• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12904.51
    • RUB161.99
    • EUR14575.64
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +25°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    O‘zbekiston Iqtisodiyot

    Utilizatsiya monopoliya uchun yangi bahonami?

    Kuni kecha Vazirlar Mahkamasining “Elektrodvigatelga ega bo‘lgan transport vositalari akkumulyator batareyalarini utilizatsiya qilish infratuzilmasini tashkil etish ishlarini moliyalashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. Ushbu qaror ijtimoiy tarmoqlarda ko‘plab muhokamalarga sabab bo‘ldi. “Daryo” bu mavzu atrofida iqtisodchi Valijon To‘raqulov va bloger hamda jamoatchilik faoli Umid Gafurov bilan suhbatlashdi.

    Vazirlar Mahkamasining qaroriga muvofiq, joriy yilning 1-may sanasidan boshlab ishlab chiqarilgan muddatidan boshlab 3 yildan ortiq bo‘lmagan elektromobillar uchun BHMning 120 baravari (45 mln so‘m), ishlab chiqarilgan muddati 3 yildan ortiq bo‘lgan elektromobillar uchun BHMning 210 baravari (78 mln 750 ming so‘m) utilizatsiya yig‘imi undiriladi.

    “Daryo” bilan suhbatda iqtisodchi Valijon To‘raqulov utilizatsiya uchun belgilangan narx juda qimmat ekanligini, Yevropa mamlakatlarida utilizatsiya narxi – 200-300 AQSH dollari atrofida bo‘lishini, qolaversa, chiqarilgan qaror teskari effekt berib, havoning yanada zaharlanishiga olib kelishini aytib o‘tdi.

    “Utilizatsiya – ekologiya uchun soliq. Bu juda ko‘p davlatlarda mavjud. Biroq Yevropa davlatlarida utilizatsiya uchun belgilangan narx – 200-300 AQSH dollar atrofida. Lekin O‘zbekistonda belgilangan narx – 7 ming dollarga bormoqda. Bu juda katta mablag‘! Vaholanki, bizni iqtisodiy rivojlanishimiz xorijiy davlatlardan ancha past.

    Qolaversa, Yevropa davlatlarida elektromobillar uchun hukumat subsidiya ajratadi. Agar siz elektromobil olmoqchi bo‘lsangiz Germaniya – 9 ming yevro, Fransiya – 6 ming yevro, Italiya esa 3 ming yevrogacha subsidiya beradi. Bizda buning aksi bo‘lmoqda.

    Bu qaror teskari effekt berishi mumkin. Chunki narx oshganini ko‘rgan odamlar elektromobil olmasdan, yana havoni ifloslantiruvchi avtomobillarni xarid qilishni boshlaydi. Qarabsizki, o‘zi shundoq ham zaharlangan havo bundan ham yomonlashadi!

    Utilizatsiya yig‘imi ekologiyani asrash uchun tatbiq etilmoqdami yoki monopolchilarni qo‘llab-quvvatlash uchun? Bu qaror bilan elektromobillarga hujum qilinmoqda. Chunki xalqimiz ko‘proq Xitoyda ishlab chiqarilgan, ancha qulay elektromobillarni sotib olib, minishni boshladi. Yaʼni xalqimizda komfort avtomobil minishga umid paydo bo‘lgan edi. Lekin joriy yilning 1-may sanasidan bu umid olib qo‘yilmoqda”, deya taʼkidladi u.

    Iqtisodchi Valijon To‘raqulov
    Foto: “Daryo”

    Bloger hamda jamoatchilik faoli Umid Gafurov qarorda kelajakda elektromobillarni kim, qayerda va qanday tartibda utilizatsiya qilishi yozilmaganiga e’tibor qaratdi.

    “Meni bu masalada bir necha savollarim bor. Utilizatsiya uchun yig‘imi undirilsa, keyinchalik elektromobillarni kim, qayerda va qanday tartibda utilizatsiya qiladi? Xorijiy davlatlarda utilizatsiya masalasi ishlab chiqaruvchining bo‘yniga yuklatilgan. Lekin utilizatsiya narxi bu darajada katta emas.

    UzAuto Motors 2020-yildan to bugungi kungacha 1 million 600 mingta avtomobil ishlab chiqargan ekan. Jismoniy shaxslar tomonidan esa 230 mingga yaqin avtomobil xorijdan O‘zbekistonga olib kirilgan. Lekin UzAuto ishlab chiqargan har bir avtomobili uchun utilizatsiya yig‘imini to‘lamaydi. Vaholanki, UzAuto O‘zbekiston bozorida eng ko‘p sotiladigan avtomobillarni ishlab chiqaradi.

