• Profilga Kirish
  • 1751972643_633.png 1751972643_245.png 1751959824_218.svg 1751959824_520.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12653.32
    • RUB161.89
    • EUR14822.1
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +25°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Kitob

    “Bugun onam o‘ldi. Yo kechamikan, bilmayman…” — “Begona” asari haqida

    Munosabatsizlik instinkti

    Alber Kamyu absurdni lom-lim demaydigan ulkan koinotni tushunishga hamda ma’no topishga intiladigan odamning qarama-qarshiligi va jiddiy to‘qnashuvi deb hisoblagan. Shundan kelib chiqib, inson hayoti boshdan oyoq bema’nilikdan iborat deyish mumkin. Buni anglash odamni o‘z joniga qasd qilish yoki boricha qabul qilish o‘rtasida tanlov yaratishga undaydi. Tanlov mavjudligi esa erkinlik chindan ham borligiga ishora beradi.

    “Begona” sujeti va g‘oyasi adibning falsafiy konsepsiyasiga bo‘ysundirilgan. Ikkinchi qismda Merso qamoqxonada yotib o‘zining kim bo‘lganini va qanday yashaganini ko‘z oldiga keltirar ekan, birinchi qismdagi voqealar yana boshqatdan, anglangan holatda ko‘z oldidan o‘tadi. Shunda birinchi qismdagi o‘zining nomi bilan harakat qilgan kimsa mutlaqo begona bo‘lib ko‘rinadi. Asarning xulosasi ana shu yot va begonalikni anglash bilan yakun topadi.

    Birinchi qism absurd sharoit, absurd odam, ikkinchi qism esa absurdni anglashga, unga qarshi kurashishga intilayotgan inson haqida. U o‘zining kimligini, hayotning nimaligini anglaydi, boshidan kechirgan voqealarning bema’niligini his etadi. Bu o‘zining axloqiy qarashlariga ko‘ra dunyo adabiyotida yangi obraz, falsafiy ramz edi.

    Illyustratsiya: “Daryo” / Asila Umarova

    Sujetcha

    Sujet nihoyatda qisqa. Merso hayotidan so‘zlovchi ushbu qissa ikki qismdan iborat: birinchi qismda Merso onasining o‘limi haqida xabar topadi va dafn marosimiga borish majburiymikan, deya o‘ylay boshlaydi. Ishidan uzoqqa, umuman, po‘rtana sodir bo‘lmaydigan tinch hayotidan ketgisi kelmaydi. Baribir boradi. Onasining muzlagan tanasi oldida tongga qadar butkul boshqa, turmushning mayda-chuyda tashvishlari to‘g‘risida bosh qotiradi. Tongda barcha rasmiy ishlar tugagach, kechani Mari ismli ayol bilan o‘tkazadi. Oraga Raymon degan kimsa qo‘shiladi. Raymon Mari va Mersoni dengiz bo‘yida hordiq chiqarishga taklif qiladi. Yo‘lda ular bir gala arablar tomonidan ta’qib qilinayotganini payqashadi, ularning orasida Raymon sobiq ma’shuqasining akasi ham bo‘ladi. Sohilda ular o‘rtasida kelishmovchilik chiqadi: mujmal boshlangan janjal yana shu holida yakunlanadi. Biroq Merso arablardan birini otib o‘ldirib qo‘yadi. Ikkinchi qism esa qotilligi uchun hibsga olingan Mersoning 11 oy davom etgan sud ishi, muqarrar o‘lim jazosi, kameradagi iqrorlaridan iborat.

    Muqova eski, ammo g‘oya…

    Asar ichida biz o‘rganib qolgan aqlbovar qilmas mistik hodisalar, g‘alati odamlar, favqulodda ro‘y beruvchi qarorlar yo‘q bo‘lsa-da, faylasuf Kamyuning g‘oyasi juda chuqur. Biz uchun sujetning qaynoq chiziqlari emas, balki bosh qahramonning atrofdagi narsalarga munosabati, aniqrog‘i, har qanday narsaga munosabatsizligi muhimdir. Kamyu jamiyatda qabul qilingan an’anaviy his-tuyg‘ularni boshdan kechirishga qiynaladigan, o‘zini aldolmaydigan odamning suratini chizadi. U onasining dafn marosimida yig‘lamaydi, Marining turmush qurish taklifiga mutlaqo befarq, arabni otib o‘ldirganda esa eti junjikmaydi, vahima bosmaydi, aqlini yo‘qotmaydi. O‘limga hukm qilinishi tayin bo‘lib turgan sud jarayoni bosh qahramonga zerikarli va uzoqqa cho‘zilgandek tuyuladi, u nima bo‘layotganini biladi, biroq umuman e’tibor bermaydi.

