O‘zbekiston san’at muzeyida Andrey Esionovning “Daryoga ikki marta kirish” nomli ko‘rgazmasi bo‘lib o‘tadi. Ko‘rgazma 15-oktabr soat 16:00 da ochiladi.
Daryoga ikki marta kirish
Andrey Esionov (1963-yilda tug‘ilgan) – o‘zgacha tarjimai holga ega bo‘lgan rassom. Uning san’atga, to‘la-to‘kis ijodiy ishlashga bo‘lgan intilishi egri-bugri yo‘llardan iborat bo‘lib, deyarli qirq yilga cho‘zilib ketdi. Biroq u o‘zining kasbiy tanlovini o‘smirlik yoshidayoq tanlab bo‘lgan edi. Avlod-ajdodlari Toshkentda XIX asrdayoq joylashib olgan, shu shaharda rus oilasida tug‘ilgan rassom, sobiq ittifoq badiiy fundamental ta’lim tizimining barcha asosiy bosqichlarini ketma-ketlikda bosib o‘tdi. 1981-yilda Esionov A.N. Ostrovskiy nomidagi Toshkent davlat teatr va rassomchilik institutiga o‘qishga kiradigan, iqtidorli bolalar tarbiyalanadigan Respublika ixtisoslashtirilgan musiqa va san’at maktab-internatida grafika diplomini oldi. Beshinchi kursda u dastgohli rassomchilik bo‘limiga o‘tib, uni 1990-yilda tugatadi.
Biroq, ikki tomonlama ma’naviy ozuqa ololgan va har tomonlama tayyorlangan istiqbolli yosh rassom mustaqil ravishda ishga joylashish baxtiga muyassar bo‘la olmadi, chunki u butun mamlakat bilan birgalikda kechikkan “Qayta qurish” davrining achchiq voqeligiga duchor bo‘ldi. Va oradan yigirma yil o‘tib – 2010 yilda shuncha vaqtdan buyon qo‘liga mo‘yqalam olmagan Esionov unga chizib berilgan traektoriyadan tashqariga chiqib, keskin burilish yasadi. U o‘zining ijodiy mavqeini “qayta tiklashga” va san’atga qaytishga erishdi.
O‘zining Moskva atrofidagi xilvat joyda joylashgan uyida mutassiblik bilan ishlab, u bir necha yil ichida yetuk, o‘ziga xos usta, mohir rassom va suratkash, taassurotli yirik formatdagi akvarellar muallifiga aylandi. Hozirgi vaqtda Andrey Esionov faol ko‘rgazma hayotini olib bormoqda, Rossiya san’at akademiyasining muxbir a’zosi hisoblanadi, professional san’at ittifoqlarida hisobda turadi va shu bilan bir vaqtning o‘zida mashhur peterburglik san’atkor Aleksandr Borovskoyning aniq ta’rifi bilan aytganda, “isteblishmentdan (davlatning yuqori hokimiyat tizimi) tashqari rassom” bo‘lib qolgan holda, o‘zining noyob ijodiy mustaqilligini saqlab kelmoqda.
Hozirga qadar Esionov Moskva, Sankt-Peterburg, Samara, Qozon va Parij shaharlarining yirik muzeylarida va ko‘rgazma zallarida o‘zining yettita shaxsiy ekspozitsiyasini o‘tkazgan.
Insonning har soniyada o‘zining qismatli taqdiri haqida qarorlar qabul qilishga, axloqiy tanlovni amalga oshirishga majbur qilgan shaxsiy hayot yo‘li — Andrey Esionovning O‘zbekiston davlat san’at muzeyidagi ko‘rgazmasining asosiy g‘oyasini tashkil etadi. Uning nomi Geraklitning mashhur hikmatiga borib taqaladi: “Xuddi o‘sha daryoga bir bor kirgan suvlarda bir gal bir suvlar, ikkinchi safar esa boshqa suvlar oqib o‘tadi”.
Esionov ekspozitsiyasining asosini turli xil akvarelli seriyalar tashkil etadi. Uning asarlarida Moskva, Quddus, Parij, Madrid, Berlin, Drezden, Rim va Venetsiya shaharlarining ko‘rinishlarini, shuningdek, oila a’zolari va do‘stlarining portretlarini tashkil etgan kameraviy, xuddi bevosita muloqotning sofligini saqlab turuvchi – o‘ziga xos qissaviy-allegoriyali sahnalar ko‘rsatilgan.
Tomoshabinning Esionov shaxsiy olami haqidagi tushunchalarini kengaytiruvchi qalamda chizilgan tabiiy rasmlar va maxsus eksponatlar – rasm chizish asboblari, fotosuratlar, ba’zi bir shaxsiy buyumlar ko‘rgazmani yanada to‘ldirib turdi. Alohida bo‘limda rassom haqidagi film, boshidan oxirigacha bir akvarel asarlarini yaratish jarayonini namoyon etuvchi, o‘ziga xos mahorat maktabi namoyish etilmoqda. Esionov tomonidan Toshkentda o‘qib yurgan vaqtida, 1988-yilda yaratilgan, yangi muallliflik versiyasini namoyon etgan va moybo‘yoq bilan xolstda bajarilgan “Orol tragediyasi” kartinasi — Davlat san’at muzeyi ko‘rgazmasining alohida eksponati bo‘ldi.
Andrey Esionovning ijodiy uslubi ko‘p hollarda mantiqqa to‘g‘ri kelmaydi: undagi akademik ta’lim tajribaga bo‘lgan ehtiros bilan, zamonaviylikning o‘tkir hissiyoti bilan ildiz otishlik, hayotiy kuzatuvlarning tahliliy, konseptual umumlashtirishlar bilan, akvarel uchun o‘ziga xos plastik usullardan foydalanishdagi o‘ziga o‘zi chegaralashning erkinlik bilan, mavzular va sujetlar tanlovi bir-biri bilan uyg‘unlashib ketadi.
Ko‘p sonli naturaviy xomqoliplarda bir lahzali taasurotlarini aks ettirgan rassom, bundan so‘ng ularni o‘zining ustaxonasida topqirlik bilan yig‘ib olib, birlashtiradi va bo‘yoqlar bilan tasvirlab bera oladi (va natijada, o‘z vaqtida egallagan plakatist ko‘nikmalariga tayanadi). Esionov tarixining qahramonlari – aniq odamlar, bizning zamondoshlarimiz, shu bilan birga universal tipajlar, ijtimoiy sahnalardagi aktyorlar: yo‘lovchilar, sayohatchilar, daydilar, ko‘cha musiqachilari, ziyoratchilar, bozorchi savdogarlar bo‘lishi mumkin.
Reklama huquqi asosida!
Izoh (0)