• Profilga Kirish
  • 1744009905_435.svg 1744009905_642.svg

  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
Ўзбекча
Русский
English
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • O'zb
  • Ўзб
  • Рус
  • Eng
  • So‘nggi yangiliklar
  • Asosiy yangiliklar
  • Eng ko‘p o‘qilgan
  • Kolumnistlar
    • USD12917.1
    • RUB160.14
    • EUR14460.69
    • Google play
    • App Store
    • Telegram
    • Toshkentda
      +23°C
      • Andijon
      • Qarshi
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Farg‘ona
      • Jizzax
      • Termiz
      • Namangan
      • Toshkent
      • Navoiy
      • Toshkent vil
      • Nukus
      • Urganch
    • Daryo
      • Internet-nashr
      • Tahririyat haqida
      • Aloqa ma'lumotlari
      • Foydalanish shartlari
      • Maxfiylik siyosati
      • Yangiliklar arxivi
    • Reklama
    • Ijtimoiy tarmoqlar
      • Instagram | Rasmiy
      • Instagram | Lifestyle
      • Instagram | Sport
      • Facebook | Rasmiy
      • OK | Rasmiy
      • YouTube | Daryo
      • YouTube | Daryo Rus tilida
      • YouTube | Daryo Global
    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte
    Daryo logo white
    • O‘zbekiston
      • Boshqalar
      • Navoiy
      • Toshkent viloyati
      • Sirdaryo
      • Jizzax
      • Qashqadaryo
      • Surxondaryo
      • Xorazm
      • Buxoro
      • Samarqand
      • Namangan
      • Farg‘ona
      • Andijon
      • Qoraqalpog‘iston
      • Toshkent sh.
      • Mehridaryo
      • Ob-havo
    • Markaziy Osiyo
      • O‘zbekiston (Mahalliy)
      • Afg'oniston
      • Qirg‘iziston
      • Qozog‘iston
      • Turkmaniston
      • Tojikiston
    • Dunyo
    • Pul
      • Biznes
      • Iqtisodiyot
      • Moliya
      • Kripto
    • Madaniyat
      • Kino
      • Kitob
      • Musiqa
      • Shou-biznes
    • Layfstayl
      • Ayollar sahifasi
        • Farzand
        • Go‘zallik
        • Karyera
        • Maslahatlar
        • Moda
        • Retseptlar
      • Texnologiyalar
        • Arxitektura
        • Gadjetlar
        • Ilm-fan
        • Koinot
        • Media
      • Avto
      • Qo‘ziqorin
      • Sayohat
      • Salomatlik
      • Ta’lim
        • Abituriyent
        • Ingliz tilini o’rganamiz
    • Sport
      • Futbol
      • UFC
      • Boks
    infinix
    Daryo.uz - Login
    Daryo.uz Daryo.uz
    Daryo.uz - Login
    Texnologiyalar

    Xitoyliklar qanday qilib Tibetga 5 km balandlikdan temir yo‘li o‘tkazgani haqida

    Bor-yo‘g‘i besh yil ichida Xitoyning qolgan hududlarini Tibet bilan bog‘laydigan 1150 kilometr uzunlikdagi temir yo‘l qurildi. Qurilish ishlariga 3,5 milliard dollardan ortiq mablag‘ sarflandi. Germetik vagonlar, har bir yo‘lovchi uchun alohida kislorodli niqoblar, qorli cho‘qqilar ustida qad ko‘targan o‘nlab stansiyalar magistralga o‘zgachalik bag‘ishlaydi. Onliner dengiz sathidan 5 kilometr balandlikdan o‘tkazilgan noyob temir yo‘lni qurishda qo‘l kelgan muhandislik yechimlari haqida hikoya qiladi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    1920-yillar boshida Xitoy inqilobi otasi Sun Yatsen o‘zining “Xitoyni qayta tiklash rejasi” nomli dasturiy nashrida mamlakat bo‘ylab jami 100 000 kilometrlik temir yo‘llar qurilishi, magistrallardan biri Tibetga o‘tkazilishi lozimligini ta’kidlagan edi. Ammo ba’zi sabablarga ko‘ra millat otasining orzulari 1950-yillardan, Mao Szedun davridan amalga oshirila boshlandi.