    Asar shartli ravishda ikki darajaga ega:

    1. Ijtimoiy
    2. Metafizik

    Birinchi daraja — bu boshqalarning o‘zlari ham tan olishni istamaydigan, yolg‘on ekanligini bilsa-da, bu muammoga bosh suqqandan, o‘zini chetga olishni afzal biluvchi haqiqati va istalgan holatga nisbatan umumqarorlar hamda umumfikrlardan kelib chiqib ko‘rsatayotgan reaksiyasi.

    Ikkinchi daraja xuddi mana shu manqurtlardan iborat to‘dadan ajralib chiqadi, u Mersoning ichki dunyosini to‘laqonli, eng kichik sezimiga qadar ochib beradi.

    Illyustratsiya: “Daryo” / Asila Umarova

    “Odamlar o‘zini qonunni hurmat qilayotgandek ko‘rsatishadi, aslida ular faqat kuchga bo‘ysunadilar…”

    Jamiyat tuzgan me’yorlar va umumaxloqning tosh qotgan qoidalari, aslida, siz-u bizga o‘xshagan oddiy odamlar tomonidan o‘ylab topilgan. Begona — Merso hayot absurdligini anglab yetgan va bu ulkan axloq mexanizmining navbatdagi mayda murvatiga aylana olmasdi. U nimanidir aytmoqchi bo‘lar, lekin baribir hammasi befoyda, deb indamay qo‘ya qolardi. Merso hamma qilgan ishni qilmaydi, hamma kuyunganidek aza tutmaydi, o‘zini onasini yaxshi ko‘rgandek ko‘rsatmaydi, o‘zini qonunni hurmat qiladigandek tutmaydi, o‘zini ruhoniy oldida tavba qildirmaydi, qonundan shafqat qilishini so‘rab tavba qilmaydi, boshqacha aytganda, u yolg‘onchi emas. Qanday o‘ylasa, qanday bo‘lsa, o‘zini shunday tutadi.

    U onasining murdasi ustida qahva ichadi, sigaret chekadi, o‘ylaydi, yelkasi uvishadi, uyqusi keladi, zerikadi, lekin shunga qaramay u hammadan ko‘ra insoniyroq. U nimani his qilsa, shuni gapiradi, uning ikkinchi, uchinchi, yuzinchi va yana boshqa qiyofalari yo‘q. U allaqachon munosabatlari sovib, begonaga aylangan onasining azasida odamlarning fikri uchungina o‘zini chuqur qayg‘uda ekanini ko‘rsata olmaydi. U biror sabab bilan odam o‘ldira oladi, lekin o‘zini oqlash yoki shaxsiy manfaat yo‘lida nimagadir erishish maqsadida yolg‘on gapira olmaydi. U buni istamaydi emas, u buni tushunmaydi (Ba’zida bilmaslik ham baxt). Kamyu qog‘ozga o‘ragan g‘oyasini yalang‘ochlasak, shunday xulosa kelib chiqadi: Axloq bu — boshdan oyoq soxtalik, ikkiyuzlamachilik demakdir. Merso jamiyatdagi soxtaliklarni qabul qilmaydi, shuning uchun ham u hamma uchun begonaga aylanadi. 

    Biz Mersoni tanqid qilamiz, qoralaymiz, bemehrlikda ayblaymiz, ahmoqona xarakterini tushunmaymiz, Kamyu ham faylasuf bo‘libdimi, qip-qizil jinni-ku degan taxminlarga boramiz, lekin tasavvur qilaylik, agar ichimizda nimani o'ylasak, shu holida, o‘zgarmasdan, rang berilmasdan, libos kiydirilmasdan tashqarida namoyon bo‘lsa qanday bo‘ladi? Uyda, o‘qishda, ishda, oilada, do‘stlar davrasida, ko‘chada, har bir fikrimiz, har bir xohishimiz fosh etilsa? Qo‘rqinchli-a?

    Dahshatli ekanligini bilamiz, lekin tan olmaymiz. Mening qo‘rqadigan hech narsam yo‘q, deymiz-u, bir paytlar birov ko‘rmagan qabih ishlarimiz ustidan parda yulqib olinadigandek bir seskanib olamiz. Kamyu ana shu seskanishdan nafratlanardi. U bu qahramonini jamiyatdagi jamiki ijtimoiy munosabatlarga qarshi qo‘yadi. Aslida yot kim? Qiyofani ko‘tarib qaralsa, hamma Merso. Faqat o‘zlarining Merso ekanliklarini tan olishmaydi, doimo jamiyat, axloq kiydirgan niqobda yurishadi. Shuning uchun ham ular bir-birlariga begona emas. Merso esa ular qilgan ishni qilmagani, ular kabi niqob kiymagani uchun begona. Asardan aslida o‘zi kim begona, degan og‘ir savol o‘sib chiqadi. Bu savolga javob topish uchun esa odam, avvalo, o‘zining oldida ochilishi kerak bo‘lgan qartalari — iqrorlarini tan olishi kerak.

