• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12880.35
    • RUB156.68
    • EUR14535.47
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +21°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Kitob Ta’lim

    Muntazam dars qoldiradigan o‘quvchilar: yangi mavzularni o‘zlashtirishi uchun ularga qanday yordam berish kerak?

    Kuz va qish faslida shamollash, tumov va boshqa mavsumiy kasalliklar avj olib, o‘quvchilarning dars qoldirishi ko‘payadi. Odatda tuzalib darsga chiqishganda esa qoldirilgan darslar tufayli ular yangi mavzularni tushunishga qiynalishadi. Afsuski, bunday o‘quvchilarga qanday ko‘maklashish, muammolariga qanday yechim topish masalasi o‘zbek OAVda yoritilmagan.

    Edutopia nashri eksperti, Modern Classrooms Project loyihasi hammuallifi Robert Barnett o‘z tajribasi misolida boshdan kechirganlarini ajoyib tarzda hikoya qiladi. Sobiq o‘qituvchining qisqa muddat ichida samara bergan metodlari o‘zbekistonlik pedagoglar uchun foydadan xoli bo‘lmaydi.

    Foto: Freepik

    O‘quvchilarning 25 foizidan ko‘prog‘i “muntazam ravishda dars qoldiruvchi”

    Ertaga yoki yaqin kunlarda bir nechta darslaringizda qatnashmagan o‘quvchingiz maktabga qaytadi. Keling bu yosh o‘quvchini Troy deb ataylik.

    Sinfga qaytish Troy uchun qiyin bo‘ladi. U muhim darslarni o‘tkazib yubordi, shuning uchun u o‘zini sinfda begonadek his qiladi. Barcha fanlarda mavzular bir-biriga bog‘liq bo‘lganligi sababli Troy dushanba kungi darsni qoldirgan bo‘lsa, seshanba kungi darsni tushunishi qiyin bo‘ladi. Aslida, agar dushanba kungi dars o‘rganishga arziydigan bo‘lgan bo‘lsa, keyingi kungi mavzuni tushuna olmasligi tabiiy.

    Foto: Ivan Dudka / Alamy

    Troyning qaytishi uning o‘qituvchisi uchun ham tashvishli, chunki u bir vaqtning o‘zida Troyni qoldirilgan darslardan xabardor qilishi va boshqa o‘quvchilarga yangi mavzuni tushuntirishi kerak. Agar o‘qituvchi dushanba kungi darsni qayta o‘tish uchun vaqt sarflasa, darsda qatnashgan o‘quvchilar yangi mavzuni o‘zlashtira olmaydi. Boshqa tomondan, agar o‘qituvchi seshanba kungi darsni davom ettirsa, Troy uchun bu dars samarasiz bo‘ladi.

    Troyning sinfdoshlari ham, uning kelishi ularning rivojlanishini sekinlashtirishi mumkinligini tushunib, stressga tushishi mumkin. Ularning vaqti qadrli va ular allaqachon o‘rgangan mavzularni qayta o‘tishni xohlamaydi.

    Shunday qilib, bu holat hech kim uchun foydali emas. Ammo bunday vaziyat tobora keng tarqalmoqda. Masalan, 2023-yilda Amerikadagi o‘quvchilarning 25 foizidan ko‘prog‘i “muntazam ravishda dars qoldiruvchi” deb topilgan.

    O‘qituvchilar sinfda bor o‘quvchilarga qanday dars o‘tishni o‘rganayotgan, maktab rahbarlari esa davomadni oshirish strategiyalarini amaliyotga tatbiq etayotgangan bir paytda pedagoglar ahamiyati jihatidan boshqa masalalardan kam bo‘lmagan muammo bo‘yicha yetarlicha yo‘l-yo‘riq olmaydi: doimiy ravishda dars qoldiruvchi o‘quvchilar sinfga qaytganda, ularga qanday yordam berish kerak? 

    Ma’lum bo‘lishicha, bu savolga javob topish har bir o‘quvchining muvaffaqiyatiga yordam beradi.

    Foto: Freepik

    E’tiborsiz qoladigan muammo haqida

    Men bu muammoga shaxsiy tajribamda duch kelganman. Kolumbiya okrugi jamoat maktablarida o‘qituvchilik qilgan birinchi yilimda men ro‘yxatda 21 o‘quvchi bo‘lgan birinchi darsni o‘tkazgan edim — ko‘pincha dars tugaguncha ishtirok etgan o‘quvchilar soni ro‘yxatdagidan 10 taga kam bo‘lardi.

