• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12895.55
    • RUB159.38
    • EUR14338.56
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +25°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Avto

    “Londondan o‘zib ketamiz” — SSSRning tezda og‘izga tushib, tezda unutilgan antiqa trolleybus va kabrioletlari

    Avtobus va trolleybuslar hayotimizning ajralmas qismiga aylanib ketgan. SSSRda ham bunday katta sig‘imli, qulay transport vositalaridan keng foydalanilgan. O‘sha vaqtda ishlab chiqarilgan ayrim modellar o‘zining g‘ayrioddiyligi bilan odamlarni hayratga solganiga qaramay, ba’zi noqulayliklari tufayli tez unutilgan. “Kulturologiya.ru” nashri shunday modellar haqida ma’lumot berdi. “Daryo” esa uni o‘zbek tiliga o‘girdi.

    Foto: “Kulturologiya.ru”

    Ikki qavatli YTB-3 — Londondagi kabi avtobus xohlaymiz

    Buyuk Britaniya ko‘chalaridagi ikki qavatli trolleybuslar sovet muhandislarining tinchini o‘g‘irlagandi. Ular inglizlarniki bilan bellasha oladigan ikki qavatli modelni yaratmoqchi edi. Darvoqe, britaniyalik muhandislar AEC-664T prototipini taqdim qiladi va uning asosida Yaroslavl zavodida YTB-3 ishlab chiqariladi. U tashqi ko‘rinishidan ingliz hamkasbiga o‘xshab ketardi. Lekin, baxtga qarshi, u kabi sifatli va qulay bo‘lmagan. Sovet trolleybusi tezlikni oshirishga ham, to‘xtashga ham qiynalardi. Bu uning og‘irligi bilan bog‘liq edi. U ingliz “bahodir”idan ikki tonna og‘irroq bo‘lgan.

    SSSRda yaratilgan ikki qavatli trolleybus — YTB-3

    SSSRda yaratilgan ikki qavatli trolleybus — YTB-3
    Foto: “Gotps3.ru”

    Burama shakldagi zina noqulaylik tug‘dirardi. Ikkinchi qavatga chiqish oson bo‘lmagan, kerakli bekatda tushib qolish uchun esa avvaldan pastki qavatga tushib turish talab etilgan. Shiftlar pastligi ham odamni xunob qilardi. Agar yo‘lovchining bo‘yi uzun bo‘lsa, gavdasini bukib yurishiga to‘g‘ri kelgan. Bundan tashqari, eng yoqimsiz holat — bahaybat trolleybusning muvozanat saqlashi qiyin bo‘lgan. Yaxshiyamki, baxtsiz hodisalar qayd etilmagan. Bunday modellarni aloqa tarmog‘iga o‘tkazishni istashgan, ammo ikki qavatli gigantlarning haddan tashqari uzun bo‘yi bu rejani keng ko‘lamda olib borishga to‘sqinlik qilgan. YTB-3 past qavatli model bo‘lib, ichi keng va past, zinapoyasi esa umuman yo‘q edi. Bu o‘zgachalik yo‘lovchilarga yoqib tushgandi.

    U 74 o‘ringa ega bo‘lib, tezligi soatiga 55 kilometrni tashkil qilardi. YTB-3 Moskvada paydo bo‘lganda uni hayajon bilan kutib olishgan, lekin odamlar quvonchi uzoqqa cho‘zilmagan. Ular bunday imillagan transportga tobora kamroq chiqa boshlagan. Keyin esa ishlab chiqarish to‘xtatilgan.

    NAMI-0159 — haydovchiga birinchi qavatda joy yo‘q

    Tajriba sifatida yaratilgan yana bir avtobus — NAMI-0159. U 1974-yilda ishlab chiqarilgan. Ushbu model ikkinchi qavatdan turib boshqariladi. Bu qulay edi: yo‘lovchilarga ko‘proq joy qolardi, haydovchi esa yon-atrofni yuqoridan kuzatish imkoniyatiga ega bo‘lardi. Lekin boshqaruv tizimini ikkinchi qavatga o‘tkazish ular o‘ylaganchalik oson emasligi oydinlashadi, shu sababli NAMI-0159 ommaviy ravishda ishlab chiqarilmaydi. Darvoqe, avtobus “Nami” ilmiy tadqiqot institutida ishlab chiqarilgan, shu sababli undan, asosan, ushbu institut laborantlariga xizmat ko‘rsatishda foydalanilgan. Lekin bu uzoqqa cho‘zilmagan, avtobuslar harakati to‘xtatilgan.