    Merso esa buni bajarolmasdi, chunki u shunday tug‘ilgan. Bir uyum qog‘ozdagi qoidalarga umrini qo‘shqo‘llab topshirgan jamiyat esa uni begonalashtirdi, odam safidan chiqardi.

    Haqiqatan ham inson — o‘zi qanday bo‘lsa, shunday bo‘lishini rad etadigan yagona mavjudotdir. Har birimiz qachondir yolg‘on gapirganmiz, (yolg‘on so‘zlamaganman demang, odam farishta bo‘lib tug‘ilishi mumkin, ammo o‘lguniga qadar shu holida yashamaydi. Ba’zida yo‘lini shunday shaytonlar kesib o‘tadiki, qanday qilib gunohga botib qolganini sezmay qoladi) qachondir niqob kiyganmiz, hech bo‘lmasa qachondir ichimizdagi kechinmalarni tashqariga chiqarishni istamaganmiz va shuning uchun ham bu borada Merso bizdan ancha balandda. Merso — biz bilgan, biroq tan olishni istamaydigan haqiqiy iqrorimiz.

    Illyustratsiya: “Daryo” / Asila Umarova

    Asardan iqtiboslar

    Bir odam baxtini sinab ko‘rish uchun tug‘ilgan qishlog‘ini tashlab, olis o‘lkalarga uloqib ketibdi. U yigirma yildan keyin boy-badavlat bo‘lib, xotini va bolasini ergashtirib uyiga qaytibdi. Qishloqda uning onasi va singlisi kichkina mehmonxona ochishgan ekan. U uyidagilarni hayratga solaman deb, xotini bilan bolasini boshqa bir joyga qo‘yib, o‘zi onasining oldiga boribdi — onasi uni tanimabdi. U azbaroyi hazil qilib, go‘yo o‘ziga xona zarurligini aytibdi. Onasi bilan singlisi ko‘rsaki, unda pul juda ko‘p. Tunda uni bolg‘a bilan urib o‘ldirib, jasadini daryoga tashlab yuborishibdi. Ertalab uning xotini kelibdi, hali hech narsadan xabari yo‘q, kechagi mehmonning kimligini aytibdi. Ona o‘zini osib qo‘yibdi. Singlisi o‘zini quduqqa tashlabdi. Men bu voqeani ming marta o‘qidim, shekilli. Bir tomondan, hech haqiqatga to‘g‘ri kelmaydi. Ikkinchi tomondan — juda tabiiy. Menimcha, bu odam qay bir ma‘noda o‘ziga tegishlisini olgan. Hech qachon mug‘ombirlik qilish kerak emas.

    Onam, odam hech qachon butkul bebaxt bo‘lmaydi, deb tez-tez takrorlardi. Qamoqda, osmon rang olib, bandixonaga nurlar sizib kira boshlagan paytda onam haq ekanini anglayman…

    Qiziqarli faktlar

    — Merso degani o‘zi kim? Yovuz yoki alamzada, ahmoq hayvon yoki donishmand, insondan past yoki insondan oliy? Ushbu savollar bilan bog‘liq munozaralar serob. Mazkur so‘roq Kamyuga berilganda, u Mersoni “Biz sig‘insak arziydigan yagona Iso” deb javob bergan.

    — Fransuz tadqiqotchilarining ta‘kidlashlaricha, romanning asosiy qahramoni Mersoning badiiy obrazini yaratish uchun manba bo‘lgan shaxs Alber Kamyuning tanishi, onasini dafn etib, kinoga borganligi haqida unga so‘zlab bergan rassom Sover Galerodir.

    — Shu bilan birga, asar qahramoni Merso ekzistensialistik variantni ifodalovchi Jan-Jak Russoning “tabiiy inson”ining umumlashtirgan obrazi hisoblanadi. Merso jamiyat bilan ichki aloqalarni uzib, instinktlarga itoat qilib yashaydi. U deyarli g‘ayrishuuriy holda odam o‘ldiradi.