    Tibet poytaxti Lxasaga boruvchi temir yo‘l loyihasi 1960-yilda tasdiqlandi, ammo “Katta sakrash” islohotlaridan keyingi qiyinchiliklar uni yana qariyb 15 yilga unutishga majbur qildi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    1974-yilda bo‘lajak magistralning Sinxay viloyati markazi bo‘lgan Sinin shahridan Golmudga qadar boradigan uchastkasini qurish ishlari qaytadan boshlandi. Harbiylar va mahbuslar hashari natijasida 1979-yili, besh yillik zahmatli mehnatdan so‘ng 814 kilometrlik temir yo‘l qurildi, ammo u orqali yo‘lovchi tashish 1984-yildan boshlandi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Magistralning Lxasaga qadar boradigan, baland tog‘lardan o‘tadigan ikkinchi uchastkasi murakkab muhandislik muammolarining yechilishi bilan bog‘liq edi: quruvchilar abadiy muzliklarda, kislorod yetishmovchiligida ishlashi, bunda Tibetning noyob ekotizimiga zarar keltirmasliklari talab qilinardi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    XXI asr boshlarida mamlakat bu vazifani amalga oshirish uchun yetarli texnik imkoniyatlarga ega bo‘ldi. Lxasaga boradigan temir yo‘lning qurilishi G‘arbiy Xitoyni rivojlantirish dasturining asosiy qismini tashkil qildi. Dastur mamlakatning g‘arbiy va sharqiy viloyatlarida rivojlanishdagi tafovutlarni bartaraf qilishga qaratilgan edi. XXR hukumatining yana bir muhim vazifasi 1950-yildagina qaytadan nazorat ostiga olingan Tibet muxtoriyati bilan aloqalarni mustahkamlashdan iborat edi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    2000-yilda XXR raisi Szyan Szemin tasdiqlagan dasturga ko‘ra, yangi temir yo‘lning umumiy uzunligi 1142 kilometrni tashkil qilishi lozim edi. Bu uchastkada 45 stansiya tashkil qilingan bo‘lib, ulardan 38 tasi xizmat ko‘rsatuvchi personalsiz, avtomatik tarzda ishlardi. Tibet magistrali Golmuddan boshlab 2800 metr balandlikdan Tang-La dovoniga qadar 5072 metrga ko‘tarilar, so‘ng, Lxasaga yaqinlashish asnosida, yana 3642 metrga pasayar edi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Yangi uchastkaning 80 foizi yoki 960 kilometri dengiz sathidan 4000 metr balandlikdagi tog‘li tumanlardan, 550 kilometri esa abadiy muzliklar hududidan o‘tardi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Temir yo‘l qurilishi, yuqorida aytilganidek, mamlakatni jiddiy muhandislik muammolariga ro‘baro‘ qildi. Gap shundaki, abadiy muzliklarning yuqori qatlami yozda qisqa muddatga erib, kechib o‘tish qiyin bo‘lgan botqoqlikka aylanishi mumkin. Yerning siljishi va yumshashi yo‘lning barqarorligiga jiddiy salbiy ta’sir o‘tkazadi. Bu tahdidning oldini olish uchun Sinxay—Tibet temir yo‘lining loyihalashtiruvchilari magistralning atrof-muhitga ta’siri va buning aksini istisno qiluvchi maxsus sxema ishlab chiqishdi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Relslar qum bilan qoplangan maxsus chag‘irtoshlarga yotqizildi. Bu to‘shamadan havo aylanishini ta’minlash uchun quvurlar o‘tkazilib, nishablari quyosh nurini qaytaradigan metall bilan yopildi. Alohida uchastkalarda suyuq azotga to‘ldirilgan quduqlar ham yaratildi. Bularning bari yo‘l ostidagi to‘shamani muzlatib qo‘ydi, negaki abadiy muzlik qatlamining erib, yo‘lni siljitib yuborishiga monelik qiladigan tizim hosil qilindi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Qurilish hududlaridagi past-balandliklarni yengib o‘tish uchun yo‘lning katta qismi estakadalarga yotqizildi. 1142 kilometrlik yo‘l bo‘ylab jami 160 kilometrlik 675 ko‘prik yaratildi. Estakadalarning tirgaklari asosi abadiy muzlik ichkarisiga mustahkamlangan qoziqlardan iboratdir, buning natijasi o‘laroq muzlikning yuqori qatlami yoz faslida erisa ham, bu yo‘l konstruksiyalariga hech qanday ta’sir ko‘rsatmaydi. Asos qoziqlar orasidagi masofa ular ostidagi havoning erkin aylanishiga to‘sqinlik qilmaydi, bu temir yo‘ldan chiqadigan issiqlikning yo‘lga ziyon yetkazishidan saqlaydi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Estakadali uchastkalarning yana bir yutug‘i – ular magistral ostidan mahalliy fauna vakillarining erkin o‘tib yurishiga to‘sqinlik qilmaydi. Shu tariqa, Tibet ekotizimiga keltirilishi mumkin bo‘lgan salbiy ta’sir minimum darajaga tushirildi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Yer yuzasidagi to‘shamalar ustidan o‘tadigan yo‘l uchastkalari to‘laligicha panjaralar bilan o‘rab olindi, jonivorlarning o‘tib-qaytishi uchun esa ularning ostidan tunnellar, ustidan ko‘priklar qurildi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Qurilish ishlarining yakunlanishi bilan Tibet magistrali bir yo‘la bir qancha rekordlarni yangiladi. Jumladan, Golmuddan 350 kilometr narida 4900 metr balandlikda dunyodagi eng baland tog‘li tunnel qurildi. U Fenxoshan (Shamol vulqoni tunneli) nomini oldi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Tang-La dovonida joylashgan shu nomdagi stansiya dunyodagi eng baland tog‘li temir yo‘l stansiyasi deb topildi. Uni o‘rab turgan tog‘lar tepalikka o‘xshab ko‘rinadi, lekin bu aldoqchi taassurotdir. Aslida Tang-La magistralning eng baland nuqtasidan (5072 metr) 4 metr pastroqda, dengiz sathidan 5068 metr balandlikda joylashgan.