    Bir narsa tezda aniq bo‘ldi: har kuni faqat bir darsni doskada tushuntirish va o‘sha kuni darsda ishtirok etgan boshqa o‘quvchilarga taqdim etish metodi ishlamaydi. Yangi mavzu o‘tilsa, eski darsni o‘tkazib yuborgan o‘quvchilar chalg‘ishdi, o‘tgan dars mavzusi qaytarilsa unda qatnashgan o‘quvchilarning hafsalasi pir bo‘lardi. Bu bizning hammamizni bezovta qiladigan holatga aylandi.

    Men sinab ko‘rgan an’anaviy yechimlar — o‘quvchilarga darslarimda qayd etgan ma’lumotlarni qog’ozga tushirib berish, o‘quvchilarga o‘tkazib yuborgan darslarini to‘ldirish uchun beriladigan topshiriqlar yoki materiallar to‘plami, o‘quvchilarni darsdan so‘ng o‘zlashtirish uchun olib qolish metodlari ish bermadi. O‘quvchilar qog‘ozdan yoki qo‘shimcha topshiriqlardan mavzuni o‘rganishlari juda qiyin (shuning uchun ular maktabga kelishadi) va har kuni darsdan keyin qolish uchun mening vaqtim yo‘q edi. Bundan tashqari, o‘quvchilarimni maktabga kelishlarini qiyinlashtirayotgan bir qator omillar mavjud edi. Oila yoki ish mas’uliyati, uzoq yo‘lga qatnash, sog‘liq yoki boshqa muammolar ularni darslarga qatnashishlarini qiyinlashtirardi.

    Foto: Freepik

    Doimiy ravishda qatnashmaydigan o‘quvchilarga yordam berishga yaxshiroq yondashuv

    Menga Troy kabi o‘quvchilarga yordam berish yo‘li o‘rgatilmagandi. Shuning uchun, men o‘zim bir yo‘l topdim. Aslida, men buning uchun uchta oddiy narsani qildim.

    1. Men o‘z darslarimni raqamli formatga o‘tkazdim. Har kuni darsda bo‘lgan o‘quvchilarga jonli ravishda kontentni tushuntirish o‘rniga, men ushbu mavzuga bog‘liq qisqa video topdim yoki o‘zim tayyorladim. Troy kabi o‘quvchilar bu videolarni uyda yoki sinfda tomosha qilishi va zarurat bo‘lsa, qayta ko‘rishlari mumkin bo‘ldi. Shunday qilib, men sinfda o‘quvchilarimning savollariga javob berish, ularni rag‘batlantirish va o‘rganish davomida o‘quvchilarim bilan iliq munosabatlar o‘rnatish uchun vaqt sarfladim.

    2. Men o‘quvchilarga o‘z o‘rganish tezligini belgilash imkonini berdim. Ba’zi o‘quvchilar tez o‘rgandi. Men ularni sekinlashtirmadim. Boshqa o‘quvchilarning o‘rganishi uchun ko‘proq vaqt talab qilinardi va men bunga imkoniyat yaratmoqchi edim. Shuning uchun, men aniq rejalar belgiladim (Masalan, “juma kunigacha uchta darsni tugatish”) va o‘quvchilarga bu maqsadlarga o‘zlarining tezligida erishish imkonini berdim. Shuningdek, men darslarni erta tugatgan o‘quvchilar uchun bilimini boyituvchi qo‘shimcha mashg‘ulotlarni rejalashtirdim va ortda qolayotgan o‘quvchilarni qo‘llab-quvvatlash uchun kichik guruhlarda mini-darslar tashkil qildim. Shunday qilib, har bir o‘quvchi o‘rganish uchun zarur vaqtga ega bo‘ldi va har bir o‘quvchi har kuni o‘z darajasiga mos ravishda qiyinchilikka duch kelib, kerakli qo‘llab-quvvatlashni oldi.

    Foto: Freepik

    3. Men mukammallikni talab qildim. Nihoyat, mening maqsadim barcha o‘quvchilarim materiallarimni tushunishga yordam berish edi. Agar Troy 1-darsni tushunmagan bo‘lsa, unga 2-darsni o‘rganishga harakat qilishi mantiqiy emasdi.

    Shuning uchun, men o‘quvchilarga o‘zlashtirishlarini tekshirishni talab qildim. Ularni qisqa, ayni vaqtda o‘quv maqsadlarimga mos keladigan holda baholadim. Men ulardan keyingi mavzuga o‘tishdan oldin o‘zlarining tushunganlarini namoyish etishni talab qildim. Agar o‘quvchilar birinchi marta imtihonda yetarlicha o‘zlashtira olmasa, keyingi darsga to‘liq tayyor bo‘lishi uchun men ulardan mavzuni qayta o‘zlashtirishni so‘radim.

    Foto: Swirl

    Bu yondashuv hamma o‘rganuvchiga qo‘l keladi

    Ushbu yondashuv Troyga ish berdi. Unda darsda ishtirok etib, qoldirgan joyidan davom etish imkoni paydo bo‘ldi. Agar xohlasa, sinfdan tashqarida ham o‘zlashtirishni davom ettirishi mumkin edi. Endi u o‘zini sinfda noqulay his qilmasdi.

