ya’ni o‘quvchi mashinani boshqarishiga qarab inson uni imtihondan o‘tgani yoki o‘tmaganini aniqlar edi. Endilikda esa inson aralashmaydi. Ya’ni imtihon topshirish uchun avtomashinalarga sezuvchi moslama (datchik) o‘rnatilmoqda. Moslama kompyuterdan nazoratga olinadi, birorta inson bu jarayonga aralashmaydi. Endilikda o‘qigan, mashg‘ulotlarni yaxshi o‘zlashtirgan fuqarogina bu imtihonlardan o‘tishi mumkin. Bu o‘z natijasini berish uchun ma’lum bir vaqt kerak. Hali barcha viloyatlarda imtihon oladigan markazlar ochiladi.

    Foto: “Daryo”

    Foto: “Daryo”

    “Kam pulga haydovchilarni tayyorlovchi avtomaktablar korrupsiyaga yo‘l qo‘yadi”

    O‘zbekiston bo‘yicha avtomaktablarda o‘quv dasturlari bir xil. Lekin avtomaktablarda o‘qitish narxi har xil. O‘zbekistonda avtomaktablarda o‘qish uchun eng yuqori narx — 3 million so‘m, eng arzoni 700-800 ming so‘m. Arzon avtomaktablarda korrupsion holatlar bor. Har bir o‘quvchiga dasturlar bo‘yicha yuklamalar berilgan. “B” toifa uchun 52 soat amaliy mashg‘ulot o‘tkazilsa, undan 6 soat yopiq maydonda bo‘ladi. Taxminiy, 42-43 soat amaliy mashg‘ulot o‘tkaziladi. Har bir soatda 15 kilometr masofa bosib o‘tilishi kerak. Bu degani bir o‘quvchi o‘qishi yakunlanganga qadar 650-680 kilometr masofa bosib o‘tadi.

    Deylik, bir guruhda 25 kishi o‘qiydi. Agarda o‘rtacha o‘qish narxini bir milliondan deb olsak, 25 million daromad bor. Shundan uchdan biri yoqilg‘iga chiqib ketadi. Qolgan pulni ikki yarim oyga bo‘lamiz. Shunda har bir insondan oyiga 300-400 ming so‘mdan avtomaktabga qoladi. Bu pulga esa avtomaktab o‘qituvchiga, avtomashina haydashni o‘rgatadigan instruktorga oylik beradi. Binoning ijara haqi va hokazo xarajatlar bor. Aslida, bir o‘quvchiga o‘rtacha 1,6 million so‘m sarflanadi. Shu o‘rinda savol tug‘iladi, maktablar kam pulga o‘quvchini o‘qitib, qayerdan foyda ko‘rmoqda? Albatta, korrupsiya. Korrupsion holatlarni aytaman: birinchidan, 25 nafar o‘quvchidan 4-5 nafar o‘qishga kelmaydigan o‘quvchi bo‘ladi. Ular avtomaktablar tilida “qizillar” yoki majoziy ma’noda “o‘liklar” deyiladi. Ular to‘lagan miqdoridan tashqari kelmagan har bir kuni uchun yana to‘lov qiladi. Avtomaktablar o‘quvchining kelmasligi uchun taxminan 2,5-3 million so‘m taklif qiladi.

    Keyingi daromad — bir o‘quvchi bir soatda 15 kilometr masofa bosishi kerak bo‘lsa, besh-olti kilometr masofa bosadi. Bu orqali avtomaktablar kamroq yonilg‘i sarflashadi. Bundan tashqari, ichki imtihon degan narsa bor. Agarda o‘quvchi ichki imtihondan o‘ta olmasa, yakuniy imtihonga bormaydi. O‘quvchi ichki imtihondan o‘tish uchun ham pul beradi. Agarda dasturda ko‘rsatilgandek o‘quv tizimi olib borilsa, avtomaktab foyda ko‘rishi uchun kamida 1,8 milliondan yuqori summa bilan o‘qitishi kerak.