    Utilizatsiya uchun bu darajada katta narx belgilashni qanday tushunish mumkin? Yoki UzAuto Motors to‘lashi kerak bo‘lgan utilizatsiya uchun yig‘imni, shu orqali sekingina import qilinayotgan elektromobillar bo‘yniga ilib qo‘yilmoqdami? Chunki bitta avtomobilning utilizatsiya yig‘imi 7 ming dollar bo‘lishi mumkin emas”, dedi u.

    Bloger va jamoatchilik faoli Umid Gafurov
    Foto: “Daryo”

    Valijon To‘raqulov bunday holatda O‘zbekiston Jahon savdo tashkiloti (JST)ga aʼzo bo‘la olmasligini, tashkilot O‘zbekiston hukumatidan nima uchun utilizatsiya yig‘imini bu darajada oshirib yuborganini so‘rashini taʼkidladi.

    “2012-yilda Rossiya JSTga aʼzo bo‘lganidan keyin, import qilinayotgan avtomobillar uchun utilizatsiya narxini qimmat qilib qo‘ygan. Shunda Yevropa mamlakatlari va Yaponiya Rossiyani xalqaro sudga bergan edi. Yaʼni Rossiya bir vaqtlar biz qilgan ishni amalga oshirgan.

    Lekin O‘zbekiston hozirgi holatida tashkilotga aʼzo bo‘la olmaymiz. Boisi bizda adolat bo‘lmayapti. Vaholanki, Jahon savdo tashkilotining asosiy tamoyili – adolat. Tashkilot bu stavkani shunchaki qabul qilmaydi. U bunga asos so‘raydi. Yaʼni hukumat nega utilizatsiya yig‘imini 7 ming dollarga yaqin qilib belgilaganini asoslab berishi kerak. Agar qaror asoslab berilmasa, tashkilot bunday qaror chiqargan davlatni o‘ziga qabul qilmaydi. Chunki bu proteksionizm boshqacharoq ko‘rinishi.

    2026-yilning may oyida Marokashda JSTning vazirlar uchrashuvi bo‘ladi. O‘zbekiston katta ehtimol bilan shu uchrashuvda o‘zini tashkilotga aʼzo bo‘lganini eʼlon qiladi. Bu degani – 2025-yilning oxiriga borib, joriy qilingan utilizatsiya masalasi ko‘tariladi. Yaʼni JSTga aʼzo mamlakatlar O‘zbekistondan utilizatsiya yig‘imini olib tashlashni talab qiladi”, tushuntirdi Valijon To‘raqulov.

    Foto: “Daryo” / Madina Nurman 

    Umid Gafurov elektromobillarga utilizatsiya yig‘imidan tashqari yana qo‘shimcha soliqlar kutib turganini bildirdi.

    “Hozir Xitoy bozorida elektromobillarning narxi keskin tushib bormoqda. Hukumat go‘yoki cho‘kayotgan odamdek, xasga tarmashmoqda. Utilizatsiya yig‘imidan tashqari yana qandaydir cheklovlar kutib turibdi. Boshida odamlarni rasmiy dilerdan olishga undab ko‘rishdi. Keyin norasmiy dillardan olingan elektromobillar uchun sertifikat joriy qilindi.

    Tasavvur qilib ko‘ring, Germaniya, Yaponiya va Xitoy olimlari tomonidan ishlab chiqarilgan elektromobillarni bizning injenerlar tekshiradi. Ular elektromobilni nimasini tekshiradi? Lekin bu bilan elektromobillar oqimini kamaytira olishmadi. Shundan so‘ng utilizatsiyani joriy qilishdi. Biroq bu o‘ta kulgili yechim. Xo‘sh, bundan keyin yana qanday yig‘im undiriladi? Balki, ranglar uchun soliq joriy qilarmiz”, deb aytdi u.

    Shuningdek, Umid Gafurov 2020-yildan beri joriy etilgan O‘zbekistonga import qilinayotgan ichki yonuv dvigatelli avtomobillardan undirilayotgan utilizatsiya yig‘imidan jamlangan mablag‘lar nimaga sarflangani ochiq qolayotganiga eʼtibor qaratdi.

    “Utilizatsiya uchun yig‘im 7 ming dollar etib belgilandi. Lekin hukumat nima uchun 7 ming dollar qilib belgilaganini tushuntirib berishi kerak. Shungachaki biz pullar nimaga, qaysi maqsadda sarflanayotganini bilmoqchimiz. 

    Men taxminan 2020-yildan beri joriy etilgan O‘zbekistonga import qilinayotgan ichki yonuv dvigatelli avtomobillardan undirilgan utilizatsiya yig‘imidan qancha mablag‘ yig‘ilganini hisoblab ko‘rdim. 5 yil davomida taxminim bo‘yicha 160-200 million dollar yig‘ilgan. Xo‘sh, bu pullarning taqdiri nima bo‘ldi? Misol uchun, shuncha pulga bemalol poligon qilish mumkin edi. Faqat yig‘ilayotgan pullar qayerga sarflanayotganini ochiqlansin. Boshqa muammo yo‘q”, dedi suhbat oxirida bloger.

