• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12676.11
    • RUB161.56
    • EUR14975.56
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +28°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    O‘zbekiston

    Birinchi biznesingizni halokatga olib boruvchi 6 ta xato

    Dohiyona g‘oya omadning yuz foizli kafolati deb o‘ylash noto‘g‘ri. InsiderPro nashri birinchi kompaniyani yaratishda xonavayron bo‘lmaslik sirlari bilan bo‘lishadi.

    Muvaffaqiyatli startapni yo‘lga qo‘yish — oson ish emas.

    Mashhur tadbirkorlarning hammasi ham bir martadan daromadli kompaniyani yaratishga erisha olmagan. Yosh biznesmenlar tadbirkorlik yo‘lining boshida yo‘l qo‘yadigan xatolar omadsizlikka sabab bo‘lgan.

    O‘z ishingizni ocha turib, ertami-kechmi 90 foizdan ortiq startaplar muvaffaqiyatsizlikka uchrashini hisobga olish, shuning uchun biznesni rivojlantirish strategiyasini oldindan sinchkovlik bilan o‘ylab chiqish lozim. Ayniqsa birinchi kompaniyasini yaratayotgan odamlar yo‘l qo‘yadigan xatolarni yodda tutish muhim. Quyida ulardan eng ko‘p uchraydigan oltitasini keltirib o‘tamiz.

    1. Biznes asosiy g‘oyasini sir tutish
    Ko‘pchilik boshlovchi tadbirkorlar muvaffaqiyatli startapni yaratish inqilobiy g‘oyani kashf etish tufayli yuzaga kelib, qolgan narsalar go‘yoki o‘z-o‘zidan amalga oshadi, millionlab dollar daryodek oqib keladi degan fikrda bo‘ladi. Bunday o‘y-xayollar oqibatida ular o‘z g‘oyalarini barchadan sir tutib, ularni o‘g‘irlanishidan xavotirlanadi.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Biroq yangi kompaniya asoschisi uchun g‘oyasini sir tutish — juda yomon fikr. Nega deysizmi?

    G‘oyalarni albatta boshqa tadbirkorlar bilan bo‘lishish lozim — bu orqali o‘z ishini bozorga olib chiqqan va daromadli biznes yaratishga erishgan kishilarning ehtimoliy yordamidan foydalanish mumkin.

    Haddan ortiq maxfiylikning ortiqcha ekanligining yana bir sababi — ko‘pchilik muvaffaqiyatli startaplar rivojlana borishi bilan dastlabki g‘oyadan ancha uzoqlashib ketadi. Bunga Facebook (NASDAQ: FB), Instagram, PayPal, Shopify, Twitter (NYSE: TWTR) va YouTube’ni misol keltirish mumkin.

    1. Pul oqimi ahamiyatini munosib baholamaslik
    Startaplarning uchdan bir qismga yaqini pullar tugab qolishi tufayli muvaffaqiyatsizlikka uchraydi. Bu xonavayron bo‘lishning eng ommabop sabablari ro‘yxatida chiqarilayotgan mahsulotga talab bo‘lmasligidan keyingi o‘rinda turadi.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Shu tariqa gullab-yashnaydigan kompaniya yaratishni istasangiz, asosiy iqtisodiy tamoyillarni yaxshi bilishingiz, jumladan, “pul oqimi” nima ekanligini bilishingiz lozim.

    Investopedia portalining ma’lum qilishicha, “pul oqimi — bu bisnesdan kelayotgan va chiqib ketayotgan pul mablag‘lari va ularning ekvivalentlarining sof summasi”dir.

    Ijobiy pul oqimi biznes xarajatlardan ko‘proq daromad keltirayotganligini anglatadi. Salbiy pul oqimi esa, o‘z navbatida, biznes sarflangan puldan kamroq mablag‘ keltirayotganligi, ya’ni pullar yo‘qolayotganligidan dalolat beradi.

    Biroq endi ish boshlagan tadbirkorlar ko‘pincha pul oqimi dinamikasini noto‘g‘ri tushunadi va ularni boshqara olmaydi.

