Bugun,

  • USD 11095.31
  • RUB 173.84
  • EUR 10772.44

Rossiya nefti Osiyoga Ispaniyaning Seuta yarim eksklavi (Afrikaning shimoliy qirg‘og‘i) orqali orqali yetkaziladi. Bu haqda Bloomberg xabar bermoqda

Foto: Bloomberg

Bu yuk tashish xarajatlarini kamaytirish, sanksiyalarni chetlab o‘tish va logistikani soddalashtirish imkonini beradi.

Agentlikning qayd etishicha, Rossiya o‘z neftini chegirma bilan sotayotganiga qaramay, eksport hajmi kattaligicha qolmoqda.

2022-yilda Rossiya qo‘shinlari Ukrainaga kirishidan oldin, mamlakat o‘z neftini tashish uchun Seuta yaqinidagi suvlardan kamdan-kam foydalangan.

O‘shanda Moskva xomashyoni to‘g‘ridan to‘g‘ri Yevropa neftni qayta ishlash zavodlariga kichik tankerlarda jo‘natardi. Ammo keyinchalik Rossiya Ispaniya shahridan kemadan kemaga qayta yuklash uchun baza sifatida foydalanishni boshladi — dastlab vaqti-vaqti bilan, hozir esa muntazam.

Yo‘nalish quyidagicha: Rossiya Boltiq dengizidagi Primorsk va Ust-Luga kabi eksport terminallarida kichik Aframax tankerlariga xom neft yuklamoqda.

Bu kemalar neftni Seutaga tashiydi. Ispaniya shahri yaqinida 700 ming barrelga yaqin Aframaxes yirik xom neft tashuvchisi, VLCC tipidagi supertanker kelishini kutadi. Aframaxes VLCC ga yaqinlashadi va yoqilg‘ini kemadan kemaga o‘tkazadi. 

Odatda, kamida 2 million barrelni tashish mumkin bo‘lgan bitta VLCCni yuklash uchun uchtagacha bunday operatsiyalar talab qilinadi. Shundan so‘ng, VLCC Afrikani chetlab o‘tib, Osiyoga sayohatini boshlaydi.

Bloomberg ta’kidlashicha, dekabr oyidan beri oltita VLCC buni 15 dan ortiq Aframaxes bilan amalga oshirdi. Agentlik ma’lumotlariga ko‘ra, hozirda ikkita VLCC tankerlar tushirilishini kutmoqda.

Ma’lumotlarga ko‘ra, bu orqali Rossiya xalqaro huquqni buzmaydi. Garchi tankerlar vaqti-vaqti bilan Seuta va Ispaniya hududiy suvlariga yaqinlashsa ham, odatda chegarani kesib o‘tmasdan qirg‘oqdan 12 dengiz mili masofasida qoladi. Bu tankerlar asosan rossiyalik va xitoyliklarga tegishli.

Agentlik Rossiya uchun Seutadan foydalanishning afzalliklarini sanab o‘tdi. Birinchidan, bu tez: Boltiqbo‘yidan Seutagacha bo‘lgan yo‘nalish o‘n kun vaqt oladi. Agar Xitoyga yo‘nalish davom etsa bunga 40 kun qo‘shiladi.

Ikkinchidan, xarajat sezilarli darajada kamayadi: Aframaxesga qaraganda VLCClarda xom neftni jo‘natish ancha arzon. Hozirda ko‘proq VLCC mavjud, shuning uchun ulardan foydalanish arzonroq. VLCC ijarasi kuniga 20 ming dollardan kam, Aframax esa kuniga 55 ming dollar turadi.

Uchinchidan, Seuta qulay joyda joylashgan: O‘rta Yer dengizi ichida u bo‘ronli shamollardan himoyalangan. Shu bilan birga, shahar Gibraltarga yaqin joylashgan bo‘lib, yuklarni olib ketuvchi VLCClar ko‘p vaqtni yo‘qotmasdan Afrika va Osiyoni aylanib chiqish uchun tezda ochiq suvlarga qaytishi mumkin.

Izoh
Asosiy yangiliklar
Mahalliy
O‘zbekistonda barcha jarimalar vaqtliroq to‘lansa, chegirma beriladigan bo‘ldi
Dunyo
Rossiyada “til reytingi” past bo‘lgan muhojirlarni jarimaga tortish taklif qilindi
Moliya
AQSHda asosiy stavka ketma-ket to‘qqizinchi marta oshirildi