    Foto: “Daryo”

    Foto: “Daryo”

    “ ‘Prava’si yo‘q fuqaro mashina haydab, YTH sodir etsa, mashina egasi ham jinoiy javobgarlikka tortiladi”

    Avtomaktablar o‘quvchilarni asosan amaliy mashg‘ulotlar vaqtida aldashadi. Masalan, avtomaktablar o‘quvchidan to‘lovni olgandan keyin amaliy mashg‘ulotlar uchun alohida to‘lovni aytishadi. Keyin o‘quvchiga u 15 kilometr masofa haydashi haqida ma’lumot berilmaydi. O‘quvchining o‘zi qancha masofa bosish kerakligini bilmaydi. Amaliy mashg‘ulotlardan so‘ng o‘quvchi mashg‘ulotda ishtirok etgani haqida imzo chekdirishadi. Instruktorlar esa o‘quvchi imzo chekkanidan keyin qancha kilometr yurgani haqida yozishadi. Yoki o‘quv jarayoni davomida umuman kilometr yozilmaydi, o‘qish tugagandan keyin instruktor o‘zi yozadi. Aslida, amaliyotda o‘quvchi 300 kilometr masofa bosgan bo‘lsa, oxirida instruktor 700 kilometr masofa bosdi, deb yozishi mumkin.

    Ko‘p holatlarda ko‘ramiz, haydovchilik guvohnomasi yo‘q insonlar qishloqlarda, mahallalarda mashina haydashni o‘rganadi. Aslida, haydovchilik guvohnomasi yo‘q fuqaro avtomashinani boshqarishi umuman mumkin emas. Fuqaro shunday holatda mashinani boshqarsa, bu borada ma’muriy javobgarlik bor. Avtomashinani boshqarishga topshirgan shaxsga ham, avtomashinani boshqargan shaxsga ham javobgarlik bor. Agarda haydovchilik guvohnomasi bo‘lmagan shaxs avtomashinani boshqarib, YTH sodir etsa, jinoiy javobgarlikka tortiladi. Hattoki ota o‘z o‘g‘liga avtomashina haydashni topshirgan bo‘lib, shu holat sodir bo‘lsa, ota ham jinoiy javobgarlikka tortiladi.

    Endilikda yangi tizimda o‘quvchilarning imtihondan o‘tganligiga qarab avtomaktabga baho beriladi, ya’ni uning faoliyatiga. Endi avtomaktablarni insonlar borib tekshirmaydi, o‘quvchilarning imtihondan o‘tganligi avtomaktabga baho beriladi va shu orqali reyting joriy qilinadi. Agarda men biror avtomaktabda o‘qimoqchi bo‘lsam, internetdan ularning reytingi va narxlarini ko‘rib, o‘zimga ma’qul kelganida o‘qishim mumkin bo‘ladi. Shu reytingga qarab avtomaktablar faoliyatini vaqtincha to‘xtatadi, litsenziyasi bekor qilinadi yoki umuman bu faoliyat bilan shug‘ullanmaydi. Bu orqali avtomaktab o‘z ta’lim sifatini yaxshilash uchun yaxshi pedagog qidiradi. Shuningdek, kelmay turib o‘qimoqchi bo‘lganlarni rad etadi, barcha o‘quvchilarning bilimini oshirishga intiladi.

    Avvallari nazariy imtihonlarda 10 ta savolga javob berish kerak edi, men o‘zim mutaxassis sifatida buni kam deb bilardim. Insonlarning hayotiga javobgar shaxs 10 ta savol bilan qutulmaslik kerak.

    Avvalroq O‘zbekistonda haydovchilikka o‘qitish va guvohnoma berish bo‘yicha yangi tizim yaratilishi, O‘zbekistonda qoidabuzar haydovchilar uchun jarima ballari tizimi joriy etilishi hamda O‘zbekistonning barcha viloyatlarida zamonaviy avtomaktab va imtihon markazlari tashkil etilishi haqida xabar berilgandi.

    16.02.2022, 11:56   Izoh (0)   22398
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    “Ahmoqlar uchun test”: Germaniyada yo‘l harakati qoidabuzarlariga qarshi qanday kurashiladi?

    14.02.2022, 12:42

    Avtomobil old oynasi muzlab qolganida uni qanday tozalash mumkin?