    Reallik shundayki, startap birinchi kundan boshlab “mablag‘larni yondira” boshlaydi, ya’ni har bir soniya siz uchun ma’lum bir mablag‘ga tushadi. Ba’zan shunday vaziyat yuzaga kelishi mumkinki, sizning tez sur’atda rivojlanayotgan biznesingiz salbiy pul oqimini keltirib chiqarishi mumkin. Bunga quyidagi omillar sabab bo‘ladi:

    - Siz mahsulot savdosini boshladingiz;

    - Mijozlar bazangiz tez o‘sib bormoqda;

    - Uzoq muddatli kelajakda mahsulotingizga bo‘lgan talab ommalashishini kutayapsiz.

    Yomon emas, biroq:

    - Dastlabki muvaffaqiyatlarga erishish uchun katta kreditlar olgansiz;

    - Oylik xarajatlaringiz (misol uchun, bino ijarasi va xodimlar oyligi) olayotgan foydangiz hajmidan ortiq.

    Biznes sarf-xarajatdan ko‘p foyda keltirmasa, pullar tugaydi va yopilishga to‘g‘ri keladi.

    1. “Barcha uchun” mo‘ljallangan mahsulot yaratishga urinish
    Biznesga yangi kirib kelganlar muvaffaqiyatli korxonani faqat ommabop mahsulot orqali yaratish mumkin deb o‘ylab yanglishadi. Ular allaqanday yangilik yaratishga intilib, konsepsiyani cheksiz o‘zgartirib, barcha imkoni bor funksiyalarni amalga oshirishga urinib ko‘radi.

    Bunday yondashuv — katta xato.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Masalan, yosh tadbirkor Facebook’dan o‘zib ketadigan ijtimoiy tarmoqni yaratishga urinar ekan, u Mark Sukerberg va uning hamkasblari ommaviy bozorni zabt etishni ko‘zlamaganligi, aksincha bu Amerikaning nufuzli universitetlari talabalarining hamjamiyati bo‘lganligini unutib qo‘yadi.

    Startap asoschisi butun bozorni birdaniga egallashga urinmasdan, auditoriyaning torroq segmentini tanlagani ma’qul.

    Cheklangan auditoriya va ommaviy bozor o‘rtasidagi jarlikni yengib o‘tish uchun quyidagilarga ahamiyat qaratish lozim:

    -  Mahsulotdagi xatolarni to‘g‘rilash;

    -  Dastlabki foydalanuvchilar ta’kidlayotgan muammolarga e’tibor qaratish;

    -  O‘z qaroringizni shu zahoti sotishga urinmasdan, brendni sekin-asta barpo etish.

    Apple, Google va Facebook aynan shunday yo‘l tutgan.

    1. Maqsadni yo‘qotish
    Ko‘pchilik muvaffaqiyatsiz startaplarning bitta umumiy jihati bor: ularning yaratuvchilari cheksiz imkoniyatlar oldida o‘zini yo‘qotib qo‘yadi.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Y Combinator venchur fondi hamasoschisi Pol Grem barcha e’tiborni o‘z vazifasiga qaratish har qanday startap uchun muhim vazifa ekanligini ta’kidlaydi.

    Yangi kompaniya asoschisi barcha resurslarni eng muhim narsalar, ya’ni bozor va mijozlarini o‘rganish, mahsulotning birinchi ishchi versiyasini yaratish, uning o‘sishi va ko‘lamdorligiga qaratishi lozim.

    Bu masalada Stiv Jobsdan o‘rnak olish mumkin.

    Nega dunyodagi eng yirik kompaniya faqat uchta mahsulot — ya’ni iPhone, iPad va Mac/Macbook sotadi? (To‘g‘ri oxirgi yillarda Apple assortimentini kengaytirdi, biroq tamoyil o‘zgarishsiz qolmoqda.)

    Stiv Jobs kompaniyaga qaytganda, kompaniya ko‘p narsalar: printerlar, o‘yin konsollari kabilarni sotgan. Jobs mazkur loyihalarning barchasini yopib, butun e’tiborni bitta noutbuk va bitta shaxsiy kompyuterga qaratdi.