    Stansiya Sinindan turib boshqariladi. Tang-La yaqinida hech qanday aholi yashaydigan punkt yo‘q, shunga qaramay, bu yerda rekordchi stansiyaga munosib yirik vokzal qurildi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Ko‘p hollarda vokzalga kelganda vagon eshiklari ham ochilmaydi. Bu hududda atmosfera bosimi dengiz sathidan standart balandlikdagi pasttekislik hududlariga nisbatan 35–40 foizni tashkil qiladi, bu insonlar sog‘lig‘iga xavf solishi mumkin.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Tog‘li hududlardan poyezdda o‘tish yo‘lovchilarda iliq taassurotlar qoldirishi uchun Sinxay—Tibet magistrali uchun maxsus sostav ishlab chiqildi. AQShning General Electric kompaniyasi magistral uchun NJ2 teplovozlarini ishlab chiqdi. Ular tog‘li hududlarda ishlash uchun modifikatsiya qilingan bo‘lib, 5100 ot kuchiga egadir. Lokomotivlar 15 vagonli sostavda tezlikni 120 km/soatga yetkazishi mumkin. Abadiy muzliklarda tezlik 100 km/soatdan oshmasligi kerak.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Vagonlar Kanadaning Bombardier kompaniyasiga tegishli zavodlarda, jami 361 dona (308 oddiy va 53 turistik). Ularning bari germetizatsiya qilingan, ichkarida kislorod bosimi standartga yaqin darajada ushlab turiladi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Shunga qaramay, ba’zi yo‘lovchilar baribir kislorod yetishmovchiligi bilan bog‘liq tog‘ kasaliga chalinib turadi. Buning oldini olish uchun har bir o‘rin individual kislorod naychalari bilan ta’minlandi. Vagon derazalari oynasining maxsus tonirovka bilan qoplanishi yo‘lovchilarni quyosh radiatsiyasidan asraydi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Standart vagonlarda o‘rinlar uch toifaga bo‘linadi: oddiy, platskart va kupe. Bundan tashqari, poyezdlarda restoran vagonlar mavjud.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Magistralning o‘tkazish quvvati sutkasiga sakkiz juft yo‘lovchi poyezdidan iborat. Ayni paytda Lxasa nafaqat qo‘shni Sinin, balki Pekin va Shanxay bilan ham bog‘langan. Pekin — Lxasa ekspressi 44 soat yo‘l yuradi. Chipta narxi 125 (platskart) yoki 200 (kupe) dollarni tashkil qiladi.