    12.02.2022, 14:50

    “Eski korrupsion tizimni xohlab ko‘r-ko‘rona qilinadigan tanqidlarga xolislik bilan munosabat bildirsangiz xursand bo‘lar edik” — IIV o‘rinbosari

    03.02.2022, 18:23

    “Endi puli yoki tanish-bilishi borlar emas, faqat bilimi borlargina rulga o‘tiradi. Biz bundan boshqasiga rozi emasmiz” — IIV o‘rinbosari

    03.02.2022, 15:22

    Xitoy 2021-yilda ilk bor 2 mln donadan ortiq avtomobil eksport qildi

    02.02.2022, 19:23

    O‘zbekistonda elektromobillarni quyosh stansiyasi yordamida quvvatlovchi qurilma yaratildi

    27.01.2022, 21:53
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Investitsiya nima va u insonlarga nima uchun kerak?


    Mikrokreditbank xalqaro moliya institutlari bilan muhim kelishuvlarga erishdi


    “O‘zbekinvest” EISK AJ va Slovakiyaning EXIMBANKA SR o‘rtasida hamkorlik to‘g‘risida bitim imzolandi


    InfinBank pul o‘tkazmalari geografiyasini kengaytirmoqda


    Uzbekistan Airways Seulga kunlik aviaqatnovlarni taklif qiladi


    Buxoro, G‘ijduvon, zindon, misvok va madrasa – 100 savolga 1 javob


    110% grant va xalqaro amaliyotlar: Central Asian University va AKFA Medline University Hospital rezidentura dasturiga qabul davom etmoqda


    TBC Bank va Bahodir Jalolov firibgarlarga qarshi jangga chiqdi 


    TENET: “Stellar Residence” apartamentlari 24 oygacha bosqichma-bosqich to‘lov bilan 


    Bekobodda "Biznesni rivojlantirish banki"ning  zamonaviy bank xizmatlari markazi ish boshladi


    InfinBLACK bilan qadimiy shaharlar bo‘ylab sayohatlar


    InfinBank Visa kartalari bilan endi WeChat Pay va Alipay orqali to‘lash mumkin


    Hyundai Tucson: 24 oyga bo‘lib to‘lash imkoniyati — qulay, tez, foydali


    Acıbadem shifoxonalar tarmog‘ida bolalarda saraton va qon kasalliklarida suyak iligi transplantatsiyasi


    Uzbekistan Airways bilan Kuala-Lumpur va Bangkokga sayohatni rejalashtiring

     

    Tavsiya etamiz

    Chelyabinskka qulagan meteorit — 540 kiloli osmon jismi qanday topilgan edi?

    19 iyun, 13:31

    Qariyb yarim asrlik mehnat yoxud Eron qanday qilib raketa derjavasiga aylandi?

    18 iyun, 20:05

    Raddiyaga raddiya: “Yuksalish” harakati va “O‘zsuvtaʼminot” AJ bir-birini yolg‘on maʼlumot tarqatishda ayblamoqda

    17 iyun, 00:10

    Eron–Isroil qarama-qarshiligi: urush bosqichma-bosqich qanday avj oldi?

    16 iyun, 14:38
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    “Ukraina tez orada yo‘q bo‘lib ketishi mumkin” — Ukraina parlamenti deputati

    Dunyo | 19 iyun, 20:15

    TBC Bank va Bahodir Jalolov firibgarlarga qarshi jangga chiqdi

    Reklama | 19 iyun, 19:30

    8,6 mlrd so‘mlik zarar: Xorazmda elektrdan noqonuniy foydalanayotgan korxona fosh bo‘ldi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 20:00

    Buxorodagi bog‘chada uch yoshli bola tok urishidan vafot etdi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 19:45

    “Xizmatlar taklif qilish, bu yerning tabiati va sharoitini chet ellarda keng targ‘ib etish kerak” — Shavkat Mirziyoyev

    O‘zbekiston | 19 iyun, 19:29

    Farg‘onada qaynuka pochchasini ketmon bilan o‘ldirdi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 19:20

    Toshkent davlat yuridik universiteti “THE Impact Ranking — 2025” xalqaro reytingida 100 pog‘ona yuqorilab, dunyo bo‘yicha 301-o‘rinni egalladi

    O‘zbekiston | 19 iyun, 18:00

    Abbosbek Fayzullayev Turkiya klubidan taklif oldi — insayder

    Sport | 19 iyun, 19:16

    Xonanda Shakira AQSHdagi migrantlarning og‘ir ahvoli haqida gapirdi

    Layfstayl | 19 iyun, 19:00
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.