    Uning maqsadi — ularni ideal mahsulotga aylantirish edi. Apple sotuv hajmiga qarab, u maqsadiga erishganligi haqida xulosa chiqarish mumkin.

    1. Muvaffaqiyatsizliklardan cho‘chish
    Eriks Risning “ehtiyotkor startap” metodologiyasi paydo bo‘lgandan so‘ng u Kremniy vodiysida tez tarqalib ketdi.

    Ko‘pchilik uni biror narsa qo‘lingizdan kelmasa, o‘sha ishni tashlashga undaydi deb yuzaki talqin qiladi. Aslida esa uning ortida butunlay boshqa falsafa turadi.

    Muvaffaqiyatsizlik barchasini tashlash va kompaniyani yopish uchun sabab emas.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Butunlay boshqacha fikr yuritish lozim: agar tadbirkor sifatida ba’zi chetlab o‘tish imkonsiz bo‘lgan xatolarni sodir etishingiz (va ularni to‘g‘rilashingiz) kerak bo‘lsa, ularni tezroq amalga oshiring.

    Muvaffaqiyatsizliklardan qo‘rqishning yana bir ko‘rinishi — bu perfeksionizm.

    Ko‘pincha boshlovchi tadbirkorlar tashrif qog‘ozlari, logotiplar, yozuvlar va biznes-rejalarni qayta ko‘rib chiqish, mahsulotlarini o‘zgartirishga juda ko‘p vaqt sarflab, (ongli yoki ongsiz ravishda) mahsulotni real chiqarish va bozorning unga nisbatan javobini olishni ortga suradi.

    1. Nomunosib hamkorlarni tanlash va so‘zda kelishish
    Startaplar ko‘pincha asoschilari kelishmovchiliklari tufayli omadsizlikka yuz tutadi. Pol Grem muvaffaqiyatli biznes uchun uning asoschilari o‘rtasidagi yaxshi munosabat muhim ekanligini ta’kidlaydi.

    Foto: InsiderPro

    Foto: InsiderPro

    Startaplar ko‘pincha do‘stlar yoki hamkasblar tomonidan yaratilishi tufayli ko‘pchilik holatlarda endi ish boshlayotgan tadbirkorlar rasmiy kelishuv va shartnomalarni imzolashga alohida e’tibor qaratmaydi.

    Deylik, siz do‘stingiz bilan kompaniya tashkil etasiz va barcha foydani ikkiga bo‘lishishga norasman kelishib olasiz. Biroq bir yildan so‘ng ikkingizdan biringiz biznesni tark etasiz, qolgan odam esa tashkilotni gullab-yashnagan korxonaga aylantiradi. Kompaniyani tark etgan hamkor ham barcha daromadning yarmini oladimi? Bu savolga kelishuvsiz javob topishning imkoni bormi?

    Hamkorlar o‘rtasidagi munosabatlarni rasmiylashtirish ularga kompaniyadagi ulushini aniq va adolatli taqsimlash, kompaniyani yopishga to‘g‘ri kelsa, vaziyatni madaniyatli hal qilish imkonini beradi.

    01.08.2017, 15:16   Izoh (0)   29734
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    “ArMI—2017” xalqaro armiya o‘yinlarida O‘zbekiston razvedkachilari 2-o‘rinda ketmoqda

    01.08.2017, 14:57

    O‘zbekistonda overdraft kreditlari paydo bo‘ladi

    01.08.2017, 14:30

    O‘zbekistonda statistika ma’lumotlari shaffofligi va ochiqligi ta’minlanadi

    01.08.2017, 14:17

    Prezident maslahatchisi Qahramon Quranboyev Facebook’da o‘z sahifasini ochdi

    01.08.2017, 13:22

    G‘ofurjon Muhamedov Chirchiq davlat pedagogika institutiga rektor etib tayinlandi

    01.08.2017, 13:10

    “Men endi o‘qishga kirolmaymanmi?”. Yuridik universitet test imtihonlariga kirish jarayoni (video)

