• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12834.61
    • RUB162.65
    • EUR14662.26
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +33°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    O‘zbekiston

    Toshkentga kelganiga bir kun bo‘lgan Yan Geyl shaharda asfalt juda ko‘p ekanini tanqid qildi. U kim o‘zi?

    Jahonga mashhur arxitektor va shahar dizayni bo‘yicha konsultant Yan Geyl to‘rt kunlik tashrif bilan O‘zbekistonga keldi. Xabar berishlaricha, daniyalik me’morning tashrifi mamlakat rahbariyatining topshirig‘iga ko‘ra tashkil etilgan. “Gazeta.uz”ning yozishicha, janob Geyl 17-may kuni Toshkentda zamonaviy jahon arxitekturasi haqida me’morlar va talabalar uchun qisqa seminar o‘tkazgan.

    Foto: “Gazeta.uz”

    U O‘zbekiston poytaxtiga kelganiga atigi bir kun bo‘lgani, bu muddat shahar haqida xulosa chiqarish uchun yetarli emasligini tan oldi, shunga qaramay ba’zi mulohazalari bilan o‘rtoqlashdi: “Shuni aytishim mumkinki, sizlar asfaltdan juda ko‘p foydalanyapsiz. Agar Toshkent meri bo‘lganimda edi, asfaltlarni yo‘qotib, ko‘chalarni jamoat makonlariga aylantirardim”, — dedi Geyl.

    “Avvallari Toshkentda tirbandliklar juda kam bo‘lganini menga aytishdi. Shahar hokimi Toshkentda avtomobillar soni har yili 35 mingtaga oshib borayotgani haqidagi faktni ma’lum qildi. Sizni ishontirib aytamanki, tirbandliklar darajasi bo‘yicha juda yaqin vaqt ichida Moskvaga yetib olasiz”, — dedi Geyl.

    Jahonga mashhur me’mor seminardan avval Toshket hokimi Rahmonbek Usmonov hamrohligida Hazrati Imom majmuasi bilan tanishdi, Temuriylar tarixi davlat muzeyi, Toshkent metrosi va “Qatag‘on qurbonlari xotirasi” yodgorlik majmuasida bo‘ldi. Yan Geylning qo‘shimcha qilishicha, agar hamkorlikdagi faoliyat uchun zarur maydon topilsa, u va Toshkent ma’muriyati o‘rtasida qanday hamkorlikka erishilishi mumkinligi keyingi kunlar davomida ma’lum bo‘ladi.

    Kim o‘zi bu — Yan Geyl?

    Yan Geyl 1936-yil Kopengagenda tug‘ilgan. 1960-yil Daniya qirollik nafis san’at akademiyasini arxitektura magistri darajasi bilan tamomlagan. 1966-yili akademiyadan “jamoat joylari shakllari va ulardan foydalanishni o‘rganish” uchun grant olgan va hali ham akademiyada dars beradi. 2000-yili o‘zining me’morlik byurosi — Gehl Architects’ga asos solgan.

    Foto: Sustainable Living Festival

    U o‘z faoliyatini avtomobillar va binolar odamlarni shaharlardan siqib chiqarishga kirishgan davrda boshlab, Jeyn Jeykobs bilan birgalikda urbanistikadagi gumanistik yondashuvga asos solgan. U rahbarlik qilayotgan me’morlik byurosi Londondan tortib Sidneygacha bo‘lgan o‘nlab megapolislarga tavsiyalar, maslahatlar bergan. Biroq Geylning bosh yutug‘i — ona shahri Kopengagenni velosipedchilar va piyodalar shahriga aylantirganidir.

    “Kopengagenlashtirish”

    Kopengagenda har kuni 500 ming kishi velosipeddan foydalanadi — bu shahar ko‘chalaridagi transport harakatining 36 foizini tashkil etadi. “Kopengagenlashtirish” esa shaharda veloharakatni rivojlantirishni anglatadi — Geyl shahar markaziga velosiped madaniyatini tatbiq etish mumkinligini tushuntirayotganida ko‘pincha “kopengagenlashtirish” atamasidan foydalanadi.

    Kopengagenning 70 foiz aholisi qishda ham velosipeddan voz kechmaydi.

