• Profilga Kirish
  • 1751972643_633.png 1751972643_245.png 1751959824_218.svg 1751959824_520.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12603.52
    • RUB160.94
    • EUR14676.8
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +31°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Avto

    Yo‘l harakatini tartibga solishda Toshkent Kanada shaharlaridan nimalarni o‘rganishi mumkin?

    Kanadaning Kalgari shahrida istiqomat qiluvchi Farhod Fayzullayev tirbandliklarni kamaytirish, tartibsiz harakat, YTHlar va yo‘llardagi o‘lim holatlarining oldini olish maqsadida yo‘llarni loyihalashtirish va qurish bo‘yicha Toshkentda tatbiq etish mumkin bo‘lgan o‘ziga xos jihatlar haqida hikoya qiladi.

    Yaqinda The Economist jurnali tomonidan e’lon qilingan hayot uchun qulay shaharlar reytingida Kalgari to‘rtinchi o‘rinni egalladi. Shahar yo‘l xo‘jaligini ham o‘z ichiga olgan infratuzilma darajasi bo‘yicha eng yuqori — 100 ballni qo‘lga kiritdi.

    Bir muddat avval Toshkentda o‘tkazgan ta’tilim davomida men avtomobillar o‘z harakat polosasini tez-tez o‘zgartirishiga guvoh bo‘ldim. Shu bois avariyaviy vaziyatlar yuzaga keladi, avtomobillar muntazam tezlikni pasaytirib, oshirishga majbur, bu esa yo‘llardagi tirbandliklarga sabab bo‘ladi.

    Ushbu holatda men ikkita sababni ko‘ryapman:

    1. Burilish uchun maxsus bo‘lak (“karman”)larning yo‘qligi — ayniqsa chapga burilish uchun, aksariyat hollarda eng chapdagi bo‘lak bo‘ylab to‘g‘riga ketmoqchi bo‘lganlar chorrahada o‘ngdagi polosaga qayta tizilishga majbur bo‘ladi;
    2. Yo‘l chetining avtoturargoh sifatida foydalanilishi.

    Burilish uchun maxsus bo‘laklar

    Toshkentda burilish bo‘laklaridan deyarli foydalanilmaydi. Chapga burilish to‘g‘riga ham ketsa bo‘ladigan polosadan amalga oshiriladi. Masalan, haydovchi eng chapdagi polosa bo‘ylab harakatlanyapti va to‘g‘riga ketmoqchi. Biroq oldindagi avtomobillar chapga burilyapti. Bunday holatda yo chorrahaning bo‘shashini kutish, yoki bo‘lmasa o‘ngga, qo‘shni bo‘lakka burilib chiqish kerak — ko‘pchilik haydovchilar shunday ham qiladi. Avtomobilning bunday manyovri natijasida qo‘shni polosa bo‘ylab harakatlanib kelayotgan avtomobillar tezlikni keskin pasaytirishga majbur bo‘ladi. Bu esa zanjir reaksiyasini keltirib chiqarib, YTHga ham sabab bo‘lishi mumkin.

    Kalgaridagi aksariyat chorrahalar burilish bo‘laklari bilan jihozlangan. Ya’ni, eng chap polosa bo‘ylab harakatlanayotgan haydovchi chorrahada yo‘l harakatining boshqa ishtirokchilariga hech xalal bermay to‘g‘ri o‘tib ketishi mumkin.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari.
    Google Maps

    Chapga burilayotganlar uchun qo‘shimcha svetofor seksiyalari

    Birinchisining ketidan ikkinchi punkt kelib chiqadi — chapga buriluvchilar uchun qo‘shimcha svetofor seksiyalarini joriy etish kerak.

    Toshkentda sabrsiz haydovchilar chapga burilish vaqtida qarama-qarshi yo‘nalishdan kelayotgan avtomobillar yo‘lini to‘sib qo‘yishi holatlari tez-tez yuzaga kelib turadi. Shunday vaziyatlarning oldini olish maqsadida Kalgaridagi barcha maxsus qayrilish polosasi bor chorrahalarga qo‘shimcha seksiyali svetoforlar o‘rnatilgan.