    01.08.2017, 13:06
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


     Navoiy innovatsiyalar universiteti: zamonaviy bilim sari ishonchli qadam 


    “Kia Go!”: Kia Sonet egalarining uchrashuvi – yil davomida birga


    Fitch Ratings “Biznesni rivojlantirish banki” ATB kredit reytingini oshirdi 


    NRG Uzbekistan zamonaviy va keng majmua — Maftun Makon turar joy mavzesini qurish bo‘yicha ulkan loyihani amalga oshirmoqda


    “Kia Go!”: Kia Sonet egalarining uchrashuvi – yil davomida birga


    Kapitalbank investitsiyalari – O‘zbekiston yoshlari kelajagiga sarmoya


    Qashqadaryoning Chimyoni – Miraki haqida siz bilmagan faktlar


    Faqat tekshirilgan foydalanuvchilar: nima uchun to‘lov ilovalari  shaxsni tasdiqlashni so‘raydi


    Qashqadaryo va Buxoroda amalga oshirilgan quyosh energiyasi loyihalariga 1 yil to‘lishi munosabati bilan rasmiy tadbir bo‘lib o‘tdi


    Toshkentda Sting brendi homiyligida "Formula-1" filmining premyerasi bo‘lib o‘tdi


    Fitch Kapitalbankning reytingini "Ijobiy" prognoz bilan tasdiqladi


    Yoz osmonning o‘zidayoq boshlanadi: Silk Avia Toshkentdan Issiqko‘lga kunlik aviaqatnovlarni yo‘lga qo‘ymoqda


    Qayerga investitsiya kiritish mumkin? Qanday aktiv turlari mavjud? 


    “AloqaBank” yoshlar bilan ishlashga oid dasturlarni kengaytirmoqda


    BI Group va Asakabank O‘zbekistonda tijorat ko‘chmas mulki uchun biznes ipotekasini ishga tushirdi

     

    Tavsiya etamiz

    NATO tarixi – dunyodagi eng qudratli harbiy tashkilotning obro‘si pasaymoqdami?

    26 iyun, 20:31
    Audio Icon

    Joy hammaga yetardi: Jeyms Kemeronga ko‘ra, “Titanik” yo‘lovchilarining omon qolish imkoniyati bo‘lgan

    25 iyun, 23:50

    “Trampning Titanigi to‘xtaydi” — Eron elchisi

    25 iyun, 13:39

    AQSHning Yaqin Sharqdagi harbiy bazalari soni nechta va qayerda joylashgan?

    24 iyun, 19:05
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    O‘zbekistonda endi 7-9-sinf o‘quvchilari universitetda ham o‘qitiladi

    O‘zbekiston | 1 iyul, 23:15

    “Daryo” dayjesti: 1-iyulning eng muhim xabarlari

    O‘zbekiston | 1 iyul, 23:00

    Uorren Baffet 6 mlrd dollarlik Berkshire aksiyalarini xayriya qildi

    Dunyo | 1 iyul, 22:40

    Toshkent arxitektura-qurilish universitetida dual ta’lim joriy etiladi

    O‘zbekiston | 1 iyul, 22:25

    3 yil davomida uydan chiqmagan erkak axlat va chiqindilar uyumi orasidan topildi

    Dunyo | 1 iyul, 22:14

    “Kunning kamida 2-3 soatini salqin xonada o‘tkazing”. JSST anomal issiqda aholiga zarur bo‘lgan tavsiyalar berdi

    O‘zbekiston | 1 iyul, 21:55

    AQSH sog‘liqni saqlash vaziri amerikaliklarni dunyodagi eng kasal millat deb atadi

    Dunyo | 1 iyul, 21:45

    “Yoshlar Ittifoqi” qurib bitkazgan “Asr qurilishi” — BAM tarixi

    Dunyo | 1 iyul, 21:35

    WP: Mask raqobatchilarning maxfiy ma’lumotlariga kirish imkoniyatiga ega bo‘lgan

    Dunyo | 1 iyul, 21:25
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.