    NAMI-0159 modeli

    NAMI-0159 modeli
    Foto: “Kulturologiya.ru”

    Texnik xususiyatlari haqida qisqacha: NAMI gaz turbinali dvigatelga ega edi, bu esa quvvatning sezilarli darajada (ikki baravar) oshishini ta’minlagan. O‘shanda SSSRda birinchi marta bunday dvigatel avtomashinaga o‘rnatilgandi. Yana bir ajralib turadigan xususiyati: ikki bosqichli avtomatik gidravlik uzatmalar qutisi va soatiga 150 kilometrdan yuqori tezlikka erishish imkonini beruvchi maxsus shinalarga ega edi. Va nihoyat, faqat ikkita pedali (tormoz va gaz) borligi, albatta, bugungi kundagi avtomobil ishqibozlarini ham xursand qila olgan bo‘lardi.

    20 dona ishlab chiqarilgan kabriolet GZA-654 “Sochi” va ulkan kabriolet Ikarus-255

    GZA-654 “Sochi” avtobus kabrioleti cheklangan miqdorda ishlab chiqarilgan. Mamlakatda bunday mashinalar atigi 20 donani tashkil qilardi. GZA 651 avtobusi asosida yaratilgan ajoyib ekskursiya kabriolet avtobusi Qrim va Kavkaz kurortlarida foydalanish uchun maxsus ishlab chiqilgan. Salon 23 o‘rindiqqa ega bo‘lib, ular besh qatorga joylashtirilgan. O‘ng tomonida to‘rtta eshigi bor edi. Mashina ochiq bo‘lganligi sababli yomon ob-havo sharoitida yo‘lovchilarga qulaylik tug‘dirish maqsadida yuqori qismi brezent bilan qoplangan.

    SSSR avtobus kabrioletlari — GZA-654 “Sochi” (chapda) va Ikarus 255 (o‘ngda)

    SSSR avtobus kabrioletlari — GZA-654 “Sochi” (chapda) va Ikarus 255 (o‘ngda)
    Foto: “Kulturologiya.ru”
    Yana bir qiziqarli avtobus — Ikarus 255 kabriolet. U juda katta va qulay transport vositasi bo‘lib, hatto kinoda ham suratga olingan. Avtobus o‘rindiqlari suv o‘tkazmaydigan fanerlardan ishlangan. Afsuski, yo‘lovchilar ob-havodan himoyalanmagandi, chunki dizaynda chodir nazarda tutilmagandi. Avtobus Riviyera–Kichik Oxun yo‘nalishida harakatlangan va betakror Sochi bo‘ylab sayohatlar tashkil qilishda foydalanilgan. Ba’zan bu Ikarus shahar bayramlari va boshqa ommaviy tadbirlar uchun ham ishlatib turilardi. Bunday modellar bir muncha vaqt mobaynida Sovet Ittifoqi bo‘ylab tarqaladi, ammo saksoninchi yillar oxirida g‘oyib bo‘ladi. Ikarus 255 ning keyingi taqdiri qanday kechgani haqida hech qanday ma’lumot yo‘q.

    Avtobus yoki poyezd: LAZ-695M

    Laz-695M avtopoyezdi

    Laz-695M avtopoyezdi
    Foto: carakoom.com

    LAZ-695M avtobusi juda noodatiy ko‘rinishga ega bo‘lgan. U 1979-yilda Kiyevda (GosavtotransNIIproyekt) ishlab chiqarilgan bo‘lib, ikkita avtobusdan iborat edi. Aslida uni avtomobil poyezd deb atash mumkin. Avtobuslar tramvay vagonlari kabi bir-biriga bog‘langandi. O‘z navbatida, ikki baravar ko‘proq yo‘lovchini sig‘dira olardi. Oldingi modellardan farqli ravishda, LAZ-695M avtopoyezdi sinxronlashtirilgan boshqaruv tizimiga ega bo‘lgan. Tirkamadagi dvigatel olib tashlanmagan, boshqaruv esa pnevmatik elektr uzatmalar yordamida masofadan amalga oshirilgan. Ammo boshqarishdagi barcha afzalliklarga qaramay, undan hech qachon keng miqyosda foydalanilmagan, chunki tirkamani boshqarishda muammolar yuzaga keladi. Bu, ayniqsa, yuqori tezlikka chiqqanda va notekis yo‘llar bo‘ylab harakatlanganda sezilardi.