    Natijada harakat oqimlari bir-biri bilan to‘qnash kelmaydi:

    • Avvaliga to‘g‘riga va o‘ngga ketmoqchi bo‘lganlar yuradi. Avtomobillarning ikki oqimi bir-biri bilan kesishmay harakatlanadi;
    • So‘ng chapga yurmoqchi bo‘lganlar harakatlanadi. Avtomobillar oqimi, mos ravishda, yana kesishmaydi.
    Kalgari politsiyasining statistik ma’lumotlariga ko‘ra, aksariyat YTHlar chapga burilish vaqtida sodir bo‘ladi, burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyalari esa to‘qnashuvlar sonini kamaytirishga xizmat qiladi.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyasi.

    James McKevitt Road (mavzelararo yo‘l)dagi burilish bo‘laklari va qo‘shimcha svetofor seksiyasi.
    Google Maps

    Yo‘l chetidagi to‘xtash joylari

    Yo‘l chetlaridagi to‘xtab turish joylari ham toshkentlik haydovchilarning tez-tez harakat polosasini o‘zgartirishiga sababchi holatlardan biridir. Toshkentning aksariyat yo‘llarida eng chekka bitta, ba’zi hollarda ikkita harakatlanish bo‘lagi to‘xtab turgan avtomobillar va yo‘lovchi tushirib, chiqarish uchun to‘xtagan transport vositalari bilan band qilingan bo‘ladi.

    Shunday qilib, uch polosali yo‘l ikki polosali bo‘lib qoladi. Masalan, Kalgarining aksariyat yo‘llarida yo‘l chetida to‘xtash taqiqlangan. O‘rniga juda ko‘p joylarda yo‘l tarmog‘idan tashqarida jihozlangan avtoturargohlarni ko‘rish mumkin.

    To‘g‘ri tashkil etilgan yo‘l chetidagi avtoturargoh. Piyodalar o‘tish yo‘liga ham e‘tibor bering. Foto: Arkadiy Gershman, Moskva.

    To‘g‘ri, Kalgari avtomobillarga moslab qurilgan shahar va Toshkentda har doim ham do‘konlar yoki odamlar gavjum joylarda avtoturargohlar qurish imkonsiz. Shu bois ham yo‘l chetidagi to‘xtab turish joylarini qonuniylashtirish maqsadga muvofiq bo‘lardi:

    1. Eng o‘ngdagi polosa bo‘ylab harakatlanish imkoni bo‘lmasligi va mashinalar to‘xtab turishi mumkin bo‘lgan “cho‘ntak” (“karman”)lar qurish;
    2. Harakatlanib kelayotgan avtomobillarga ko‘rinishi uchun piyodalar o‘tish joylarini toraytirish;
    3. Avtomobillar ko‘p to‘planadigan joylarda barcha yirik megapolislarda bo‘lganidek pullik avtoturargohlar tashkil etish.

    Ko‘priklar osti va ustidagi chorrahalar

    So‘nggi yillarda Toshkentda bir nechta yo‘l o‘tkazgichlar qurildi. Ular svetoforsiz harakatga imkon berishi bilan ham yaxshi. Biroq bunday uzluksiz qatnov muammolarni ham keltirib chiqaradi. Keling, buni nisbatan eskiroq — Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi ko‘prikli chorrahasi misolida ko‘rib chiqsak. Bu chorraha 2000-yillar boshida qurilgan bo‘lib, barchaga yaxshi ma’lum.

    Toshkentning bunday chorrahalarida ikkita asosiy muammo bor.