    Kopengagenning 70 foiz aholisi qishda ham velosipeddan voz kechmaydi.
    Foto: “Archi.ru”

    Kopengagen nafaqat velosipedlari va veloyo‘laklari bilan, balki faqat piyodalar uchun mo‘ljallangan katta va kichik ko‘chalari bilan mashhur. Yevropadagi eng uzun — 1,5 kilometrlik piyoda-savdo hududi hisoblangan Stryoget piyodalar ko‘chasi aynan Geylning xizmatlari mahsulidir. Lekin bunga osonlikcha erishilmagan — me’mor “Jamoat joylari. Jamoatchilik hayoti” nomli kitobida Kopengagen 40 yil ichida qanday qilib avtomobillar makonidan piyodalar shahriga aylangani haqida hikoya qiladi.

    Janob Geyl Toshkent shahri rahbariyati bilan kelishuvga erisha olsa, u taklif qilgan o‘zgarishlar ro‘yobini 40 yil kutish kerak bo‘ladimi? U shaharda aynan nimalarni o‘zgartiradi? Bu savollarga uning boshqa shaharlardagi faoliyati orqali javob topish mumkin — Yan Geyl Toshkentdan avval nafaqat London yoki Nyu-Yorkda, balki MDHning qator boshqa shaharlari — Moskva, Sankt-Peterburg, Olmaotada, shuningdek, o‘z vaqtida sobiq Ittifoq tarkibida bo‘lgan va zamonaviy qiyofasi sovet arxitektorlari tomonidan yaratilgan Boltiqbo‘yi mamlakatlarida ishlagan.

    “Avval tadqiqot, keyin...”

    “Agar meni Moskvaga taklif qilishsa, Londonda yoki Nyu-Yorkda qilgan ishimni takrorlayman — hammasini aynan tadqiqotdan boshlash kerak”, — degan edi Yan Geyl The Village nashriga bergan intervyusida. Avvaliga shaharning turli qismlaridagi bir-biriga o‘xshash jamoat joylari — 4-5 ko‘cha, xuddi shuncha maydon, bir juft ko‘prik va xiyobonlarni tanlab olish kerak. So‘ng ular qanday tashkil etilgani, qanday ishlayotgani va odamlar bu joylardan qanday foydalayotganini diqqat bilan o‘rganib chiqish kerak.

    “Londonda atigi beshta ko‘chani tadqiq etish orqali butun shahar haqida tasavvur hosil qilgan edik — muammo hammayoqda bir xil bo‘ladi-da. Nyu-Yorkda esa bizdan markaziy, eng gavjum ko‘chalarni tadqiqot etishni so‘rashgan — Bronks va Kuinsning ko‘chalaridagi odamlar soni Brodveydagilardan hech ham kam emasligini o‘shanda aniqlagan edik”, — deydi Geyl.

    Olmaotadagi Panfilov ko‘chasining joriy holati.

    Olmaotadagi Panfilov ko‘chasining joriy holati.
    Foto: “Krisha.kz”

    Olmaotadagi Panfilov ko‘chasini o‘zgartirish bo‘yicha Yan Geyl taklifi.

    Olmaotadagi Panfilov ko‘chasini o‘zgartirish bo‘yicha Yan Geyl taklifi.
    Foto: “Krisha.kz”

    Tadqiqot qancha vaqtni oladi? Kamida ikki yil. Balki undan ham ko‘proq. “Har holda, qish va yozdagi farqli vaziyatni ham o‘rganmoq zarur. So‘ng, loyihani yakunlash va aynan shaharda nimalarni o‘zgartirib, yaxshilash zarurligi haqidagi tavsiyalarni tayyorlash uchun yana bir yilcha vaqt kerak bo‘ladi. Oxir-oqibat, bu hujjat shahar rivoji to‘g‘ri yo‘nalishdan ketmoqdami-yo‘qmi, shuni aniqlash imkonini beruvchi o‘ziga xos yo‘l xaritasiga aylanadi”, — deydi daniyalik me’mor.

    Avtomobillarsiz shahar?

    Moskva uchun xuddi shunday yo‘l xaritasini tayyorlash uchun Gehl Architects 18 oy vaqt sarflagan. Unda transport tizimining mantiqiy faoliyati va xiyobonlar rivojidan tortib, trotuar plitkalaridan shaharning bosh maydonlaridagi shovqin darajasigacha hamma narsa hisobga olingan. Asosiy urg‘u esa baribir “avtomobildan xoli shahar” g‘oyasiga qaratilgan.