    Sinxay—Tibet temir yo‘lining qurilishi 2001-yilda boshlandi. O‘shanda 20 000 ishchi Golmuddan va Lxasadan bir paytning o‘zida magistral yotqizishni boshladi. Ular 5 yil ichida bu vazifaning uddasidan chiqdi, barcha xarajatlar 3,68 milliard dollarni tashkil qildi. Rasmiy ma’lumotlarga ko‘ra, sharoitning noqulayligiga qaramay, ish jarayonida halokatlar sodir bo‘lmagan, birorta ishchi qurbon bo‘lmagan.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    7 yil ichida yo‘ldan 63 milliondan ortiq yo‘lovchi va 300 million tonnadan ortiq yuk o‘tdi. Yillik yo‘lovchi tashish ko‘rsatkichlari 2006-yilda 6,5 million kishini tashkil etgan bo‘lsa, 2012-yilda 11 million kishiga yetdi. Yillik yuk tashish ko‘rsatkichlari 2006-yilda 25 million tonnani, 2012-yilda 56 million tonnani tashkil qildi. Bu sonlardan yangi temir yo‘l Tibet muxtoriyati va qo‘shni Sinxay viloyatining iqtisodiy rivojlanish sur’atlarini oshirib borganini anglatadi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Bundan tashqari, Tibetga yuk yetkazish xarajatlari birmuncha kamaydi. Turizm sohasining rivojlanishiga ham jiddiy turtki berildi. Shu bilan birga, Tibetga borish uchun haligacha maxsus ruxsatnoma talab qilinadi, aks holda poyezdga chiqib bo‘lmaydi. Bu Xitoy hukumati hanuzgacha Tibet ayirmachilaridan hadikdaligini ko‘rsatadi.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Ayrim siyosatchilarning fikricha, Sinxay—Tibet temir yo‘l magistrali Xitoy tomonidan Tibet muxtoriyatining mustamlaka qilinishida navbatdagi bir bosqich, xolos. Ayni paytda, loyiha mintaqaning tabiiy boyliklarini oson o‘zlashtirishda ham qo‘l keladi. Geologlar Tibetning tog‘li hududlaridan mis, qo‘rg‘oshin, rux konlarini, tez sur’atlarda rivojlanayotgan Xitoy sanoatiga zarur bo‘lgan boshqa resurslarni aniqlagan. Ekologlar, o‘z navbatida, infrastruktura imkoniyatlarining tug‘ilishi XXR hukumatini mazkur konlarni o‘zlashtirishga chorlashidan, bu esa mintaqaning nozik ekotizimiga jiddiy ziyon keltirishidan xavotirda.

    Shunga qaramay, Tibet aholisi hozircha mamlakatning yaxshi rivojlangan sharqiy hududlariga osonlikcha yetib olish imkoniyati tug‘ilganidan xursand.

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner

    Foto: Onliner
    18.02.2016, 17:50   Izoh (0)   22626
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Email

    Izoh (0)

    Kirish
    Javob qoldiring Bekor qilish

    Mavzuga doir

    Olimlar: sekin ishlaydigan internet va dahshatli filmlar bir xil darajada stress keltirib chiqaradi

    18.02.2016, 16:02

    Kanadada egiluvchan smartfon prototipi ishlab chiqildi (video)

    18.02.2016, 15:48

    O‘zbekiston—Rossiya: Yaqinlaringiz bilan chegarasiz muloqot qiling!

    17.02.2016, 19:35

    Apple 12 mlrd dollarlik obligatsiyalarini tarqatdi

    17.02.2016, 14:50

    Hindistonda 7 dollarlik smartfon taqdim etiladi

    17.02.2016, 11:21

    Buzzfeed Facebook va Apple’ni ortda qoldirib, innovatsion kompaniyalar reytingida birinchi o‘rinni egalladi

    17.02.2016, 09:27
    ×Lightbox Image

    Daryo.uz | Sizning muammoingiz yechimi


    O‘zbekistonda token chiqarish bo‘yicha pilot loyihani amalga oshirish rejalashtirilgan


    Central Asian University ta’lim va tibbiyot yangi ekotizimiga 350 million dollarlik sarmoya kiritmoqda


    Toshkent mineral suvi: Iskandar Zulqarnayndan hozirgi kungacha


    Nega aynan bugun farzandingizga sarmoya kiritish muhim ahamiyatga ega?


    Silk Avia kattalarsiz sayohat qilayotgan bolalarga hamrohlik qilish xizmatini taklif etadi 


    “Otang bozor, onang bozor”, qurilish do‘koni ochmoqchi bo‘lsang, Tashkent INDEX’ga bor


    BI Group Toshkent BI Botanika Saroyi turar-joy majmuasini belgilangan muddatdan oldin foydalanishga topshirdi va sifat hamda muddatga sodiqligini tasdiqladi


    “Trastbank”dan kichik biznes egalari uchun 500 mln so‘mgacha kredit!


