Bundan 50 yil oldin, 1970-yili 19-aprelga o‘tar kechasi Tolyatti avtomobil zavodida Sobiq Ittifoq davrining eng mashhur avtomobillaridan birini ishlab chiqarish yo‘lga qo‘yilgan edi. “Kopeyka”ning birinchi avlodlari 1970-yildan 1988-yilga qadar ishlab chiqarilgan: bu davr oralig‘ida modelning 4,8 million ortiq nusxasi sotilgan. “VAZ-2101” o‘z tarixi davomida o‘n martadan ortiq modifikatsiyaga uchragan bo‘lib, versiyalari orasida maxsus xizmat, poyga modellar, shuningdek, eksport nusxalari o‘rin olgan. Motor ushbu modelning yubileyi munosabati bilan “VAZ-2101”ga oid ma’lumotlarni to‘plab taqdim etdi.

Foto: Motor

1966-yilning 16-avgust kuni Moskvada ilmiy-texnik hamkorlik doirasida yengil avtomobillarni yig‘ish bo‘yicha Italiyaning Fiat kompaniyasi hamda Sovet Tashqi savdo vazirligi o‘rtasida bitim imzolangan.

Foto: Motor

Mazkur bitim doirasida SSSR hududidagi avtomobil zavodlarida ishlab chiqariladigan modellar ham kelishib olingan. Unga ko‘ra, sedan (“VAZ-2101”) va universal (“VAZ-2101”) kuzovli “norma” modellari, shuningdek, “lyuks sinfiga oid mashina” — “VAZ-2103” ishlab chiqariladigan bo‘lgan.

Foto: Motor

“VAZ-2101”ning dastlabki partiyasidagi to‘rtta qizil va ikkita ko‘k avtomobillar 1970-yilning 22-aprel kuni konveyrdan chiqqan. Aynan ushbu kunda V.I.Leninning yuz yillik yubileyi nishonlangan. Model Fiat-124 asosida yaratilgan bo‘lib, avvaliga to‘liq Italiyadan keltirilgan tarkibiy qismlardan yig‘ilgan.

Foto: Motor

Shunga qaramay, “VAZ-2101” texnik jihatdan xorij avtomobilining nusxasi bo‘lmagan. Bazaviy modelga jami 800 dan ortiq o‘zgartirish kiritilgan. Sovet muhandislari tomonidan sinovdan o‘tkazilgan Fiat, ittifoq yo‘llariga bardosh bera olmasligini ko‘rsatgan.

Foto: Motor

Xususan, mashina SSSRning iqlimi va yo‘llariga moslangan bo‘lib, yangi dvigateli bilan farq qilgan. Bundan tashqari, mufta qismi kuchaytirilgan, orqa disk tormozlari “barabanlar”ga almashtirilgan.

Foto: Motor

“Jiguli” nomi 1968-yili “Rulda” jurnali tomonidan e’lon qilingan tanlov natijasida paydo bo‘lgan. Nashriyotga jami 55 mingga yaqin avtomobil nomlari yuborilgan bo‘lib, ekspertlar komissiyasi ular orasidan 1812 tasini tanlab olgan. “VAZ-2101” nomi “Binafsha”, “Qirg‘iy” yoki “Orzu” deb ham atalishi mumkin edi.

Foto: Motor

Oxir-oqibatda Tolyatti yaqinidagi tog‘ tizmasi sharafiga qo‘yilgan “Jiguli” nomi g‘olib chiqqan. “Kopeyka” nomini esa avtomobil 1990-yillar oxirida, model nomerining oxiridagi bir raqami sabab olgan.

Foto: Motor

1971-yildan boshlab konveyrdan “VAZ-2102” chiqa boshlagan. Dizayni jihatidan Fiat kabi bo‘lsa-da, model asosini modenizatsiyalashgan “kopeyka” tashkil etgan.

Foto: Motor

“Lyuks” “VAZ-2103” 77 ot kuchiga ega 1,5 litrli dvigatel bilan jihozlangan bo‘lib, mashina 100 km/soat tezlikka 15 soniyada chiqa olgan.

Foto: Motor

1973-yil 18-oktabrda SSSR Davlat standarti qo‘mitasi “VAZ-2101”ga Davlat sifat belgisini topshirgan. “Jiguli” ushbu mukofotga sazovor bo‘lgan ilk sovet avtomobili hisoblanadi.

Foto: Motor

Koronavirus pandemiyasi sabab “AvtoVAZ” “VAZ-2101”ning yubileyiga bag‘ishlangan tadbirlarni bekor qildi. Xususan, Rossiya prezidenti Vladimir Putinning “Kopeyka” muzeyi ochilishiga tashrifi ham qoldirilgan.

Foto: Motor

Foto: Motor

Foto: Motor