    “Moskvadagi ko‘plab jamoat makonlari odamlar emas, balki transport ehtiyojlariga xizmat qiladi. Men piyodalarga Moskvadagidek yomon munosabatda bo‘linadigan, faqat avtomobillar harakati haqida qayg‘uriladigan shaharlarni kam ko‘rganman”, — degandi Yan Geyl. Va shaharni mashinalardan “tozalash” bo‘yicha takliflarni ham bildirgan.

    “Ko‘chalardagi mashinalarni kamaytirishning beshgami yaqin yo‘li bor, xolos. Shaharga kirish uchun to‘lov joriy qilish; to‘xtab turishni taqiqlash; to‘xtab turish uchun to‘lov miqdorini oshirish; yo‘llarni toraytirish; yonilg‘i narxini oshirish mumkin. Vositalar unchalik ham ko‘p emas, masala har bir shahar uchun mos vositani tanlay bilishda”, — deydi mashhur arxitektor.

    Tayms-skver Gehl Architects tavsiyalari tatbiq etilishidan avval.

    Tayms-skver Gehl Architects tavsiyalari tatbiq etilishidan avval.
    Foto: The Village

    Tayms-skver Gehl Architects tavsiyalari tatbiq etilganidan keyin.

    Tayms-skver Gehl Architects tavsiyalari tatbiq etilganidan keyin.
    Foto: The Village

    Shaharda avtomobillardan to‘la qutulib bo‘lmasligini Yan Geyl ham yaxshi biladi. “Do‘konlarga tovarlarni olib kelish kerak, bemorlarni shifoxonaga yetkazish kerak. Men faqat har kunlik yurish uchun avtomobillardan foydalanish — o‘ta ahmoqona qaror ekanini aytmoqchiman, xolos. Ha, dam olish kunlari rulga o‘tirib, tog‘ga chiqib kelish mumkin, biroq har kuni shahar markaziga avtomobilda qatnashning nima keragi bor?”, — deydi daniyalik mutaxassis.

    Me’morning asosiy yutug‘i (ehtimol, yagona “aybi”) — u neftning oxiri ko‘rinib qolganini birinchilardan bo‘lib ko‘rganlardan va shu sababli ham shaharlarni kelajakka imkon qadar tezroq va yaxshiroq tayyorlash tarafdori.

    50 yildan so‘ng shaharlar qanday ko‘rinishga ega bo‘ladi?

    “Avval ham aytganimdek, avtomobillar shaxsiy transport vositasi maqomini yo‘qotadi. Shaharlar odamlar ixtiyoriga qaytadi: yana piyoda yurib ko‘ngil yozish, bemalol sayr qilish, velosiped uchish mumkin bo‘ladi. Jamoat transportining, ayniqsa, metroning taraqqiyoti o‘z cho‘qqisiga chiqadi. Va bu hozirgisidan ancha yaxshi, rostmana intellektual transport tizimi bo‘ladi. Velosipedlar esa shu tizimning bir bo‘lagiga aylanadi”, — deydi Yan Geyl, kelajak haqida fikr bildirarkan.

    Geylning fikricha, ko‘plab megapolislar neft zaxiralari tugab bitganidan keyingi zamonda qanday yashashi haqida hozir o‘ylab ham ko‘rmayapti. “Masalan, 2050-yilda katta shahar atrofidagi yo‘ldosh-shaharchalarning ahvoli qanday kechadi? AQShda shahar atrofidagi shaharchalar hozirdan o‘lib boryapti, chunki ularning bari arzon yonilg‘i zamonida qurilgan, endi bo‘lsa har kuni shaharga va undan shaharchaga qaytish juda qimmatga tushyapti. Oxir-oqibat, shahar chekkalariga qashshoqlar joylashyapti, narxi o‘sib borayotgan benzin esa avvalo ularga kerak”, — deydi Yan Geyl.

