• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12654.13
    • RUB161.18
    • EUR14817.99
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +36°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Avto

    Yo‘l harakatini tartibga solishda Toshkent Kanada shaharlaridan nimalarni o‘rganishi mumkin?

    Kanadaning Kalgari shahrida istiqomat qiluvchi Farhod Fayzullayev tirbandliklarni kamaytirish, tartibsiz harakat, YTHlar va yo‘llardagi o‘lim holatlarining oldini olish maqsadida yo‘llarni loyihalashtirish va qurish bo‘yicha Toshkentda tatbiq etish mumkin bo‘lgan o‘ziga xos jihatlar haqida hikoya qiladi.

    Yaqinda The Economist jurnali tomonidan e’lon qilingan hayot uchun qulay shaharlar reytingida Kalgari to‘rtinchi o‘rinni egalladi. Shahar yo‘l xo‘jaligini ham o‘z ichiga olgan infratuzilma darajasi bo‘yicha eng yuqori — 100 ballni qo‘lga kiritdi.

    Bir muddat avval Toshkentda o‘tkazgan ta’tilim davomida men avtomobillar o‘z harakat polosasini tez-tez o‘zgartirishiga guvoh bo‘ldim. Shu bois avariyaviy vaziyatlar yuzaga keladi, avtomobillar muntazam tezlikni pasaytirib, oshirishga majbur, bu esa yo‘llardagi tirbandliklarga sabab bo‘ladi.

    Ushbu holatda men ikkita sababni ko‘ryapman:

    1. Burilish uchun maxsus bo‘lak (“karman”)larning yo‘qligi — ayniqsa chapga burilish uchun, aksariyat hollarda eng chapdagi bo‘lak bo‘ylab to‘g‘riga ketmoqchi bo‘lganlar chorrahada o‘ngdagi polosaga qayta tizilishga majbur bo‘ladi;
    2. Yo‘l chetining avtoturargoh sifatida foydalanilishi.

    Burilish uchun maxsus bo‘laklar

    Toshkentda burilish bo‘laklaridan deyarli foydalanilmaydi. Chapga burilish to‘g‘riga ham ketsa bo‘ladigan polosadan amalga oshiriladi. Masalan, haydovchi eng chapdagi polosa bo‘ylab harakatlanyapti va to‘g‘riga ketmoqchi. Biroq oldindagi avtomobillar chapga burilyapti. Bunday holatda yo chorrahaning bo‘shashini kutish, yoki bo‘lmasa o‘ngga, qo‘shni bo‘lakka burilib chiqish kerak — ko‘pchilik haydovchilar shunday ham qiladi. Avtomobilning bunday manyovri natijasida qo‘shni polosa bo‘ylab harakatlanib kelayotgan avtomobillar tezlikni keskin pasaytirishga majbur bo‘ladi. Bu esa zanjir reaksiyasini keltirib chiqarib, YTHga ham sabab bo‘lishi mumkin.

    Kalgaridagi aksariyat chorrahalar burilish bo‘laklari bilan jihozlangan. Ya’ni, eng chap polosa bo‘ylab harakatlanayotgan haydovchi chorrahada yo‘l harakatining boshqa ishtirokchilariga hech xalal bermay to‘g‘ri o‘tib ketishi mumkin.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari.
    Google Maps

    Chapga burilayotganlar uchun qo‘shimcha svetofor seksiyalari

    Birinchisining ketidan ikkinchi punkt kelib chiqadi — chapga buriluvchilar uchun qo‘shimcha svetofor seksiyalarini joriy etish kerak.

    Toshkentda sabrsiz haydovchilar chapga burilish vaqtida qarama-qarshi yo‘nalishdan kelayotgan avtomobillar yo‘lini to‘sib qo‘yishi holatlari tez-tez yuzaga kelib turadi. Shunday vaziyatlarning oldini olish maqsadida Kalgaridagi barcha maxsus qayrilish polosasi bor chorrahalarga qo‘shimcha seksiyali svetoforlar o‘rnatilgan.