    Bu yondashuv men uchun ham samarali bo‘ldi. Troy kabi o‘quvchilar kelganida endi men stressni his qilmasdim va sinfda o‘quvchilarim bilan o‘tirib, ular bilan yaxshiroq tanishish uchun vaqt sarflardim. Men o‘zimni an‘anaviy o‘qituvchi emas, balki shaxsiy murabbiy, qo‘llab-quvvatlovchi mentor sifatida his qildim va bu jarayon juda qiziqarli edi!

    Ushbu yondashuv sinfimdagi qolgan o‘quvchilar uchun ham ham samarali bo‘ldi. Faqat Troy kabi o‘quvchilar emas, balki har bir o‘quvchi darsda unga ko‘proq vaqt ajratilganini his qildi. Mening ilg‘or o‘quvchilarim tez rivojlanib ketishdi, shu bilan birga ko‘proq vaqt va qo‘llovga muhtoj bo‘lgan o‘quvchilar ham yetarli yordamni oldi. Mening ta'lim berish yondashuvim yo‘lni qisqa qiluvchi ko‘prik kabi edi: Troyga yordam bergan strategiyalar har bir o‘quvchiga o‘z imkoniyatlariga erishishga yordam berdi.

    Foto: Swivl

    Eng muhimi, men “Modern Classroom instructional model” deb ataydigan bu yondashuv siz uchun ham ishlaydi. Ertaga yoki keyingi kuni dunyo bo‘ylab minglab o‘qituvchilar bu yondashuvni qo‘llab, Troy kabi o‘quvchilar va ularning barcha sinfdoshlari haqiqatan ham o‘rgana olishiga ishonch hosil qiladi.

    Bu yondashuv har bir o‘quvchining ehtiyojlarini qondiradi va u sizning zaruriyatingizni ham qondirishi mumkin. Men Troy uchun va o‘zingiz uchun sizni mening uchta oddiy qadamimni sinab ko‘rishga chaqiraman.

    21.11.2024, 14:30   Izoh (0)   13849
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email
    #ta’lim#maktablar#dars qoldirish
    Erkin G‘aybullayev

     

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    E’tirof: “Kundalik” metodisti ta’lim tizimidagi bo‘lajak o‘zgarishlar haqida

    14.11.2019, 12:00

    “Farzandimga bo‘lgan haqqim va haddim maxsus tashkilotlarnikidan ham ojiz ekan. Lekin shunday tashkilotlar kerak”. Chet eldagi o‘zbek oilalardan hikoyalar

    01.06.2021, 12:55

    Prezident o‘qituvchi va murabbiylarga tabrik yo‘lladi 

    30.09.2024, 20:54

    Shavkat Mirziyoyev OKMK Muhandislik maktabini borib ko‘rdi

    15.10.2024, 13:53

    Golden House "Assalom Do‘stlik" sotuv ofisining ochilishiga taklif qiladi: mehmonlar uchun maxsus shartlar va sovg‘alar! 

    31.10.2024, 16:30

    Shavkat Mirziyoyev: “Mening eng katta tashvishim, maqsadim — yoshlar tarbiyasi” 

    31.10.2024, 20:53

    Medvedev rus tilini bilmagan migrant bolalarni maktabga olmaslikka chaqirdi

    01.11.2024, 15:41

    Golden House Assalom Jomiy sotuv ofisining ochilishiga taklif qiladi!

    07.11.2024, 16:30

    Shavkat Mirziyoyev YTTB va Islom taraqqiyot banki rahbarlari bilan uchrashuv o‘tkazdi

    12.11.2024, 20:44

    “Oq oltin” kulfati. O‘zbekiston nega paxta qulligiga mahkum etilgan edi? Tarix, sabablar va oqibatlar haqida

    13.11.2024, 08:00

    Radarsiz yo‘llar, kamerasiz chorrahalar, arzon benzin va signal chalmaydigan haydovchilar. Kuala Lumpurda bir kun

    19.11.2024, 07:00

    Dubayga oilaviy tashrif buyurish uchun 10 ta eng yaxshi maskan!

    20.11.2024, 12:07

    Kapitalbank bilan biznes: tadbirkor ayollarning muvaffaqiyatlari tarixi

    19.11.2024, 12:00

    Tianjinga sayohat: Birinchi “Yinghua O‘zbekiston-Xitoy do‘stlik sinfi”muvaffaqiyatli o‘tkazildi

    20.11.2024, 20:59

    Urush tufayli Ukrainada qancha tinch aholi o‘lgani ma’lum qilindi

    19.11.2024, 15:55

    O‘quvchilar o‘rtasida kibersport, dron va robototexnika, kelajak o‘yinlari bo‘yicha tanlovlar o‘tkaziladi

    19.11.2024, 19:08

    Jizzaxda o‘qituvchi o‘quvchining qo‘liga ruchka sanchib jazolagani aytilmoqda 

    19.11.2024, 21:50

    Prezidentning Senat birinchi majlisidagi nutqi, Andijondagi Bobur haykalining ko‘chirilishi, Namangan va Buxoroda is gazidan besh kishining vafot etishi: 19-noyabr...