    LAZ — 360E modeli

    LAZ — 360E modeli
    Foto: “Livejournal.com”

    Yana bir LAZ — 360E modeli. U g‘ildiraklarning kichikligi va tushib-chiqish qulayligi bilan ajralib turardi. Yo‘lovchilar ushbu avtobusni qadrlardi, chunki ichkarisida g‘ildirak arkalari deyarli sezilmasdi. To‘rtta o‘q bu modelni Sovet Ittifoqida ishlab chiqarilgan barcha avtobuslardan ajratib turardi. Afsuski, LAZ-360E sinovlardan o‘ta olmaydi. To‘rt o‘qdan foydalanish g‘oyasi muvaffaqiyatsizlikka uchraydi. Shunday bo‘lsa-da, bunday modellar oz miqdorda ishlab chiqarilgan.

     

    24.04.2022, 12:35   Izoh (0)   50404
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Moliyaviy firibgarlik: murakkab sxemalar bo‘yicha sodda tushunchalar 


    Ziffler‘dan katta taqdimot: yangi qiyofa, zamonaviy dizayn va aqlli maishiy texnikalar


    MAGIC SAFARI — Markaziy Osiyodagi birinchi tematik safari-park 15-may kuni o‘z eshiklarini ochadi!


    Kapitalbank 2024-yilgi Brand Awards International mukofotiga sazovor bo‘ldi


    HONOR kompaniyasi HONOR 400 Lite smartfonini taqdim etdi. Qiziq, u nimasi bilan lol qoldira oladi?


    UZCARD SHERDOR premium kartasi endi MKBANKda mavjud


    Silk Avia Shahrisabzga ko‘proq parvoz qiladi


    OSTIM Global: 100 gektarlik zamonaviy sanoat hududi


    GWM Auto Shanghai 2025 da o‘zining global strategiyasini taqdim etdi: O‘zbekiston asosiy hamkorlar qatorida 


    Parvoz — katta shahar xarakteriga ega qulay biznes-klass turar joy


    CHERY bilan o‘z orzungizni amalga oshiring: barcha modellar uchun boshlang‘ich to‘lov pasaytirildi! 


    Coca-Cola 139 yillik ilhom, ajoyib kashfiyotlar, mashhur kampaniyalar va butun dunyo sevib qolgan ta’mni taqdim etmoqda 


    OKMK 2,3 milliard dollar kredit mablag‘larini jalb qildi va 125 million dollar moliyaviy xarajatlarni iqtisod qildi


    O‘zbekiston Milliy banki “Oltin omonat”ni ishga tushirmoqda


    InfinBANK Global Money Week 2025 da ishtirok etdi

     

    Tavsiya etamiz

    Ular doim dunyoda eng yaxshilaridan bo‘lgan — pokistonlik harbiy uchuvchilar haqida

    12 may, 21:30

    Si va Putin tandemi: Rossiya va Xitoyning “chegarasiz do‘stligi” Markaziy Osiyodagi muvozanatga qanday ta’sir qiladi?

    12 may, 19:00

    “AQSH yordam bermaganida, g‘alabaga erisha olmasdik” — Ikkinchi jahon urushida SSSR yutug‘ini ta’minlagan yashirin haqiqatlar

    10 may, 15:00

    “Ular o‘z vatani mustaqil bo‘lishi uchun kurashgan edi” — Turkiston legionining ayanchli tarixi

    8 may, 15:09
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Fuqarolarni xorijga ishga jo‘natishni vaʼda qilgan litsenziyasiz tashkilotlar jarimaga tortildi

    O‘zbekiston | 12 may, 23:50

    “Daryo” dayjesti: 12-mayning eng muhim xabarlari

    O‘zbekiston | 12 may, 23:30

    Andijonda Equinox tez yordam mashinasi bilan to‘qnashdi (video)

    O‘zbekiston | 12 may, 22:50

    Samarqandda uch kishi bir bolani kaltakladi (video)

    O‘zbekiston | 12 may, 22:40

    Toshkentda elektr tarmoqlar korxonasining ikki xodimi 10 ming dollar pora olayotganda ushlandi

    O‘zbekiston | 12 may, 22:30

    Navoiyda maktab direktori o‘quvchilarni kaltakladi

    O‘zbekiston | 12 may, 22:20

    Yevropa Ittifoqi Ukrainaga Rossiyaning muzlatilgan aktivlaridan 900 mln yevro ajratadi

    Dunyo | 12 may, 22:20

    Pentagon migrantlarni Guantanamoga olib borish va qaytarish uchun millionlab dollar sarfladi

    Dunyo | 12 may, 22:10

    Qamchiq dovonida ikki kishi yuk mashinasi xandaqqa tushib ketishi oqibatida kabinaga qisilib qoldi (video)

    O‘zbekiston | 12 may, 21:50
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.