    Natijada harakat oqimlari bir-biri bilan to‘qnash kelmaydi:

    • Avvaliga to‘g‘riga va o‘ngga ketmoqchi bo‘lganlar yuradi. Avtomobillarning ikki oqimi bir-biri bilan kesishmay harakatlanadi;
    • So‘ng chapga yurmoqchi bo‘lganlar harakatlanadi. Avtomobillar oqimi, mos ravishda, yana kesishmaydi.
    Kalgari politsiyasining statistik ma’lumotlariga ko‘ra, aksariyat YTHlar chapga burilish vaqtida sodir bo‘ladi, burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyalari esa to‘qnashuvlar sonini kamaytirishga xizmat qiladi.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyasi.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyasi.
    Google Maps

    Yo‘l chetidagi to‘xtash joylari

    Yo‘l chetlaridagi to‘xtab turish joylari ham toshkentlik haydovchilarning tez-tez harakat polosasini o‘zgartirishiga sababchi holatlardan biridir. Toshkentning aksariyat yo‘llarida eng chekka bitta, ba’zi hollarda ikkita harakatlanish bo‘lagi to‘xtab turgan avtomobillar va yo‘lovchi tushirib, chiqarish uchun to‘xtagan transport vositalari bilan band qilingan bo‘ladi.

    Shunday qilib, uch polosali yo‘l ikki polosali bo‘lib qoladi. Masalan, Kalgarining aksariyat yo‘llarida yo‘l chetida to‘xtash taqiqlangan. O‘rniga juda ko‘p joylarda yo‘l tarmog‘idan tashqarida jihozlangan avtoturargohlarni ko‘rish mumkin.

    To‘g‘ri tashkil etilgan yo‘l chetidagi avtoturargoh. Piyodalar o‘tish yo‘liga ham e‘tibor bering. Foto: Arkadiy Gershman, Moskva.

    To‘g‘ri, Kalgari avtomobillarga moslab qurilgan shahar va Toshkentda har doim ham do‘konlar yoki odamlar gavjum joylarda avtoturargohlar qurish imkonsiz. Shu bois ham yo‘l chetidagi to‘xtab turish joylarini qonuniylashtirish maqsadga muvofiq bo‘lardi:

    1. Eng o‘ngdagi polosa bo‘ylab harakatlanish imkoni bo‘lmasligi va mashinalar to‘xtab turishi mumkin bo‘lgan “cho‘ntak” (“karman”)lar qurish;
    2. Harakatlanib kelayotgan avtomobillarga ko‘rinishi uchun piyodalar o‘tish joylarini toraytirish;
    3. Avtomobillar ko‘p to‘planadigan joylarda barcha yirik megapolislarda bo‘lganidek pullik avtoturargohlar tashkil etish.

    Ko‘priklar osti va ustidagi chorrahalar

    So‘nggi yillarda Toshkentda bir nechta yo‘l o‘tkazgichlar qurildi. Ular svetoforsiz harakatga imkon berishi bilan ham yaxshi. Biroq bunday uzluksiz qatnov muammolarni ham keltirib chiqaradi. Keling, buni nisbatan eskiroq — Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi ko‘prikli chorrahasi misolida ko‘rib chiqsak. Bu chorraha 2000-yillar boshida qurilgan bo‘lib, barchaga yaxshi ma’lum.

    Toshkentning bunday chorrahalarida ikkita asosiy muammo bor.

    Birinchidan, Kichik halqa yo‘li bo‘ylab sharqdan g‘arbga ketayotgan avtomobil Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab Amir Temur xiyoboniga borishi uchun halqa yo‘lidan o‘ngga o‘tib, janubiy yo‘nalish bo‘ylab yurib, NBU binosi oldida qayrilib olishi kerak. Qayrilishlar esa ko‘plab muammolarni keltirib chiqaradi, chunki ular, asosan, tartibga solinmagan (svetoforsiz). Shuningdek, ba’zi sabrsiz haydovchilar qarama-qarshi yo‘nalishga chiqib borib, teskari yo‘nalishning bir polosasini ham band qilib oladi.