    19.11.2024, 22:50

    “Hazillarimdan ta’sirlangan muxlisimiz ajrashish fikridan qaytibdi”. Avaz Oxun yangi konsertida oila mavzusida ko‘p gapirganiga izoh berdi (video) 

    19.11.2024, 22:40

    G‘azoda 2023-yil oktyabr oyidan buyon 17 mingdan ortiq bola halok bo‘lgani xabar qilindi 

    19.11.2024, 23:30

    Ukraina mudofaa va xavfsizlikka rekord miqdorda pul ajratdi

    20.11.2024, 11:10

    O‘zbekistonda 2025-yil “Atrof-muhitni asrash va yashil iqtisodiyot yili” bo‘ladi

    20.11.2024, 14:03

    Muzlatilgan millionlar: Shveysariyada Gulnora Karimova noqonuniy orttirgan mablag‘lar taqdiri qanday hal qilinmoqda?

    20.11.2024, 14:44
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    OKMK 2,3 milliard dollar kredit mablag‘larini jalb qildi va 125 million dollar moliyaviy xarajatlarni iqtisod qildi


    UZTELECOM Toshkentdagi IWTC 2025 da faol ishtirok etmoqda


    Coca-Cola 139 yillik ilhom, ajoyib kashfiyotlar, mashhur kampaniyalar va butun dunyo sevib qolgan ta’mni taqdim etmoqda 


    Fonon zargarlik uyi "Brilliantlar olamiga sayohat" mavzusida navbatdagi master-klassni Intercontinental mehmonxonasida o‘tkazdi  


    Kapitalbank 2024-yilgi Brand Awards International mukofotiga sazovor bo‘ldi


    Ziffler‘dan katta taqdimot: yangi qiyofa, zamonaviy dizayn va aqlli maishiy texnikalar


    UZCARD SHERDOR premium kartasi endi MKBANKda mavjud


    InfinBANK Global Money Week 2025 da ishtirok etdi


    CHERY bilan o‘z orzungizni amalga oshiring: barcha modellar uchun boshlang‘ich to‘lov pasaytirildi! 


    Silk Avia Shahrisabzga ko‘proq parvoz qiladi


    Moliyaviy firibgarlik: murakkab sxemalar bo‘yicha sodda tushunchalar 


    HONOR kompaniyasi HONOR 400 Lite smartfonini taqdim etdi. Qiziq, u nimasi bilan lol qoldira oladi?


    Parvoz — katta shahar xarakteriga ega qulay biznes-klass turar joy


    TENET butik-developer debyut loyiha — Stellar Residence sotuvi boshlanganini e’lon qiladi


    “Orzudagi uy” — bugunoq zamonaviy uy egasi bo‘lishni istaganlar uchun ipoteka!

     

    Tavsiya etamiz

    “AQSH yordam bermaganida, g‘alabaga erisha olmasdik” — Ikkinchi jahon urushida SSSR yutug‘ini ta’minlagan yashirin haqiqatlar

    10 may, 15:00

    “Ular o‘z vatani mustaqil bo‘lishi uchun kurashgan edi” — Turkiston legionining ayanchli tarixi

    8 may, 15:09

    Rashidov, gazli ichimliklar zavodi, Qizil maydon. 9-may — Toshkent tarixidan fotolavhalar

    7 may, 14:40

    Mashhur patir, hamma biladigan qabriston, tor ko‘chali mahallalar. Kadrlarda Olmazor

    10 aprel, 10:00
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Dunyodagi eng katta Lego shaharchasi qurildi (foto)

    Dunyo | 11 may, 23:50

    “Putinni payshanba kuni Turkiyada kutaman” — Zelenskiy

    Dunyo | 11 may, 23:25

    Superliga. “So‘g‘diyona” o‘z maydonida “Sho‘rtan” bilan durang o‘ynadi

    Sport | 11 may, 22:51

    Qatar Trampga 400 mln dollarlik “uchar saroy” sovg‘a qilmoqchi — OAV

    Dunyo | 11 may, 22:50

    Shveysariyada ayol qo‘shni mushukni boqqani uchun sudlandi

    Dunyo | 11 may, 22:10

    La Liga. “Barselona” — “Real” uchrashuvida “gollar otishmasi” bo‘ldi

    Sport | 11 may, 21:35
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.