    Maʼlumot o‘rnida, O‘zbekiston 2024-yilda xorijdan qiymati 224,8 mln dollarga teng bo‘lgan 24 095 ta elektromobil import qilgan. Eng ko‘p elektromobil import qilgan davlatlar reytingida esa Xitoy peshqadam — 23 982 ta. Keyingi o‘rinda esa Qozog‘iston — 51 ta. Bundan tashqari, Gonkongdan 17 ta, Germaniyadan 15 ta, BAAdan 13 ta va AQSHdan 10 tadan elektromobillar olib kelingan.

    8 fevral, 18:10   Izoh (0)   9549
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email
    #Elektromobil#utilizatsiya#iqtisod#import#Jahon savdo tashkiloti#monopoliya
    Sardor Ali Nurmatov

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    TBC Uzbekistan o‘zining sun’iy intellektga asoslangan yechimlari orqali samaradorlikni oshirib, o‘sish sur’atlarini tezlashtirmoqda 


    Eng chuqur g‘or, eng baland ko‘prik va eng sirli maskan – Namanganga boramiz


    Jamg‘armalar bilan qanday ishlash zarur: bank omonatlari, aksiyalar yoki investitsion paketlar? (davomi)


    Ilg‘or qurilish texnologiyalari asosida qad rostlayotgan Quyi Chotqol GES


    ANORBANK Xususiy sektorni rivojlantirish bo‘yicha Islom korporatsiyasi bilan 10 million AQSH dollariga teng kelishuv imzoladi


    Kapitalbank xodimlarining raqamli ko‘nikmalarini rivojlantirmoqda 


    Tarmoqda bolalar xavfsizligi : Octobankdan maslahatlar


    AKFA Medline University Hospital AHA rasmiy o‘quv markazi maqomini qo‘lga kiritdi


    Mobiuz IQAir havo sifati datchigini o‘rnatdi


    Huawei O‘zbekistondagi “Tech Carnival”da Intellektual dunyo rivojini jadallashtirmoqda


    Oqtepa Lavashdan “Kulgili narxlar”: sevimli taomlar — har bir pozitsiya 10 mingdan 20 ming so‘mgacha bo‘lgan maxsus narxlarda


    ZTE korxonasi GSMA M360 Yevrosiyo forumida suniy intellekt raqamli iqtisodiyot rivojiga qo'shayotgan hissasi haqida ma’lumot berdi


    Huawei Cloud TechWave Summit 2025: Yaqin Sharq va Markaziy Osiyoda muvaffaqiyatni oshirish uchun intellektuallikni tezlashtirish 


    Centrum Air Istanbul va O‘zbekistonning uch shahri o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri reyslarni yo‘lga qo‘ymoqda


    APEX BANK Toshkentda Bosh ofis va Markaziy sotuv ofisini ochdi

     

    Tavsiya etamiz

    Ayol ovchilardan ilg‘or samolyotlarga qadar — Ukraina rus Shahed’larini qanday ovlaydi?

    19 may, 20:10

    “Lend-Liz” yordami sovg‘a bo‘lmagan — Britaniya ikkinchi jahon urushida berilgan yordamni qanday qaytargan edi?

    19 may, 15:00

    “Yovuzlik imperiyasi zaminimizga hech qachon qaytmasligi uchun” — jamoatchilik o‘roq-bolg‘ali qizil bayroq va qora-olovrang lentani taqiqlashni so‘ramoqda

    13 may, 22:22

    Ular doim dunyoda eng yaxshilaridan bo‘lgan — pokistonlik harbiy uchuvchilar haqida

    12 may, 21:30
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Toshkentda daraxt bosib qolgan fuqaro vafot etdi

    O‘zbekiston | 24 may, 23:21

    Superliga. “Buxoro” mehmonda “So‘g‘diyona” bilan durang o‘ynadi

    Sport | 24 may, 23:08

    Toshkent va Andijondagi oshxona hamda xonadonda yong‘in sodir bo‘ldi (video)

    O‘zbekiston | 24 may, 22:40

    Namangan hokimi 100 yilligi nishonlanayotgan maktabdagi “So‘nggi qo‘ng‘iroq” tadbirida ishtirok etdi

    O‘zbekiston | 24 may, 22:00

    Quyoshdan himoyalovchi kremlardan foydalanishda tez-tez uchraydigan xatolik aniqlandi

    Layfstayl | 24 may, 21:40

    Samarqand 2025-yili Islom dunyosining madaniyat poytaxtiga aylanadi

    O‘zbekiston | 24 may, 21:25

    Superliga. “Neftchi” o‘z maydonida bir kishi kam bo‘lib qolgan “Sho‘rtan”ni tor-mor etdi

    Sport | 24 may, 21:21
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.