    Birinchidan, Kichik halqa yo‘li bo‘ylab sharqdan g‘arbga ketayotgan avtomobil Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab Amir Temur xiyoboniga borishi uchun halqa yo‘lidan o‘ngga o‘tib, janubiy yo‘nalish bo‘ylab yurib, NBU binosi oldida qayrilib olishi kerak. Qayrilishlar esa ko‘plab muammolarni keltirib chiqaradi, chunki ular, asosan, tartibga solinmagan (svetoforsiz). Shuningdek, ba’zi sabrsiz haydovchilar qarama-qarshi yo‘nalishga chiqib borib, teskari yo‘nalishning bir polosasini ham band qilib oladi.

    Ikkinchidan, Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab piyodalar uchun svetoforsiz juda xavfli “zebra” chizib qo‘yilgan.

    Amir Temur ko‘chasi bo‘ylab svetoforlarning o‘rnatilishi bu muammolarning yechimi bo‘lur edi. Shu bilan birga piyodalarda ko‘chani xavfsiz kesib o‘tish, haydovchilarda esa chapga bevosita chorrahaning o‘zida qayrilib olish imkoniyati paydo bo‘ladi.

    Xuddi shunday muammolar yangi ko‘priklar qurilgan joylarda ham ko‘zga tashlanmoqda, bu muammolarni svetofor o‘rnatish orqali yechish mumkin.

    Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi kesishmasi.

    Kichik halqa yo‘li va Amir Temur shoh ko‘chasi kesishmasi.
    Google Maps

    Bunday sxema Chilonzor bozori oldidagi Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi kesishmasida muvaffaqiyatli ishlab turibdi.

    Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi chorrahasi.

    Kichik halqa yo‘li va Bunyodkor shoh ko‘chasi chorrahasi.
    Google Maps

    Kalgarida har ikkala qavatida svetoforsiz harakat yo‘lga qo‘yilgan chorrahalar kam. Bunday chorrahalar, odatda, shahar tashqarisida joylashgan, chunki ular katta maydon talab qiladi.

    Shahar ichkarisidagi barcha ostin-ustun chorrahalarda esa kamida bitta qavatdagi harakat svetofor bilan tartibga solib turiladi.

    Ko‘k bilan katta chorrahadagi svetoforli kesishmalar ko‘rsatilgan.

    Chorrahalardagi svetoforlarning joylashuvi

    Agar e’tibor qaratilsa, Toshkentning ko‘plab chorrahalarida to‘xtash chizig‘i (stop-liniya) bilan chorraha orasidagi masofa katta ekanligini sezish mumkin.

    Masalan, Islom Karimov shoh ko‘chasi bilan Sharof Rashidov shoh ko‘chasi kesishmasida stop-chiziq bilan chorrahaning boshlanish nuqtasi oralig‘idagi masofa 13 metrdan 25 metrgacha yetadi.

    Islom Karimov shohko‘chasi va Abay ko‘chasi kesishmasi.

    Islom Karimov shohko‘chasi va Abay ko‘chasi kesishmasi.
    Google Maps

    Bunday katta masofalar haydovchilarga, masalan, ular chapga burilmoqchi bo‘lganida muammo tug‘dirishi mumkin — yashil chiroqda stop-chiziqdan o‘tishingiz bilan svetoforning taqiqlovchi chirog‘i yonib qoladi. Qoida bo‘yicha bunday vaziyatda haydovchi chorrahani bo‘shatishi kerak. Biroq stop-liniya bilan chorraha orasidagi masofa sabab, aksariyat hollarda perpendikulyar yo‘nalish bo‘yicha harakat boshlanib ulgurgan bo‘ladi.

    Kalgaridagi kompakt chorraha.

    Kalgaridagi kompakt chorraha.
    Google Maps

    Kalgaridagi chorrahalar maksimal darajada ixcham — stop-liniya bilan chorraha orasidagi masofa 2—5 metrga teng.