    Ikkinchidan, Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab piyodalar uchun svetoforsiz juda xavfli “zebra” chizib qo‘yilgan.

    Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab svetoforlarning o‘rnatilishi bu muammolarning yechimi bo‘lur edi. Shu bilan birga piyodalarda ko‘chani xavfsiz kesib o‘tish, haydovchilarda esa chapga bevosita chorrahaning o‘zida qayrilib olish imkoniyati paydo bo‘ladi.

    Xuddi shunday muammolar yangi ko‘priklar qurilgan joylarda ham ko‘zga tashlanmoqda, bu muammolarni svetofor o‘rnatish orqali yechish mumkin.

    Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi kesishmasi.

    Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi kesishmasi.
    Google Maps

    Bunday sxema Chilonzor bozori oldidagi Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi kesishmasida muvaffaqiyatli ishlab turibdi.

    Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi chorrahasi.

    Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi chorrahasi.
    Google Maps

    Kalgarida har ikkala qavatida svetoforsiz harakat yo‘lga qo‘yilgan chorrahalar kam. Bunday chorrahalar, odatda, shahar tashqarisida joylashgan, chunki ular katta maydon talab qiladi.

    Shahar ichkarisidagi barcha ostin-ustun chorrahalarda esa kamida bitta qavatdagi harakat svetofor bilan tartibga solib turiladi.

    Ko‘k bilan katta chorrahadagi svetoforli kesishmalar ko‘rsatilgan.

    Chorrahalardagi svetoforlarning joylashuvi

    Agar e’tibor qaratilsa, Toshkentning ko‘plab chorrahalarida to‘xtash chizig‘i (stop-liniya) bilan chorraha orasidagi masofa katta ekanligini sezish mumkin.

    Masalan, Islom Karimov shoh ko‘chasi bilan Sharof Rashidov shoh ko‘chasi kesishmasida stop-chiziq bilan chorrahaning boshlanish nuqtasi oralig‘idagi masofa 13 metrdan 25 metrgacha yetadi.

    Islom Karimov shohko‘chasi va Abay ko‘chasi kesishmasi.

    Islom Karimov shohko‘chasi va Abay ko‘chasi kesishmasi.
    Google Maps

    Bunday katta masofalar haydovchilarga, masalan, ular chapga burilmoqchi bo‘lganida muammo tug‘dirishi mumkin — yashil chiroqda stop-chiziqdan o‘tishingiz bilan svetoforning taqiqlovchi chirog‘i yonib qoladi. Qoida bo‘yicha bunday vaziyatda haydovchi chorrahani bo‘shatishi kerak. Biroq stop-liniya bilan chorraha orasidagi masofa sabab, aksariyat hollarda perpendikulyar yo‘nalish bo‘yicha harakat boshlanib ulgurgan bo‘ladi.

    Kalgaridagi kompakt chorraha.

    Kalgaridagi kompakt chorraha.
    Google Maps

    Kalgaridagi chorrahalar maksimal darajada ixcham — stop-liniya bilan chorraha orasidagi masofa 2—5 metrga teng.

    Eslatib o‘tay, yil boshidan to 22-iyulgacha bo‘lgan muddatda Toshkentdagi YTHlar oqibatida 93 kishi halok bo‘lgan. Kanadaning Kalgarisida — avtomobillar soni Toshkentdagidan ikki barobar ko‘p bo‘lgan shaharda esa YTHlar oqibatida “atigi” 7 kishi halok bo‘lgan. Ishonchim komil, ilg‘or jahon tajribasini o‘rganish va tatbiq etish Toshkent yo‘llaridagi o‘lim holatlari sonini kamaytirishga ham yordam beradi.