    Foto: The Village
    17.05.2017, 17:01   Izoh (0)   68603
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    O‘zbekiston hukumati oliy va o‘rta ta’lim muassasalari binolari xavfsizligi bo‘yicha talablarni tasdiqladi

    17.05.2017, 16:04

    Shavkat Mirziyoyev O‘zbekistonda soya yetishtirishni ko‘paytirish va eksportga yo‘naltirish zarurligini bildirdi

    17.05.2017, 15:55

    Google vakillari O‘zbekistonda servislari sifatini oshirish imkoniyatini muhokama qildi

    17.05.2017, 15:40

    Shavkat Mirziyoyev: O‘zbekistonda gidroenergetika sohasida yangi kompaniya tuziladi

    17.05.2017, 15:01

    Shavkat Mirziyoyev Sirdaryoda yengil sanoat, farmatsevtika va tibbiyot buyumlari korxonalari loyihalari bilan tanishtirildi

    17.05.2017, 14:35

    70 yillik yubileyini nishonlayotgan Halima Xudoyberdiyevaga “El-yurt hurmati” ordeni topshirildi

    17.05.2017, 14:26
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    Chirchiqdagi yangi bog‘ - zamonaviy ko‘ngilochar va dam olish maskani ochildi


    Octobank bankomatlarni BS/2 bilan birga “aqlliroq” qiladi


    Hyundai Uzbekistan - foizsiz bo‘lib to‘lash imkoniyati qaytdi!


    Yangiyo‘lda “Tomorqa maktabi” ochildi


    LUKOIL: yosh iste’dodlar ovozi katta sahnada yangradi


    MKBANK xalqaro moliya bozorida: Qozog‘iston banklaridan 15 million dollar jalb qilindi


    ANORBANK va BS/2 O‘zbekistonda banklarda o‘z-o‘ziga xizmat ko‘rsatish tarmog‘ini kengaytirmoqda


    2025-yilning 5 oyi davomida Mobiuz minglab tayanch stansiyalarini ishga tushirdi va texnik infratuzilmani zamonaviylashtirdi


    Xon Saroy tomonidan an’anaviy “Mening orzuyimdagi uy” rasmlar tanlovi boshlandi 


    Centrum Air yangi Airbus A320neo — aviaparkidagi to‘qqizinchi samolyotni qabul qilib oldi 


    Mastercard Digital Uzbekistan 5- xalqaro PLAS-Forumida qatnashdi


    Sistit — bu uyat emas!


    So‘zlar ahamiyatga ega: TBC Bank 8-mart tabriklarini pullarga aylantirib, ayollar tadbirkorligini qo‘llab-quvvatladi


    InfinBLACK - ortiqcha to‘lovlar talab qilmaydigan kredit karta


    O‘zbekiston Milliy banki Xitoy yuani ayirboshlash xizmatini Toshkent shahri va poytaxt aeroportida yo‘lga qo‘ydi

     

    Tavsiya etamiz

    Gitlerdan so‘ng eng mashhur natsist – dorga osilgan Ribbentropning ayanchli taqdiri

    31 may, 19:25

    “Ikki xonali uy uchun 715 mln so‘mdan”. “Daryo”dagi maqoladan so‘ng poytaxt hokimligi uysiz qolgan aholiga xonadon sotib olish uchun mablag‘ ajratdi

    28 may, 21:15

    Budapesht fasadlari: sanʼat ko‘chada yashaydi (foto)

    27 may, 10:00

    Gestapo va KGB xizmatida bo‘lgan buxorolik “Shtirlits”

    26 may, 19:00
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    Yaponiyaliklar 45 soatda uy qurishni o‘rganib oldi (video)

    Arxitektura | 3 iyun, 12:45

    InfinBLACK - ortiqcha to‘lovlar talab qilmaydigan kredit karta

    Reklama | 3 iyun, 12:45

    Pep Gvardiola: “Mavsum og‘ir bo‘ldi, lekin biz muhim vazifani bajardik”

    Sport | 3 iyun, 12:40

    Bill Geyts boyligining katta qismini Afrikaga beradi

    Dunyo | 3 iyun, 12:39

    Ukraina Rossiyadan deportatsiya qilingan 500 dan ortiq bolani qaytarishni talab qildi

    Dunyo | 3 iyun, 12:19

    Jaziramada terlamaslikka yordam beradigan layfhaklar

    Layfstayl | 3 iyun, 12:07

    O‘zbekistonda pensiya va nafaqalar 1-iyuldan, ish haqi va stipendiyalar 1-avgustdan oshiriladi

    O‘zbekiston | 3 iyun, 12:00
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.