“O‘zavtosanoat” kompaniyasi raisi Shavkat Umurzoqov “Gazeta.uz” nashriga bergan intervyusida UzAuto Motors yengil avtomobillar narxining oshirilishi haqida so‘z yuritib, “ishlab chiqaruvchining mashina tannarxini tushirish yuzasidan bergan va’dalarini bajarganligini” ta’kidladi.
Shavkat Umurzoqov o‘zi kompaniyada ish boshlaguniga qadar 2018-yil iyun oyida UzAuto Motors’ning qarzi qariyb 500 million AQSh dollariga yetgani, avtomobillarning ayrim modellari zararga ishlab chiqarilgani va har biridan qariyb 1000 dollar zarar ko‘rilganini qayd etgan.
“Qayerda eski narxlarni saqlab qolish imkoni bor bo‘lgan bo‘lsa biz ularni saqlab qoldik. Kompaniya shunchaki foyda ko‘rishni istaganida narxlar 3—20 foizga emas, balki 40 va undan ko‘proq foizga oshardi”, — deya yengil avtomobillarning narxi oshganiga munosabat bildirgan Umurzoqov.
Uning so‘zlariga ko‘ra, o‘tgan davr mobaynida avtomobillarning tannarxiga bir nechta faktorlar ta’sir ko‘rsatgan:
- 2017-yilda dollar kursining oshirilgani — Spark, Nexia va Cobalt tannarxlari 22,2 foizga, Lacetti va Damas esa —14,3 foizga qimmatga tushgan;
- Komplektatsiya detallarini transportirovka qilish tariflari 6,7 foizga oshgan;
- Kommunal xizmatlar uchun to‘lovlar 9,7 foizga oshgan va bu o‘zbek so‘mida hisoblaganda avtomobillar tannarxini 0,2 foizga qimmatlashtirgan;
- Komplektatsiya transportirovka uchun tariflar narxining 6,7 foizga oshgani so‘mga nisbatan olganda tannarxni 0,3 foizga oshirgan.
“2017—2018-yillarda kompaniya ayrim avtomobillar realizatsiyasini 3—17 foiz zarar hisobiga amalga oshirgan, qarz miqdori esa valyuta almashtirish kursidagi qariyb ikki baravar imtiyozga qaramay 500 million dollarni tashkil qilgan. O‘shanda narxlarni 7,7 foizga oshirib, 2018-yil avgust oyida tannarxni tushirish hisobiga o‘z xarajatlarini qoplashga o‘tib, harajatlarni optimizatsiya qilishga erishdik”, — deydi “O‘zavtosanoat” rahbari.
“Lacetti nima uchun 3 foizga qimmatlashdi? Chunki biz ushbu avtomobil narxini 2018-yilda oshirib bo‘lganmiz. Qolgan markalarning kattaroq foizga qimmatlashganining sababi esa o‘sha vaqtda ularning narxi oshirilmganida”, — dedi Umurzoqov.
Shavkat Umurzoqov kompaniyaning avtomobillar narxini tushirish bo‘yicha bergan va’dasini bajargani, dollarda ularning narxi kurs o‘zgarganidan keyin arzonroq bo‘lganligini qayd etgan.
Chakana savdo narxlari bozor kursiga qarab hisoblangan. 4-mart kuni UzAuto Motors Spark va Damas narxini 10—21 foizga, Nexia’ni 15−19,4 foizga, Cobalt’ni 10−14,7 foizga va Lacetti’ni 3 foizga oshirgan, biroq bu haqda 11-mart kuni e’lon qilgan. Bungacha ishlab chiqaruvchi avtomobillar narxlarini 2017-yilda (Spark, Nexia va Cobalt) hamda 2018-yil avgust oyida (Lacetti, Damas va Malibu) oshirgan.
Umurzoqov misol tariqasida o‘zbek so‘mining 2017-yil sentabrdagi devalvatsiyasidan keyin Cobalt (LT) narxi 83,9 million so‘m (10 752 AQSh dollari) bo‘lganini, 2018-yil avgust oyida avtomobilning narxi 84,2 million so‘m (10 722 AQSh dollar) deb belgilanganini aytgan. QQS imtiyozlari bekor bo‘lgach, 2019-yil oktabr oyida Cobalt yo‘l fondi mablag‘lari hisobiga 87,1 million so‘m (9 252 AQSh dollar) narxlangan. 4-martdan belgilangan narx 95,8 million so‘m (10 070 AQSh dollar) va 2017-yildagi narxdan 682 dollarga arzonroq, — deydi “O‘zavtosanoat” raisi.
Mavzuga doir: “O‘zavtosanoat” xorijiy avtomobillarga bojxona to‘lovlarini kamaytirishni taklif qildi
LS M/T komplektatsiyasidagi Spark narxi 2017-yil bilan taqqoslaganda 580 dollarga arzonroq, LT A/T esa 275 dollarga qimmatroq narxlangan. 2018-yil bilan taqqoslaganda Malibu’ning barcha komplektatsiyalardagi narxi 305 dollardan 5262 dollargacha arzonlashgan, Lacetti esa 1642−1868 dollarga arzonlashgan. Damas narxi 223−230 dollarga qimmatlashgan, Labo esa 495 dollarga arzonlashgan.
Mavzuga doir: Iste’molchilar huquqlarini himoya qilish federatsiyasi UzAutoMotors’ning avtomashinalar narxini oshirganini keskin qoraladi
Shuningdek, “O‘zavtosanoat” rahbari Chevrolet’ning boshqa xorij davlatlarida ishlab chiqariladigan modellarini O‘zbekistondagi mashinalar bilan taqqosladi. Uning so‘zlariga ko‘ra, Spark Meksikada 11—14 ming dollar, O‘zbekistonda esa — 7—9 ming dollar, Braziliyada Cobalt — 15—16 ming dollar O‘zbekistonda — 10—12 ming dollar, Nexia 3 Misrda taxminan 12 ming dollar atrofida, O‘zbekistonda esa — 9—11 ming dollarga sotilmoqda.
Shavkat Umurzoqov kompaniya kadrlar siyosatidagi o‘zgarishlar haqida ham gapirdi. Xususan, sohaga xorijlik mutaxassislar jalb qilingani, savdo tizimida korrupsiyaga qarshi kurashilgani, avtomobillarni yetkazib berish muddatlari qisqargani, ishlab chiqarish hajmining oshganini alohida ta’kidlagan.
Mavzuga doir:
- Monopoliyaga qarshi kurash qo‘mitasi UzAuto Motors AJ yengil avtomobillar narxlarini oshirgani yuzasidan bayonot berdi
- Davlat soliq qo‘mitasi mashinalar narxi oshishiga QQS ta’sir qilganini inkor qildi
- UzAuto’ning yangi narxlari adolatlimi? Korxona o‘zi bilganicha narx belgilashga haqlimi? Mutaxassis bu savollarga javob berdi
Izoh (0)