    29.09.2018, 14:53   Izoh (0)   64202
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    “Wyndham Garden Charvak” kurort majmuasi qurilishi qanday kechayotganini ko‘rsatdi


    Faqat tekshirilgan foydalanuvchilar: nima uchun to‘lov ilovalari  shaxsni tasdiqlashni so‘raydi


    Kapitalbank investitsiyalari – O‘zbekiston yoshlari kelajagiga sarmoya


    Yoz osmonning o‘zidayoq boshlanadi: Silk Avia Toshkentdan Issiqko‘lga kunlik aviaqatnovlarni yo‘lga qo‘ymoqda


    Qayerga investitsiya kiritish mumkin? Qanday aktiv turlari mavjud? 


    Qashqadaryo va Buxoroda amalga oshirilgan quyosh energiyasi loyihalariga 1 yil to‘lishi munosabati bilan rasmiy tadbir bo‘lib o‘tdi


     Navoiy innovatsiyalar universiteti: zamonaviy bilim sari ishonchli qadam 


    “Kia Go!”: Kia Sonet egalarining uchrashuvi – yil davomida birga


    Savdo, fintex va “yashil” loyihalar: Octobank Xitoy bilan hamkorlikni qanday yo‘lga qo‘ymoqda


    Toshkent va Bangkok o‘rtasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri aviaqatnov: Centrum Air yangi xalqaro yo‘nalishni ishga tushiradi 


    BI Group va Asakabank O‘zbekistonda tijorat ko‘chmas mulki uchun biznes ipotekasini ishga tushirdi


    “Kia Go!”: Kia Sonet egalarining uchrashuvi – yil davomida birga


    Toshkentda Sting brendi homiyligida "Formula-1" filmining premyerasi bo‘lib o‘tdi


    Qashqadaryoning Chimyoni – Miraki haqida siz bilmagan faktlar


    Market Yandex Go Samarqandda ishga tushdi

     

    Tavsiya etamiz

    NATO tarixi – dunyodagi eng qudratli harbiy tashkilotning obro‘si pasaymoqdami?

    26 iyun, 20:31
    Audio Icon

    Joy hammaga yetardi: Jeyms Kemeronga ko‘ra, “Titanik” yo‘lovchilarining omon qolish imkoniyati bo‘lgan

    25 iyun, 23:50

    “Trampning Titanigi to‘xtaydi” — Eron elchisi

    25 iyun, 13:39

    AQSHning Yaqin Sharqdagi harbiy bazalari soni nechta va qayerda joylashgan?

    24 iyun, 19:05
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Tojikistonda yuz bergan avtohalokatda o‘zbekistonlik aka-ukalar vafot etdi

    Dunyo | 30 iyun, 17:41

    “Shakarsiz gazlangan ichimliklar infarktni keltirib chiqarishi mumkin” — shifokor

    Maslahatlar | 30 iyun, 17:30

    Kanada AQSH bilan savdo aloqasini tiklash uchun raqamli xizmatlar solig‘idan voz kechdi

    Dunyo | 30 iyun, 17:20

    UzAutoMotors daromadi keskin kamaydi

    O‘zbekiston | 30 iyun, 17:07

    Qrimda harbiy texnikani suratga olgan ikki rossiyalik qo‘lga olindi

    Dunyo | 30 iyun, 17:00

    Kapitalbank investitsiyalari – O‘zbekiston yoshlari kelajagiga sarmoya

    Reklama | 30 iyun, 15:00

    Shavkat Mirziyoyev yoshlarning turli sohalardagi loyihalari, kashfiyot va yutuqlari bilan tanishdi (foto)

    O‘zbekiston | 30 iyun, 16:59

    Denovda YTHga uchragan sud raisi 5 yilga qamaldi

    O‘zbekiston | 30 iyun, 16:55
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.