    Eslatib o‘tay, yil boshidan to 22-iyulgacha bo‘lgan muddatda Toshkentdagi YTHlar oqibatida 93 kishi halok bo‘lgan. Kanadaning Kalgarisida — avtomobillar soni Toshkentdagidan ikki barobar ko‘p bo‘lgan shaharda esa YTHlar oqibatida “atigi” 7 kishi halok bo‘lgan. Ishonchim komil, ilg‘or jahon tajribasini o‘rganish va tatbiq etish Toshkent yo‘llaridagi o‘lim holatlari sonini kamaytirishga ham yordam beradi.

    29.09.2018, 14:53   Izoh (0)   64241
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    GETWORK — Yevropada ishlash orzusini amalga oshiradigan ishonchli agentlik


    Mirzo Ulug‘bek tumanida joylashgan yirik ko‘chmas mulk auksionga qo‘yildi


    President Tech Award tanlovida ishtirok etish uchun arizalar qabuli uzaytirildi 


    Kia Sonet va ADM Global: O‘zbekiston avtomobil klasterini mahalliylashtirilishiga qariyb 260 mln AQSH dollari miqdorida sarmoya


    Mobiuz — 8 milliondan ortiq abonentlar tanlovi 


    Mikrokreditbankda omonat karta joriy qilindi


    “Tadbirkorlikni rivojlantirish kompaniyasi” ISO 9001 va ISO 37001 xalqaro sertifikatlarini qo‘lga kiritdi 


    Katta o‘zgarishlar kichik qadamlar bilan boshlanadi


    Navoiy innovatsiyalar universiteti 2 milliard so‘mlik grant dasturini e’lon qildi 


    “InfinBANK” AJ Toshkentda yangi Bank xizmatlari markazini ochdi  


    Biznes va tadbirkorlik oliy maktabi magistratura dasturlariga qabul jarayonlari davom etayotganini ma’lum qiladi


    Yandex Music’da jazirama kayfiyat uchun maxsus “Chilla” bo‘limi paydo bo‘ldi


    “Biznesni rivojlantirish banki” 2025 yilda 138 mingdan ortiq fuqaro bandligini ta’minladi


    Qulay shartlar bilan yangi ipoteka mahsuloti va xonadon yutib olish imkoniyati


    Visa Kapitalbank bilan Xitoyga: WeChat Pay va Alipay orqali naqd pulsiz to‘lovlar – erkin, oson va xavfsiz

     

    Tavsiya etamiz

    KGB soxtalashtirgan jinoyat – SSSR parchalanishi arafasida o‘lim jazosi berilgan qariya kim edi?

    21 iyul, 21:06

    Titanlar to‘qnashuvi: g‘arb burguti kuchlimi yoxud sharq ajdari?

    21 iyul, 19:50

    Favvorada cho‘milayotgan, muzqaymoqqa navbatda turgan odamlar, maysada uxlayotgan it-mushuklar — Toshkentda chilla

    21 iyul, 14:05

    Kobulda transafg‘on temiryo‘li bo‘yicha uch tomonlama bitim imzolandi

    18 iyul, 09:12
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    O‘zbekistonning qator hududlarida issiqlik va gidroelektr stansiyalari ishga tushiriladi

    O‘zbekiston | 22 iyul, 00:13

    Indoneziya prezidentining mushugi shaxsiy qo‘riqchiga ega bo‘ldi

    Dunyo | 22 iyul, 00:00

    O‘zbekistonda gaz va benzin ishlab chiqarish hajmi kamaydi

    O‘zbekiston | 21 iyul, 23:44

    Isroil 25 davlatning G‘azoda o‘t ochishni to‘xtatish haqidagi chaqirig‘ini rad etdi

    Dunyo | 21 iyul, 23:16

    Qirg‘izistonda SIM kartalarni uchinchi shaxsga berish va sotishni taqiqlovchi qonun qabul qilindi

    Dunyo | 21 iyul, 22:56

    O‘zbekistonda “oltmishvoy” va “yetmishvoy”lar tug‘ilishi sezilarli kamaydi

    O‘zbekiston | 21 iyul, 22:35
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.