    Azizbek Yusupov

    01.07.2023, 17:05   Izoh (0)   33180
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    “Men kampirni emas, o‘zimni o‘ldirdim…”. “Jinoyat va jazo” asari haqida

    28.05.2023, 20:20

    “Hayotning ma’nosiz ekanligiga eng yaxshi isbot uning ma’nosi borligini isbotlashga keltirilayotgan argumentlardir…” — “Godoni kutib” asari haqida

    19.06.2023, 23:40

    “Kul bo‘lguncha yondir, keyin kulini ham yoqib yubor!” Ekologik fojialar asorati, qirg‘in qurollari, taraqqiyot tufayli vayronaga aylangan sayyoralar — “Farengeyt

    24.06.2023, 23:10

     “Halol va yaxshi odam burjua jamiyatining bo‘g‘iq muhitida yashay olmaydi” — “Martin Iden” romani haqida

    11.06.2023, 10:30

    “Shayton kitob timsolida hayotimga kirib kelgan va barcha narsani o‘ziniki qilib olgan edi…” “Qora kitob” asari haqida

    04.06.2023, 20:04

    Sho‘ro jamiyatining kirdikorlarini fantastik uslubda fosh etgan asar

    21.05.2023, 11:31
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    BI Sad’O Business loyihasida ochiq eshiklar kuni bo‘lib o‘tdi va CHILLA aksiyasi boshlandi


    Kapitalbank Top Employers Institute talqini bo‘yicha O‘zbekistonning eng yaxshi ish beruvchisi maqomini yana bir bor tasdiqladi


    “KAFOLAT sug‘urta kompaniyasi” AJning moliyaviy barqarorlik reytingi “Fitch Ratings” tomonidan “Ijobiy” prognozi bilan “B+” darajasida tasdiqlandi


    O‘zbekistonda yangilangan HAVAL H6 rasman ishga tushirildi


    SonetUzStyle – ijodiy kontent uchun Kia Sonet sovg‘a qilamiz


    Ichkaridan nazar: Imzo fabrikasi qanday ishlaydi?


    Central Asian University RUR va THE Impact Rankings 2025 xalqaro reytinglarida o‘z mavqeini mustahkamlamoqda


    CAEx Mebel & Decor 2025 ko‘rgazmasi 13-15-sentyabr kunlari Toshkentda bo‘lib o‘tadi


    Chiroyli davlat raqami va 1 yillik transport vositalari egalarining fuqarolik javobgarligini majburiy sug‘urtasiga ega HAVAL


    riitm aqlli platformasi O‘zbekiston tinglovchilariga 30 million trek taklif etmoqda


    Burger va lavashdan tortib kabob hamda flat-white’gacha — barchasi bir joyda!  


    Imzodan Engelberg premium romlari hashamatlikning timsolidir


    InfinBANK’dan VISA kartasi endi Swoo Pay ilovasida


    Farg‘ona viloyatida mo‘l hosil: fermerlar 95 sentnerdan ortiq g‘alla yetishtirdi 


    Toshkentda navbatdagi SAG XL gilam do'koni o'z ishini boshladi

     

    Tavsiya etamiz

    “O‘lim sharbati”: SSSRda Stalindan so‘ng ikkinchi qudratli shaxs nomi berilgan qurol qanday paydo bo‘lgandi?

    6 iyul, 15:23

    SSSRning qo‘shni davlatga bosqini tarixi: Afg‘onistonda yodgorlik o‘rnatilgan yagona sovet askari kim edi?

    5 iyul, 15:22

    “Erishib bo‘lmaydigan ball belgilangani yo‘q” — “El-yurt umidi” jamg‘armasi ijrochi direktori

    4 iyul, 22:11

    “AQSH o‘yindan chiqmoqchi”. Ukraina Qo‘shma Shtatlar yordamisiz qayergacha bora oladi?

    4 iyul, 19:55
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Latviya davlat xizmatchilarining Rossiya va Belarusiyaga borishini taqiqladi

    Dunyo | 10 iyul, 00:05

    Ozarbayjon va Rossiya o‘rtasidagi mojaro: nega bu ikki tomonlama ziddiyat Markaziy Osiyoda aks-sado bermoqda?

    Dunyo | 9 iyul, 23:45

    Joze Mourinyo sobiq shogirdini “Fenerbahche”ga olib kelmoqchi

    Sport | 9 iyul, 23:30

    “Ikki marta ko‘rgan insonimga turmushga chiqqanman”. Shahzoda Muhammedova oilasi, farzandlari va biznesi haqida gapirdi

    Shou-biznes | 9 iyul, 23:25

    Toshkent 20 yildan keyin qay ko‘rinishda bo‘ladi? Prezidentga yangi reja taqdim etildi

    O‘zbekiston | 9 iyul, 22:50

    The Guardian: Grok sun’iy intellekti natsistga aylandi va o‘zini MexaGitler deb atadi

    Dunyo | 9 iyul, 22:45

    O‘zbekistonga go‘sht importi keskin ko‘paydi

    O‘zbekiston | 9 iyul, 22:25
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.