    M-Clinic’da UZD bo‘yicha yetakchi mutaxassislar ishtirokida birinchi telemeditsina maslahati o‘tkazildi 


    TENET: Sodiq Azimov ko‘chasidagi Stellar Residence premium rezidensiyalari galereyasi


    “A.M. Best Company” xalqaro reyting agentligi “O‘zbekinvest” kompaniyasi reytinglarini “Barqaror” prognoz bilan “b”/“bb” darajasida tasdiqladi


    Jahon banki O‘zbekistonda elektr taʼminotini yaxshilash uchun 100 mln dollar ajratdi


    Uzbekistan Airways Islomobodga parvozlarni yo‘lga qo‘ymoqda


    Hyundai Uzbekistan sizni Before Service tadbiriga taklif etadi


    Biznesni rivojlantirish banki Londonda kelishuvlarga erishdi

     

    Tavsiya etamiz

    “Yovuzlik imperiyasi zaminimizga hech qachon qaytmasligi uchun” — jamoatchilik o‘roq-bolg‘ali qizil bayroq va qora-olovrang lentani taqiqlashni so‘ramoqda

    13 may, 22:22

    Ular doim dunyoda eng yaxshilaridan bo‘lgan — pokistonlik harbiy uchuvchilar haqida

    12 may, 21:30

    Si va Putin tandemi: Rossiya va Xitoyning “chegarasiz do‘stligi” Markaziy Osiyodagi muvozanatga qanday ta’sir qiladi?

    12 may, 19:00

    “AQSH yordam bermaganida, g‘alabaga erisha olmasdik” — Ikkinchi jahon urushida SSSR yutug‘ini ta’minlagan yashirin haqiqatlar

    10 may, 15:00
     
     
     

    So‘nggi yangiliklarga o‘tish

    A Seriya. “Roma” “Milan”ni ishonchli hisobda yengdi. Shomurodov 84-daqiqa o‘ynadi(video)

    Sport | 19 may, 07:22

    Zelenskiy Rossiya urushni tugatish uchun “noreal” shartlar qo‘yayotganini aytdi

    Dunyo | 18 may, 23:55

    Rossiyadagi koloniyadan tunnel qazib qochgan 5 nafar o‘zbekistonlikka hukm o‘qildi

    O‘zbekiston | 18 may, 23:25

    Superliga. “Paxtakor” yirik hisobda g‘alaba qozondi

    Sport | 18 may, 23:15

    Dunyoda 300 mln odam ochlikdan o‘lishi mumkin

    Dunyo | 18 may, 23:00

    Superliga. “Xorazm” “Mash’al”ni yirik hisobda mag‘lub etdi

    Sport | 18 may, 22:18
    Daryo About Us

    “Daryo” internet-nashrining (O‘zbekiston matbuot va axborot agentligi (O‘zMAA, hozirgi O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi huzuridagi Axborot va ommaviy kommunikatsiyalar agentligi) tomonidan 13.03.2015 yil sanasida 0944-sonli guvohnoma bilan ommaviy axborot vositasi sifatida ro‘yxatga olingan. Matnli materiallarni to‘liq ko‘chirish yoki qisman iqtibos keltirishga, shuningdek, fotografik, grafik, audio va/yoki videomateriallaridan foydalanishga “daryo.uz” saytiga giperhavola mavjud bo‘lgan va/yoki “Daryo” internet-nashrining muallifligini ko‘rsatuvchi yozuv ilova qilingan taqdirda yo‘l qo‘yiladi. Chop etiladigan ba’zi ma’lumotlar 18 yoshga to‘lmagan foydalanuvchilarga mo‘ljallanmagan bo‘lishi mumkin. Info@daryo.uz

    Telegram Youtube Facebook Instagram Twitter vkontakte

    © «Simple Networking Solutions» MChJ, 2013–2025

    Yosh bo‘yicha cheklov

    Xato topdingizmi? Ctrl+Enter’ni bosing

    • Foydalanish shartlari
    • Maxfiylik siyosati
    • Reklama
    Nimani qidiramiz?

    Sign In or Register

    Xush kelibsiz!

    Tizimga kiring yoki Roʻyxatdan oʻting.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Roʻyxatdan oʻting

    Roʻyxatdan oʻtganmisiz? Login.

    Google

    yoki E-Pochta orqali

    Sizga parol elektron pochta orqali yuboriladi.

    Izoh qoldirishingiz, Foydalanish shartlari va Maxfiylik siyosati shartlarini qabul qilganingizni anglatadi

    Matnda xato topdingizmi?

    ×

    Rahmat. Biz sizning xabaringizni oldik va xatoni imkon qadar tezroq tuzatamiz.